تمرین پناهگیری وخروج اضطراری در زلزله فرضی مسکن مهر نجف آباد شهرستان بویراحمد
تمرین پناهگیری وخروج اضطراری در زلزله فرضی مسکن مهر نجف آباد شهرستان بویراحمد
به همت معاونت آموزش و پژوهش و شعبه مرکزی جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد و به مناسبت سالروز زلزله بم مانور پناه گیری و خروج اضطراری در مجموعه مسکن مهر نجف آباد شهر یاسوج برگزار شد .

به گزارش فریادجنوب به همت معاونت آموزش و پژوهش و شعبه مرکزی این جمعیت و به مناسبت سالروز زلزله بم مانور پناه گیری و خروج اضطراری در مجموعه مسکن مهر نجف آباد شهر یاسوج برگزار شد .
کاظم فلاحی دوست مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد در این مانور بیان داشت همزمان با سراسر کشور و طبق برنامه هر ساله این جمعیت در راستای آموزش همگانی، بالا بردن سطح تاب آوری جامعه ،مقابله با حوادث طبیعی و تمرین روش های صحیح پناه گیری و خروج اضطراری که در زمان وقوع زلزله از مهمترین نکات در حفظ جان و سلامتی مردم است و جهت نکوداشت خدمات ماندگار جمعیت هلال احمر در امدادرسانی زلزله بم ، مانور پناهگیری و خروج اضطراری با حضور دستگاه‌های اجرایی امدادرسان همچون آتش نشانی و فوریت های پزشکی( اورژانس ) در مجموعه مسکن مهر روستای نجف آباد در شهرستان بویراحمد برگزار شد .

فلاحی دوست گفت طبق بررسی و تجزیه و تحلیل زلزله های به وقوع پیوسته در سال های اخیر (آذربایجان شرقی، کرمانشاه ، یاسوج و سی سخت) یکی از مهمترین عوامل مصدومیت ها و تلفات ، عکس العمل هیجانی و احساسی در لحظه وقوع زلزله است که افراد بنابه عدم آشنایی با اصول پناهگیری با سرعت سعی در خروج از اماکن و ابنیه را دارند و با توجه به استرس بالا و فقدان تمرکز در آن لحظه دچار سانحه و حادثه می شوند لذا یکی از اولویت ها در آموزش همگانی و برگزاری مانور همین تمرین پناه گیری اصولی و خروج اضطراری بعد از اتمام یافتن زلزله و شرایط امن است که می‌تواند سهم بزرگی در کاهش آسیب های ناشی از زلزله باشد.

سید سجاد موسوی معاون آموزش ،پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این مانور عنوان کرد : زمین لرزه سال ۱۳۸۲ بم به بزرگی ۶/۶ ریشتر و در ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه بامداد به مدت ۱۲ ثانیه شهر و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند که به دلیل شدت زلزله ، عمق کم ، ساعت وقوع ، طولانی بودن مدت زمین لرزه و نزدیکی کانون زلزله خسارات فراوانی ایجاد شد ، فاجعه این زمین لرزه در سده گذشته ایران بی مانند بوده که از این واقعه به عنوان مرگبارترین زلزله تاریخ ایران یاد می‌شود . بر اساس آمار رسمی این زمین لرزه ۲۶۲۷۰ کشته ، ۳۰ هزار مجروح و بیش از ۱۰ هزار نفر بی‌خانمان برجا گذاشت و صددرصد سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شد.

موسوی اذعان داشت :بسیاری از نقاط کشور ما در معرض خطر وقوع زلزله است . زمین لرزه یا زلزله به مفهوم جابجایی ناگهانی زمین به علت آزاد شدن ناگهانی فشاری است که مدت های مدید در سنگ های پیوسته زمین تراکم پیدا کرده است، با دانش فعلی بشر زمان مکان وقوع زلزله و بزرگی آن قابل پیش‌بینی نیست اما چنانچه تمهیدات لازم برای آمادگی در برابر زلزله رعایت شود میزان تلفات و خسارات ناشی از وقوع آن کاهش می یابد . بهترین و مهمترین اقدامات حفاظتی و مراقبتی حین وقوع زلزله اگر در داخل منزل یا فضای بسته هستید پناه گیری است ، فرار نکنید ، بیشتر افراد هنگام فرار و خروج از ساختمان به واسطه ریزش دیوارها و سقف ، شکستن شیشه ها و سقوط اجسام آسیب می بینند . فقط در صورتی که در طبقه همکف ساختمان نزدیک در خروجی یا در خانه های خشتی و گلی روستایی بودید دستها و بازوهای خود را روی سر و گردن قرار دهید و سریع خارج شوید و به فضای باز به دور از ساختمانها و هرآنچه احتمال دارد ریزش کند بروید و در غیر این صورت باید در سر جایی که هستید بمانید و نقاط امن را که قبلا” فرا گرفته اید بیابید و به آنجا پناه ببرید و پناه گیری نمایید تا زلزله تمام شود و بعد از اتمام زلزله از ساختمان به آرامی خروج کنید، این مهمترین تمرینی است که خانواده ها باید چند ماهی یک بار آن را تکرار کنند تا در شرایط واقعی زلزله از جان و سلامتی خود حفاظت کنند.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمددر پایان از عموم مردم دعوت کرد تا با مراجعه به سامانه خادم از آموزش های رایگان و تخصصی جمعیت هلال احمر بهره مند شوند.

  • نویسنده : ندانعمتی
  • منبع خبر : روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد