تیر خلاص شعله های آتش برپیکر زاگرس / خامی و خائیز سیاه پوش شدند
تیر خلاص شعله های آتش برپیکر زاگرس / خامی و خائیز سیاه پوش شدند
کیست که دلش به حال زاگرس ،خامی و خائیز بسوزد؟ نداشتن حداقل امکانات اولیه و کمبود، و نیرو هم دست به دست آتش می دهد تا راه فراری برای نجاتش نباشد و دل سوزان طبیعت زاگرس نتوانن جانش را نجات دهند.

مینو آریانفر :

آتش همچنان بی رحمانه بر پیک بی جان جنگلهای زاگرس شلاق می زند، و صدها گونه گیاهی و جانوری را به خاک سیاه نشانده است .

دلخوشی و شادابی زاگرس در فصل بهار فصل چندان طولانی نیست ، و کافی است زاگرس فقط رنگ عوض کند، تا روزنه ای پیدا شود برای فرصت طلبان که تیر خلاصشان را به سوی پیکر زاگرس نشانه بیگرند و آنگاه نظاره گر مرگ صدها گونه گیاهی و جانوری اش باشند و در این میان زاگرس مظلومانه با چشمان معصومش خاکستر شدن سرمایه های زندگیش را به نظاره بنشیند .

کافی است تنها یک قدم بهار و اردیبهشت از زاگر س فاصله بگیرند تا فرصت طلبان زندگی زاگرس را نیست و نابود کنند .

هر ساله با اندکی جابجایی فصلها و تغییر آب و هوا در زاگرس کوچکترین سهل انگاری و خطای انسانی کافی است، تا آتش بی رحمانه به جان جنگل های زاگرس بیفتد و بخش عظیمی از این سرمایه ملی را نیست و نابود کند، امسال اما تنها یک هفته از خرداد گذشته و تا کنون بیش از۵۰۰ هکتار از جنگلهای زاگرس با خاک سیاه یکسان شده است.

کیست که دلش به حال زاگرس ،خامی و خائیز بسوزد؟ نداشتن حداقل امکانات اولیه و کمبود، و نیرو هم دست به دست آتش می دهد تا راه فراری برای نجاتش نباشد و دل سوزان طبیعت زاگرس نتوانن جانش را نجات دهند.

اگر چه بسیاری از مردم و مسئولین و دوستداران این سرمایه کهن تمام تلاششان را کردند، تا در سخت ترین شرایط و کمبود امکانات حتی نداشتن یک بطری آب خوردن و یا یک لباس ضد حریق پیکر بی جان این میراث کهن را نجات دهند، اما شعله های فوران آتش بیرحمانه گوی سبقت را ربوده! تازیستگاه صدها جانور و گیاه را نابود و یا از خانه بیرون کند.

دیدن صحنه های دردناک از سوختن و یا فرار برای نجات جان گونه های جانوری در میان آتش سوزی خائیز روح و روان زاگرس نشینان و هربیننده ای را جریحه دار می کند ،

آیا کسی هست که زاگرس را نجات دهد؟ آیا چنین صحنه هایی قابل جبران است ؟

خائیز همچنان می سوزد امکانات جوابگو نیست/دستوراعزام و گسیل نیروهای ستادی و اجرایی سایر شهرستان ها به دهدشت

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد ، گفت : آتشی که از غروب پنج شنبه هشتم خرداد ۹۹ به جان جنگل ها و مراتع کوه خائیز در شهرستان دهدشت افتاده ، در کمبود نیروی انسانی و لجستیکی همچنان یکه تازی می کند و به پیش می رود .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان که به همراه تعداد زیادی از نیروهای ستادی و اجرایی اداره کل و سایر شهرستان های استان عازم کوه خائیز شده و از ساعت ۴ صبح امروز مشغول اطفاء حریق است از مردم کمک خواسته است .

سید اسدالله هاشمی گفت : وزش باد شدید،صعب العبور بودن منطقه، وسعت زیاد،شرایط بالای علوفه ای مراتع ، در کنار کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پشتیبانی در عدم مهار و کنترل حریق نقش بسزایی دارند.
وی از دستگاه های اجرایی ،نیروهای بسیج ،مردم و دوستداران محیط زیست تقاضای کمک نموده و گفت : هرکس به هر طریقی که می تواند به یاری طبیعت خائیز بشتابد .

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خاییز کهگیلویه مهار شده اما همچنان برای مهار کامل و جلوگیری از پیشروی آتش و با توجه به سخت گذر بودن، وجود صخره ها و گودال های عمیق به بالگردهای آب پاش نیاز است.

احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دستور حسین کلانتری استاندار به عنوان فرمانده عملیات اطفای حریق در منطقه حفاظت شده کوه خاییز مستقر شده است.

جمالی اظهار داشت: پیش بینی می شود آتش سوزی تا عصر امروز (شنبه) و با استقرار بالگردهای آب پاش و همچنین کمک نیروهای مردمی به طور کامل مهار شود.

