سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی گفت که براساس رای دادگاه بدوی، رییس سازمان هواپیمایی به دلیل عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و ۶ ماه زندان محکوم شده است. به گزارش فریاد جنوب، بهرام پارسایی با اشاره به نهایی شدن گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره حادثه سقوط هواپیمای تهران […]
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی گفت که براساس رای دادگاه بدوی، رییس سازمان هواپیمایی به دلیل عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و ۶ ماه زندان محکوم شده است.
به گزارش فریاد جنوب، بهرام پارسایی با اشاره به نهایی شدن گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اظهار کرد: پس از سقوط این هواپیما در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ این پرونده به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع شد و ما با گرفتن مشاوره، تحقیقات و اطلاعاتی که از سایر پروندههای سوانح هوایی به دست آوردیم بررسی خود را در این باره آغاز کردیم و البته نگرانیهایی از انحراف در مسیر گزارش داشتیم، زیرا بخش عمدهای از پروندههای سقوط هواپیما بلاتکلیف است و یا آنهایی که تعیین تکلیف شده خلبان در آن مقصر است.
وی تاکید کرد: هدف کمیسیون اصل ۹۰ نظارت بر طرز کار سه قوه است و ما هرگز به دنبال مچگیری و مسائل حاشیهای نبودیم . در همان آغاز هم با توجه به اینکه موضوع تخصصی بود مشاورینی را به کمیسیون دعوت کردیم و از اهل فن و خلبانهای متعددی مشاوره گرفتیم. همچنین از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و شرکت آسمان هم استعلام کردیم که بخشی از آنها پاسخ داده نشد و بخشی از پاسخها نیز غیرمرتبط بود. پیرو آن بازدیدی هم از فرودگاه یاسوج داشتیم.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ایراداتی که از نظر کمیسیون اصل ۹۰ وارد است این است که کمیته بررسی سوانح هوایی کمیته مستقلی نیست و براساس یک بخشنامه نادرست رییس سازمان هواپیمایی حکم ریاست این کمیته را امضاء میکند در حالی که این کمیته قرار است عملکرد سازمان هواپیمایی را مورد بررسی قرار دهد.
پارسایی سرعت عمل در تهیه گزارش سقوط هواپیمای تهران – یاسوج را از سوی کمیته بررسی سوانح هوایی را دارای شائبه دانست و یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ جلساتی را با مسئولین از شخص وزیر تا روسای سازمانها، کمیته بررسی سانحه، خلبانان و کارشناسان متعدد داشته و به علت تعلل سازمان هواپیمایی در همکاری با کمیسیون مدیر این سازمان به قوه قضاییه معرفی شد که طبق قانون به خاطر عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و شش ماه زندان با حکم دادگاه بدوی محکوم شده است.
وی با بیان اینکه کمیته بررسی سانحه به دنبال مقصر نشان دادن خلبان هواپیمای تهران – یاسوج بوده، اظهار کرد: داشتههای ما خلاف این را ثابت میکرد و بر همین اساس ما در برابر فضاسازیها ایستادگی کردیم. این پرونده ابتدا در اصفهان که محل سقوط هواپیما بود مفتوح شد ولی بعد از آن به شعبهای در تهران منتقل شد. ما طبق وظیفه ذاتی خود به اتفاق رییس کمیسیون اصل ۹۰ با قاضی پرونده جلسه گذاشتیم و در محل شعبه رسیدگیکننده اطلاعات و مستنداتی را به قاضی ارائه دادیم. علیرغم لابیهای پیدا و پنهان و ایستادگی قاضی و اشراف ایشان به پرونده و گرفتن مشاورین خبره خوشبختانه نتیجه قضایی هم در همین راستا بود که یخزدگی را علت سقوط دانستند و سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و شرکت آسمان را مقصر میدانند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی با بیان اینکه ایران یکی از سانحهخیزترین کشورها در حوادث هوایی است، اظهار کرد: یکی از پیشنهادهای ما در کمیسیون اصل ۹۰ تغییر نحوه انتخاب کمیته رسیدگی به سوانح هوایی است. همچنین براساس گزارش کمیسیون یکی از مواردی که یخزدگی هواپیما را ثابت میکند این است که سقوطهای قبلی هواپیمایی ای تی آر علتش یخزدگی بوده و اساسا با توجه به شرایط جوی نباید اجازه پرواز داده میشد. این دادهها و مستندات حاکی از این است که خلبان مقصر نبوده و این برای اولین بار است که خلبان مقصر اعلام نشده است.
پارسایی از نامه خود به رییس قوه قضاییه برای جلوگیری از نفوذ برخی افراد در پرونده سقوط هواپیمای تهران – یاسوج خبر داد و گفت: درست است که این یک مورد پرونده سقوط است ولی رسیدگی درست به آن یک رویه غلط را در کشور اصلاح میکند و ایمنی پرواز را نیز افزایش میدهد، چرا که در حال حاضر سوانح هوایی ایران هفت برابر میانگین جهانی است و برخورد با متخلفان جلوی تکرار این حوادث را میگیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان پیشنهاد کرد که پیش از نهایی شدن احکام دادگاه وزارت راه و شهرسازی نسبت به برکناری مقامات مسئول در سازمان هواپیمایی اقدام کند./ایسنا
امیر
تاریخ : ۳۰ - مهر - ۱۳۹۸
درود بر پارسایی
پزشک
تاریخ : ۳۰ - مهر - ۱۳۹۸
درود بر دکتر بهذام پارسایی شیر مرد لر
تقوی
تاریخ : ۳۰ - مهر - ۱۳۹۸
مشخص بود که خلبانی با آن مهارت ، نمیتواند مقصر باشد.من یکبار مسافرش بودم. یکی از موتورها از کار افتاد.ولی براحتی مسیر را تغییر داد و هواپیمای یک موتوره را در فرودگاه بر زمین نشاند..روانش شاد باد.
ناشناس
تاریخ : ۳۰ - مهر - ۱۳۹۸
درود خدا بر پارسایی بزرگوار که حقایق را برای مردم آشکار کرد.
آرش
تاریخ : ۱ - آبان - ۱۳۹۸
درود بر پارسایی عزیز مرد باغیرت ودوست داشتنی که الحق والانصاف بجز خدمت به مردم طی این چند سال ما چیزی ازش ندیدیم،اما یه خواهش داریم اونم اینکه بخاطر خون اون کسانی که پرپر شدن در اون هواپیما وبخاطر مردم این استان ۴تا پرواز بهش بدین تا هم روح اون افراد شاد بشه وهم ماها کمتر در این جادهها تلفات جونی بدیم با این ماشینهای بی کیفیت،از جمله مشهد تهران وعسلویه که خیلی پرتردد هستن .
نژادحسینی بوشهر
تاریخ : ۵ - آبان - ۱۳۹۸
درود و تشکر بر دکتر پارسایی عزیز و دوست داشتنی که در این خصوص بسیار وقت گذاشتند ،و زحمت کشیدند،امانمدانیم چه کسی باید جوابگوی خون های ریخته شده در دنای سرافرازباشد،نماینده بویراحمد زارع هم خوب از آقای آخوندی دفاع کرد،دنا هم مقصر هست!!!!!!!!به روز رستاخیز ایمان داریم،حق نگهدار