توسعه زیرساخت های آبرسانی دستاورد ماندگار دولت در کهگیلویه و بویراحمد
توسعه زیرساخت های آبرسانی دستاورد ماندگار دولت در کهگیلویه و بویراحمد
فریاد جنوب - توسعه زیرساخت های آب و فاضلاب در مناطق شهری و روستایی از دستاوردهای ماندگار دولت تدبیر و امید برای دراز مدت در کهگیلویه و بویراحمد است و در دست اجرا بودن برخی طرح های بزرگ ،تحقق نیازهای این حوزه را تضمین کرده است.

فریاد جنوب؛تامین آب آشامیدنی سالم و پایدار در سال های اخیر برای جمعیت قابل توجهی از روستاییان و بهبود کیفیت آب در مناطق شهری در این استان با احداث صدها کیلومتر خط انتقال، ساخت مجتمع های آبرسانی و گرفتن تخصیص آب از سدها و یا احداث سدهای جدید امکان پذیر شده است.

جمعیت روستایی استان در سال‎های اخیر با کاهش مواجه شده است و افزایش زیرساخت های اولیه زندگی به ویژه دسترسی به آب سالم می تواند زمینه ساز ماندگاری روستاییان و توسعه زندگی روستایی باشد دولت تدبیر و امید اعتبارات هنگفتی برای توسعه زیر ساخت های آب آشامیدنی این مناطق هزینه کرده است.

بیش از ۴۵ درصد از جمعیت ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاها سکونت دارند.این استان دارای یکهزار و ۶۴۱ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

براساس آمار شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ،شاخص برخورداری روستاهای این استان از آب آشامیدنی سالم در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۶۸ درصد بود که با سرمایه گذاری دولت و ایجاد مجتمع های بزرگ آبرسانی روستایی ،این شاخص هم اکنون به ۷۵.۱۱ درصد رسیده است.

زیرساخت های ایجاد شده به روایت آمار

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۰ مجتمع آبرسانی در مناطق روستایی استان از سال۱۳۹۲ تاکنون بهره براری شده است.

اشرف احسانی افزود: با بهره برداری از این طرح ها ۱۴۰ روستا با ۹هزار و ۴۶۰ خانوار و ۴۱ هزار نفر جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شده اند.

وی بیان کرد: ۲مجتمع کریک دارشاهی و باباکلان در شهرستان های بویراحمد و گچساران نیز در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری تکمیل می شود.

احسانی تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح ها  سه هزار و۸۸۲ خانوار با بیش از ۱۵هزار نفر جمعیت از نعمت آب سالم برخوردار می شوند.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید اجرای ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی با۴۸۶روستا و ۱۱۰ هزار نفرجمعیت در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: از ابتدای سال۱۳۹۲ تاکنون۳۸۴ روستا با ۱۸۱ میلیارد تومان اعتبار در استان آبرسانی شده است.

احسانی مجموع انشعاب های آب واگذار شده از سال ۱۳۹۲ تاکنون را ۱۴هزار و ۸۹۵ مورد برآورد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت : از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون در این استان بیش از یکهزار و ۱۰۳ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب، ۵۰ هزار مترمکعب مخزن  در قالب ۱۶۵ مورد، ۲۷ حلقه چاه آب آشامیدنی و ۳۴۰ ایستگاه پمپاژ آب در استان ایجاد شده است.

فیض الله پاسره اظهار داشت: با توجه به اینکه ۸ تا ۱۰ درصد آب‌های کشور در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود تامین آب پایدار مطالبه به حق مردم این استان است.

وی تصریح کرد: هم اکنون از یکهزار و ۶۴۱ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و ۴۷۲ روستا دارای سیستم لوله کشی آب شرب هستند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۱۴۶ روستای استان با جمعیتی یشتر از هشت هزار نفر بعلت نداشتن منابع تامین آب، پراکندگی و جمعیت زیر ۲۰ خانوار توسط ۱۴ تانکر سیار آبرسانی می شوند.

