تشریح عملکرد شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه طی یک سال گذشته | اجرای طرح پزشک خانواده از اول تیرماه در کهگیلویه | احداث مجتمع آموزش عالی در آینده‌ای نزدیک در کهگیلویه + تصاویر
تشریح عملکرد شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه طی یک سال گذشته | اجرای طرح پزشک خانواده از اول تیرماه در کهگیلویه | احداث مجتمع آموزش عالی در آینده‌ای نزدیک در کهگیلویه + تصاویر
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت، عملکرد یک‌سال گذشته مجموعه بهداشت و درمان شهرستان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، صبح دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه جاری نشست خبری مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه به مناسبت هفته سلامت با اصحاب رسانه در فضایی صمیمی برگزار شد.

دکتر سیدمنصوری تقوی با اشاره به نقش بسیار مهم رسانه‌ها، اظهار کرد: با توسعه فضای مجازی در کشور ایران، نقش رسانه‌ها در گردش اطلاعات کشور بسیار اثرگذار شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه افزود: اجرای طرح پزشک خانواده در راستای بهداشت سلامت در سطح کشور از سال ۸۴ در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر آغاز شد، در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرای این طرح ابتدا در گچساران و پس از آن در یاسوج شروع شد و اکنون قرار است که از ابتدای تیرماه در شهرستان کهگیلویه آغاز شود.

وی با بیان اینکه تیم پزشک خانواده شامل یک پزشک عمومی، یک کارشناس مامایی، یک کارشناس بهداشت خانواده و یک منشی بوده، عنوان کرد: هر پزشک خانواده باید حداقل جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر را پوشش دهد و هم اکنون در شهر دهدشت ۷ پایگاه سلامت فعالیت می‌کنند که این میزان باید به ۲۰ پایگاه افزایش یابند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با اشاره به قدمت بیمارستان دهدشت، تصریح کرد: بیمارستان دهدشت بیش از ۴۰ سال قدمت داشته و تمامی سیستم‌های آن فرسوده و قدیمی است، باتوجه به اینکه بیمارستان فعلی دهدشت ظرفیت پوشش‌دهی ۴ شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده و بخش‌های دیشموک، چاروسا و سرفاریاب را ندارد تصمیم گرفته شد یک بیمارستان یکصد تختخوابی در کنار بیمارستان فعلی احداث شود.

وی ادامه داد: باتوجه به دلایل متعددی از جمله ترافیک بسیار زیاد مسیر بیمارستان، هجوم بی‌رویه همراهان بیماران و فضای فیزیکی مورد نیاز بیمارستان، با احداث بیمارستان جدید در کنار بیمارستان فعلی مخالفت کردیم و خوشبختانه قرار است برای احداث بیمارستان جدید مکان‌یابی شود.

دکترتقوی با اشاره به اخذ مجوز احداث مجتمع آموزش عالی کهگیلویه، عنوان کرد: باتوجه به این مجوز تصمیم گرفتیم این مجتمع را در محوطه بیمارستان جدید احداث شود و در آینده دانشکده پرستاری و مامایی شود.

وی با اشاره به تجهیز سیستم خنک‌کننده بیمارستان دهدشت، گفت: سیستم چیلرهای بیمارستان امام خمینی خراب بوده و ساماندهی و تجهیز آن از تابستان سال گذشته شروع شده و تاکنون مبلغ ۱۴ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و برای تکمیل آن مبلغ ۱۲ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

دکتر منصور تقوی با اشاره به راه‌اندازی اورژانس خاتم‌الأنبیا عنوان کرد: اورژانس خاتم‌الانبیا دهدشت با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان دوباره تجهیز و ساماندهی شده و بزودی به بخش درمانی اضافه می‌شود، همچنین یک باب همراه سرا با کمک خیرین و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان در محوطه بیمارستان دهدشت درحال احداث است.

وی بیان کرد: تعداد ۸ پایگاه فوریت‌های پزشکی در شهرستان کهگیلویه فعالیت می‌کنند و هم اکنون ۳ پایگاه با تعداد ۶۴ نیرو و ۸ دستگاه آمبولانس و یک پدپروازی در دهدشت فعالیت کرده و در یک‌سال گذشته تعداد ۹ هزار مأموریت انجام دادند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه با اشاره به افزایش میزان خودکشی طی یک‌سال گذشته در کهگیلویه عنوان کرد: آمار خودکشی سال ۹۹ در شهرستان کهگیلویه تعداد ۱۸ نفر، سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۱ نفر و سال گذشته تعداد ۲۴ نفر بوده است.

وی با اشاره به شاخص‌های بهداشت جهانی طی یک‌سال گذشته در کهگیلویه، خاطرنشان کرد: مرگ کودک(یک ماهه تا ۵۹ ماهه) از ۱۸ کودک به ۱۵ کودک کاهش پیدا کرده، مرگ نوزاد از ۲۰ نوزاد به ۱۱ نوزاد رسیده و مرگ مادر باردار همچنان صفر است که در مجموع در شاخص‌های بهداشت جهانی طی یک‌سال گذشته رشد خوبی داشتیم.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب