توافق خوب یا تغییر موازنه قدرت
توافق خوب یا تغییر موازنه قدرت
یادداشت سیاسی : در شرایط فعلی کشور، انجام این توافق بسیار خوب و امیدوار کننده بود به شرط آنکه مقامات کشور و مسئولین هوشیار باشند و مانند برجام، ندیده و نخوانده متن و توافق را امضا نکرده باشند.

«فـــریاد جنوب» یادداشت مخاطبین؛ از روزهای گذشته که خبر توافقات ایران و عربستان به گوش رسید تیتر تمام خبرگزاری های داخلی و خارجی به این موضوع اختصاص داده شده است. بعد از ماجرای حمله به سفارت عربستان و تیره شدن روابط و بسته شدن درب های دیپلماسی بین دو کشور، و همچنین شرایط پر التهابی که کشور پشت سر گذاشت، شنیدن این خبر بسیار مسرت بخش بود و افق های جدیدی در زمینه های مختلف سیاسی اقتصادی فرهنگی گشوده شد.

تمام کانال های خبری و صفحات شبکه‌های اجتماعی با اعلام رضایت و خرسندی به این موضوع پرداختند، اما ذکر یک نکته حائز اهمیت است؛ باید به این نکته دقت و توجه کرد چطور عربستان که غلام حلقه به گوش آمریکاست پای میز مذاکره با ایران آمد؟

طی سال ها قبل عربستان، تمام انبارها و پایگاه های خود را با صرف هزینه میلیاردها دلار از سلاح های آمریکایی پر کرده و در مقاطع مختلف بصورت مستقیم و غیر مستقیم پیام حمله نظامی به ایران میفرستاد، اکنون با ایران بر سر مسائل منطقه ای به توافق رسیده است؟!

حالا که با تغییر موازنه قدرت در جهان مواجه هستیم و از جهان تک قطبی به سمت جهان چند قطبی میرویم، آیا عربستان هم عمیقا به این باور رسیده و رویکرد نگاه به شرق پیشه کرده و خواستار همسویی با نظم نوین جهانی است، یا صرفا این توافق در راستای منافع آمریکا و غرب است؟

آمریکا به خوبی می‌داند که دیر یا زود از این دوره عبور خواهد کرد و هیمنه و اعتبارش را از دست داده و به زودی دیگر به عنوان تنها نظام قدرتمند جهان حکمرانی نخواهد کرد، آیا رویکرد جدید در پیش گرفته است؟ توافقات چندی پیش عربستان با چین هم تحت نظارت و حمایت آمریکا صورت گرفته بود باید دید در این توافق جدید با ایران چطور و چگونه قرار است منافع آمریکا در منطقه حفظ شود!

به هر صورت در شرایط فعلی کشور، انجام این توافق بسیار خوب و امیدوار کننده بود به شرط آنکه مقامات کشور و مسئولین هوشیار باشند و مانند برجام، ندیده و نخوانده متن و توافق را امضا نکرده باشند و در وهم و خیالشان رویاهای خام در هم نبافند و بر بند به بند این توافقنامه حساسیت و نظارت داشته باشند و ضمانت های اجرایی لازم را کسب کنند.

امید است که با در نظر گرفتن تمام ابعاد، اتفاقات خوبی در کشور رخ دهد و ثمره ی این خبر خوب و توافق در زندگی و سفره مردم عزیز کشور نمایان شود.

انشاءالله

سیدعلی کشاورز