نگاهی به میزان سرمایه گذاری های بخش آب و فاضلاب 

پاسره گفت: از سال ۱۳۹۴ تا سال گذشته ۱۱۶ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد زیرساخت‌های آب آشامیدنی مناطق روستایی استان اختصاص داده شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۳۷۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب استان هم انجام شده است.

وی عنوان کرد: شاخص برخورداری از فاضلاب در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد ۳۲ درصد و مناطق روستایی آن یک درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شهرهای دوگنبدان، یاسوج و سی سخت دارای شبکه فاضلاب هستند و در حال تکمیل شدن است، عنوان کرد: مطالعات شبکه فاضلاب بقیه شهرهای استان انجام شده و در برخی شهرها از جمله چرام، لنده، بهمئی،مادوان و باشت عملیات احداث در حال انجام است .

بهره گیری از سدها

سرپرست شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:بهره گیری از سد کوثر برای تامین آب آشامیدنی از دستاوردهای سال های اخیر بوده که در شهرستان گچساران عملیاتی و عملیات اجرایی انتقال آب به چهار شهر استان در حال انجام است.

آرش مصلح افزود: طرح آبرسانی به شهر لیکک و روستاهای مسیر از سد کوثر در سال ۱۴۰۰ بهره برداری می شود.

وی بیان کرد: این طرح که عملیات اجرایی آن سال در۱۳۹۰ آغاز شده هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار داشت: این طرح در مسیری به طول ۵۵ کیلومتر و با اختلاف ارتفاع حدود ۴۰۰ متر، آب تصفیه شده از سد کوثر برای جمعیت حدود ۸۵ هزار نفر را انتقال می دهد .

سرپرست شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: براساس برنامه ریزی انجام شده عملیات لوله گذاری طرح به طول۵۵ کیلومتر، امسال انجام می شود و سال آینده نیز ایستگاه پمپاژ و مخازن آن تکمیل خواهدشد.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاری مورد نیاز تکمیل این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان است.

در سفر اخیر رئیس امور پایش و آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور به استان، ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح پیش بینی شد.

فرماندار کهگیلویه هم گفت: با بهره برداری از طرح آبرسانی به چهار شهر دهدشت ،سوق، لنده و چرام ،سالانه ۱۷ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر برای تامین آب پایدار این شهرها برداشت می شود.

علیرضا اتابک اظهار داشت: با هدف تامین آب شرب چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده از سال ۹۶ کار انتقال آب با مجوز برداشت سالانه ۱۷ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر آغاز شد.

وی اضافه کرد: این طرح ۷۵ کیلومتر خط انتقال،۵۲ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب و ۶۸ کیلومتر جاده دسترسی دارد که سال ۹۸ به علت کمبود اعتبار تعطیل شد.
اتابک اظهار کرد:۲۴۰ هزار نفر از مزایای اجرای این طرح بهره مند می‌شوند.

طرح آبررسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر گچساران، در اردیبهشت سال۱۳۹۶ کلنگ زنی شد.
آب آشامیدنی ۳۵۰ روستا در مسیر این طرح نیز با جمعیتی افزون بر ۸۷ هزارو ۷۰۰ نفر نیز از طریق این طرح تامین خواهد شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمدبا اشاره به اهمیت ساخت سد تنگ سرخ در تامین آب آشامیدنی شهرستان بویراحمد گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرا و بهره برداری از سد تنگ سرخ یاسوج یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده و در این خصوص نشست‌هایی با قرارگاه خاتم الانبیا برگزار شده است.

آرش مصلح اظهار داشت: چنانچه اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد، بنا به‌ گفته مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا می‌توان این سد را در یک بازه زمانی ۲ ساله به بهره برداری رساند.

وی افزود: هم اینک سد تنگ سرخ ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۱۳۹۰ آغاز شد.ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

تامین آب آشامیدنی یاسوج و روستاهای مسیر به میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب در سال و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون متر مکعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.

سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۱۶۲ هزار مشترک آب و ۴۴ هزار مشترک فاضلاب است.

۷۴ حلقه چاه آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۶۵ مورد در مدار بهره برداری و فعال است.

  • نویسنده : علیرضا یزدان دوست
  • منبع خبر : ایرنا