وی یادآور شد: از روز گذشته و با حضور استاندار در منطقه و همچنین برگزاری جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران و رایزنی با مقامات و مسئولان دولتی ، ارتش و سپاه تلاش ها و مدیریت بحران برای اطفای حریق به نحو مطلوب و با تمام توان نیروی انسانی و لجستیکی در حال انجام است.

معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با همکاری وزارت دفاع و سپاه سه بالگرد آب پاش برای اطفای حریق آتش منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه اعزام شده اند که قرار است تا ساعاتی دیگر در منطقه مستقر شوند.

وی ادامه داد: هم اینک نیز نیروهای مردمی و محیط بانان برای مهار آتش در میان صخره ها و گودال های عمیق با هلی برن بالگردهای اعزامی از سوی سپاه و ارتش به دل زبانه های آتش می زنند.

جمالی همچنین از تلاش مجموعه دولت و سایر ارکان نظام که ظرف ۱۰ روز گذشته تاکنون برای کمک و مهار آتش سوزی جنگل ها و مناطق حفاظت شده در شهرستان های گچساران و کهگیلویه و همراهی با مسئولان استانی بویژه معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری ، وزارت دفاع، سپاه ، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی و همچنین هلال احمر و اورژانس نیز تقدیر کرد.

بر اساس ارزیابی های اولیه گفته می شود تاکنون افزون بر ۲۵۰ هکتار از جنگل های و مراتع در این منطقه طعمه حریق شده است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: آتش‌سوزی کوه خائیز ۸۰ درصد فروکش کرده و پیش‌بینی می‌شود تا ساعاتی دیگر به کلی مهار شود.

حسین کلانتری اظهار داشت: با ورود بالگردهای آبپاش آتش‌سوزی کوه خائیز تا ساعاتی دیگر مهار خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج فروند بالگرد مجهز به بسکت اطفای حریق عصر امروز وارد عملیات خواهد شد.

کلانتری با اشاره به اینکه یک فروند از این بالگردها هم اکنون در حال آبگیری از سد کوثر است، ادامه داد: سایر بالگردها از استان‌های همجوار عازم منطقه شده‌اند.

کلانتری گفت: بالگردهای هوانیروز، شرکت نفت، هلال‌احمر و سپاه نیز از روز گذشته نیروهای انسانی داوطلب را به محل حادثه منتقل کردند.

وی اضافه کرد: افزون بر ۵۰۰ نیروی انسانی امروز بر فراز کوه در حال خاموش کردن آتش هستند.

استاندرا کهگیلویه و بویراحمد افزود: این تعداد نیرو طی ۱۰۰ سورتی پرواز توسط بالگردها به کوه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: نیروهای مردمی، بسیج، سازمان‌های مردم نهاد، تیپ ۴۸ فتح، منابع طبیعی،هلال‌احمر و …در عملیات اطفای حریق حضور فعال دارند.

کلانتری با بیان اینکه تقریبا ۸۰ درصد پهنه‌ها آتش مهار فروکش کرده است،گفت: نگرانی ما از این است آتش از سمت بهبهان دوباره شعله‌ور شود .

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت :آتش‌سوزی کوه خائیز فروکش کرده و پیش‌بینی می‌شود تا ساعاتی دیگر به کلی مهار شود.

حکمتیان اصل اظهار داشت: با پیگیری استاندار کهگیلویه وبویراحمد ورود بالگردهای آبپاش آتش‌سوزی کوه خائیز تا ساعاتی دیگر مهار خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج فروند بالگرد مجهز به بسکت اطفای حریق عصر امروز وارد عملیات خواهد شد

حکمتیان اصل گفت: بالگردهای هوانیروز، شرکت نفت، هلال‌احمر و سپاه نیز از روز گذشته نیروهای انسانی داوطلب را به محل حادثه منتقل کردند.

وی اضافه کرد: نیروهای منابع طبیعی استان وشهرستان کهگیلویه با امکانات وتجهیزات موجود طی چند روزدر طول شبانه روز بر فراز کوه در حال خاموش کردن آتش هستند.

مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: نیرو هاطی ۱۰۰ سورتی پرواز توسط بالگردها به کوه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: نیروهای منابع طبیعی استان وشهرستان ،نیروهای مردمی، بسیج، سازمان‌های مردم نهاد، تیپ ۴۸ فتح، ،هلال‌احمر و …در عملیات اطفای حریق حضور فعال دارند.

حکمتیان اصل با بیان اینکه تقریبا پهنه‌ها آتش مهار فروکش کرده است،گفت: نگرانی ما از این است آتش از سمت بهبهان دوباره شعله‌ور شودانتظار میرود استان خوزستان بخصوص شهرستان بهبهان پای کار بیایند واز آتش سوزی مجدد جلوگیری کنند.