ثبت نام ۱۷۴ داوطلب انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد | ۹۵ نفر از داوطلبین زیر ۴۵ سال سن دارند | کارشناسی ارشد بالاترین درصد مدرک تحصیلی داوطلبان شرکت کننده
ثبت نام ۱۷۴ داوطلب انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد | ۹۵ نفر از داوطلبین زیر ۴۵ سال سن دارند | کارشناسی ارشد بالاترین درصد مدرک تحصیلی داوطلبان شرکت کننده
رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد، گفت: برای انتخابات دوازدهم در مجموع ۴۰۱ نفر در در کهگیلویه و بویراحمد پیش ثبت نام کرده که ۱۷۴ نفر آن‌ها ثبت نام خود را قطعی کردند.

به گزارش فریاد جنوب از یاسوج، سید جواد هاشمی‌مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با بیان اینکه مهلت یک هفته‌ای ثبت نام از دواطلبین انتخابات مجلس به پایان رسیده است، اظهار کرد: تا پایان زمان قانونی ثبت‌نام‌کنندگان که شب گذشته (چهارشنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۲) بود، ۱۷۴ نفر در سطح استان داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شدند و ثبت نام خود را نهایی کردند.

وی افزود: در حوزه انتخابیه شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون ۶۵ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۶۱ نفر آن‌ها آقایان و چهار نفر هم خانم بودند.

رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده ۶۳ نفر و در حوزه انتخابیه گچساران و باشت ۴۶ نفر داوطلبی خود را برای انتخابات مجلس اعلام کردند.

هاشمی‌مهر آمار مقایسه‌ای از تعداد پیش ثبت‌نام‌ها و ثبت‌نام‌های نهایی ارائه داد و گفت: در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون ۱۵۱ نفر پیش ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۶۵ نفر ثبت نام خود را نهایی کردند.

وی افزود: در حوزه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده ۱۴۷ نفر پیش ثبت‌نام انجام دادند که در مرحله دوم ۶۳ نفر ثبت نام خود را قطعی کردند.

رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در حوزه انتخابیه شهرستان‌های گچساران و باشت ۱۰۳ نفر پیش ثبت نام داشتیم که ۴۶ نفر ثبت نام خود را نهایی کردند.

هاشمی‌مهر تصریح کرد: در مجموع ۴۰۱ نفر در انتخابات مجلس پیش ثبت نام انجام دادند که ۱۷۴ نفر آن‌ها ثبت نام خود را قطعی کردند.

وی با اشاره به ترکیب جنسیتی ثبت‌نام‌کنندگان عنوان کرد: در پیش ثبت‌نام ۲۰ خانم ثبت نام کرده بودند که ۴ نفر از آنها ثبت نام خود را قطعی کردند و هر چهار نفر از حوزه انتخابیه شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون بودند.

هاشمی‌مهر با اشاره به مدرک تحصیلی داوطلبین انتخابات مجلس، گفت: در مقطع دکترا ۲۲ نفر، حوزوی ۸ نفر، کارشناسی ارشد ۱۳۴ نفر و کارشناسی ۱۰ نفر برای انتخابات دوزادهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کردند.

رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ترکیب سنی نامزدهای انتخابات مجلس، بیان کرد: ترکیب سنی داوطلبان در این دوره، افرادی با میانگین سنی بین ۳۰ تا ۳۵ سال ۱۵ نفر، بین ۳۵ تا ۴۰ سال ۳۹ نفر، بین ۴۰ تا ۴۵ سال ۴۱ نفر، بین ۴۵ تا ۵۰ سال ۱۵ نفر، ۵۰ تا ۵۵ سال ۲۸ نفر، ۵۵ تا ۶۰ سال ۱۷ نفر، ۶۰ تا ۶۵ سال ۱۱ نفر، ۶۵ تا ۷۰ سال ۶ نفر و ۷۰ تا ۷۵ سال هم دو نفر داوطلبی خودشان را برای انتخابات مجلس اعلام کردند.

هاشمی‌مهر گفت: مشمولین ماده ۳۲ یعنی همان ماده ۲۹ قبلی انتخابات مجلس، کسانی که باید از سمت خود استعفا می‌دادند، ۳ نفر بودند. از ۱۷۴ نفر دو درصد مشمول این ماده و ۹۸ درصد غیرمشمول هستند. ۵۷ نفر از نامزدهای انتخابات مجلس ایثارگر هستند که ۳۳ درصد شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: آمار پراکندگی شغلی نامزدهای انتخابات مجلس در دو دوره مجلس یازدهم و دوازدهم را مشخص کردیم. در مجلس یازدهم تعداد افراد بیکار شرکت‌کننده در انتخابات مجلس ۴ نفر بودند که در این دوره یک نفر است. در دوره یازدهم وکیل و قاضی ۳ نفر ثبت نامی داشتیم که در این دوره ۲ نفر هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در دوره یازدهم ۴ نفر پزشک داشتیم که در این دوره هم ۴ نفر هستند. روحانی دوره یازدهم یک نفر ثبت‌نامی داشتیم که در دوره دوازدهم ۵ نفر اعلام آمادگی کردند. مشاغل آزاد در دوره گذشته ۶ نفر داشتیم که در این دوره ۱۲ نفر ثبت نام کردند. اساتید دانشگاهی در دوره گذشته ۱۱ نفر ثبت‌نامی داشتیم که در این دوره ۱۴ نفر نامزد انتخابات مجلس شدند.

وی تصریح کرد: سایر شغل‌ها در دوره گذشته ۴ نفر و در این دوره ۲۱ نفر ثبت نام کردند. فرهنگیان در دوره گذشته ۱۶ نفر نامزد انتخابات مجلس شدند که در این دوره ۲۳ نفر اعلام آمادگی کردند. بازنشستگان در دوره گذشته ۶ نفر و ۲۲ نفر در این دوره ثبت نام کردند.

هاشمی‌مهر اضافه کرد: کارمندان دولت دوره گذشته ۳۵ نفر ثبت نام که در این دوره ۶۷ نفر اعلام نامزدی کردند.

رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: برای انتخابات مجلس دوازدهم ۱۷۴ نفر نامزد شدند که از این تعداد ۴ نفر خانم بودند. در خصوص پراکندگی مذهبی، الحمدلله استان کهگیلویه و بویراحمد تماماً شیعه هستند، ۱۰۰ درصد شرکت‌کنندگان شیعه هستند.

وی گفت: یک زن و شوهر در انتخابات بویراحمد، دنا و مارگون ثبت نام کردند و دو برادر در حوزه انتخابیه گچساران و باشت نامزد انتخابات مجلس شدند.

هاشمی‌مهر، خاطرنشان کرد: با توجه به حضور افراد شاخص و از همه گرایش‌های سیاسی در هر سه حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد، انتخابات دوازدهم نوید یک انتخابات پر شور و با مشارکت بالایی از حضور مردم وجود دارد.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی