جلسه فوق العاده شورای شهر یاسوج با حضور شهردار برای حل مشکل کارگران فضای سبز
جلسه فوق العاده شورای شهر یاسوج با حضور شهردار برای حل مشکل کارگران فضای سبز
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: بحث حقوق مخصوصاً حقوق کارگران را در یکی دو ماه گذشته در اولویت قرار دادیم اما انشالله در یکی دو روز آینده پرداخت حقوق برای برای همه نیروهای کارگری تامین نیرو و فضای سبز در دستور کار داریم.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب امروز سه شنبه جلسه فوق العاده ای به درخواست مسعود خوبانی رئیس شورای شهر یاسوج و با دعوت ایشان از شهردار این شهر در شورای شهر برگزار شد.

در این جلسه که برای رسیدگی به مطالبات کارگران شهرداری تشکیل شد و اعضا از شهردار و مدیران شهرداری خواستار توضیح و ارائه راهکار برای برون رفت از این مشکلات شدند.

این نشست که با حضور ۶تن از اعضای شهرای شهر یاسوج، شهردار و معاونان شهرداری از جمله بهرامی معاون جدید اداری_مالی شکل گرفت ابتدا مسعود خوبانی رئیس شورا با تبیین موضوع جلسه به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در باب معوقات حقوق کارگران و کارمندان شهرداری پرداخت خواستار ارائه راهکار برای پرداخت دیون و شفاف سازی منابع درآمدی شهرداری شد.

خوبانی گفت:شهرداری ها در کل کشور با مشکلات عدیده ای مواجه هستند به واسطه تورمی که به وجود آمده و بحث تحریم ها خود به خود ساخت و ساز ها را تأثیر قرار داده است و نیز صدور پروانه ها کمتر شده است و به تبع آن یاسوج هم تحت تاثیر شرایط قرار گرفته است.

وی افزود: در جلساتی که با رؤسای شوراهای شهر مراکز استان ها داشتیم مشکلات در همه شهرداری ها هست ولی حقوق عقب افتاده کارگران و کارمندان از دوماه تجاوز نمی کند.در حالی که در شهرداری یاسوج به بیش از ۹ ماه رسیده است و در یک شرایط بحرانی قرار گرفته ایم.

رییس شورای شهر یاسوج گفت: در بررسی که ما انجام دادیم مشخص شده حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان حقوق معوقه داریم و با توجه به نزدیک شدن به ایام عید نوروز حداقل تا ان زمان ۷الی ۸میلیارد تومان نیز تا آن موقع نیاز داریم و جمع این مبالغ به ۳۰میلیارد می رسد.

در ادامه نستهن مقدم شهردار یاسوج با بیان اینکه منابع درآمد شهرداری بر محور عوارض بوده و شورای شهر نیز بر آن صحه گذاشته است گفت: اگرچه باید شهرداری ها به سمت درآمدهای پایدار باشد و چون های پایدار و سرمایه گذاری یک فرایند دارد چه فرآیندی طولانی است بالاخره تا جذب سرمایه گذار و تا ایجاد بستر تعریف بسته سرمایه گذاری و اخذ مجوزهای لازم فرآیندی پیچیده و طولانی است.

شهردار یاسوج افزود: دیوان عدالت اداری بخش اعظمی از درآمدهایی که ما آوردیم و شما مصوب کردید بالاخص تمدید پروانه و نزدیک به ۲۰ آیتم درآمدی ما را کتبا دریافتشان را ممنوع کردند که این خود شهرداری‌های کشور را در یک چالش درآمدی برد قطعاً اینجا انتظار بود که شورا به عنوان نهاد نظارتی بنشیند در کمیسیون های تخصصی جایگزین را برای آن ها تعریف کنند و راهکاری ارائه دهند.

وی تصریح کرد: اما برای جایگزین این موضوع بحث ممیزی را که بیش از ده سال و به روایتی ۱۴ سال مسکوت مانده بود ساختار آن را آماده کردیم تجهیزات را دادیم و یک دوره آموزشی نیز برگزار کردیم و شرکت پشتیبان را نیز معرفی کردیم عملاً کارمان را در این بخش شروع کرده ایم اگر این بخش را فعال کنیم می توانند کمک حال خوبی برای شهرداری باشد ولی تا راه اندازی شود خلع ایجاد خواهد شد.

نستهن مقدم با اشاره حقوق معوقه چهار ماه کارگران فضای سبز گفت: ۹۳ میلیارد و ششصد و چهل میلیون ریال برداشت از منابع شهرداری را داشتیم که بیشتر توسط اشخاص حقیقی صورت گرفته است چه بدهی های دوران گذشته را شامل می‌شد و همین مبلغ می‌توانست تمام حقوق کارگران را پرداخت کند باید اعضای شورا این را پیگیری کنند و از مراجع قضایی بپرسند که آیا آرا فلان سال را حتماً باید همه در همین برهه حساس پیگیری و از شهرداری اخذ شود تا شهرداری به این شرایط گرفتار گردد.

وی یادآور شد: زمانی که من مدیریت شهرداری را گرفتم سازمان فضای سبز بحرانی ترین سازمان این شهرداری بود در بحث این سازمان نزدیک به ۷ میلیارد تومان شهرداری به این سازمان کمک کرده است و پرداخت افراد قراردادی، پیمانی و رسمی به روز است.

مقدم گفت: در این استان بهترین شهرداری گچساران است اگر در همین جا با شهرداری گچساران صحبت کنید وضعیت نیروهای ستادی یاسوج نسبت به آنجا خیلی بهتر است یاسوجی که جمعیت رسمی آن ۱۳۴ هزار نفر است و به ۲۵۰ هزار نفر شهروند خومه خدمات ارائه می دهد در بحث وصول عوارض به جد بحث اشخاص حقیقی و حقوقی را احساس کرده ایم.

وی تصریح کرد: انتظار داریم وقتی واقعیت ها را می دانیم با سایت هایی که عامدانه علیه شهرداری اقدام می‌کنند ۳۱ جوری خود آنها نیز ذینفع هستند و تشویش اذهان عمومی می کنند و انگیزه نیروهای شهرداری را کم می کنند برخورد شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: بحث حقوق مخصوصاً حقوق کارگران را در یکی دو ماه گذشته در اولویت قرار دادیم اما انشالله در یکی دو روز آینده پرداخت حقوق برای برای همه نیروهای کارگری تامین نیرو و فضای سبز در دستور کار داریم.

شهردار یاسوج بیان داشت: اما سوال بنده این است که شورا در یک تحلیل کارشناسی باید لزوم تشکیل سازمان ها را یک بار دیگر بررسی کند سازمان فضای سبز می تواند بهترین سازمان ما باشد چون منابع ما دست این سازمان است چون فرصت های ما در بحث سرمایه گذاری در بحث اجاره اماکن و مکان هایی که ما در پارک ها داریم دست این سازمان است اما کل حقوق این سازمان را می دهیم و همچنین آرائی که علیه آن سازمان صادر می شود را نیز ما پرداخت می کنیم ما از مدیران کارشناسان کارگران و پیمانکاران این سازمان می‌خواهیم بحث استقلال در درآمد و سر به سر شدن درآمد و هزینه‌های خود را پوشش دهند.

شهردار یاسوج نسبت به پرداخت یک‌ماه مطالبات معوق کارگران قول داد و گفت:تا آخر دی ما سعی می کنیم تا 3ماه دیگر را نیز بپردازیم.

همچنین محمدرحیم دهرابپور نایب رئیس شورا با اشاره به این که رئیس سازمان فضای سبز نیز باید در این جلسه حضور پیدا میکرد، افزود: او باید قبل از همه خودش جوابگوی کارگرها باشد.

علی اکبری تبار تصریح کرد:کارگران میگویند برخی از اعضای شورا و شهردار گفته اند شما را کسی تحریک می کند که تجمع و اعتراض کنید! من نمیدانم یک کارگر شهرداری چه دارد که ما تحریکشان کنیم یا از بیرون این عمل هماهنگی شود.

اکبری تبار ادامه داد:مشکلات شهرداری نه برای الان،نه دور گذشته است.از ادوار گذشته مشکلات پرداخت حقوق پرسنل شهرداری وجود داشت.اما شهردار با اطلاع و آگاهی از وضعیت میزان بدهی شهرداری وارد شد.

اکبری تبار گفت:بنده و آقای اکبری به عنوان عضو شورا در دوره گذشته میتوانیم بگوییم حقوق کارکنان قراردادی و شرکتی فضای سبز و نیروهای پسماند و خدماتی به روز بود.در سال 92معوقاتی وجود داشت ولی تا چند ماه بعد حقوق تمام کارشناسان،نیروهای رسمی و خدماتی با هم پرداخت می شد.

وی با بیان اینکه برداشت حقوق از حساب شهرداری در ادوار گذشته هم وجود داشت افزود: مطالبات به حق مردم باید پرداخت شود و اینکه ما بیاییم دادگستری نیز زیر سال ببریم و بگوییم دادگستری رای خلاف صادر کرده است.

وی مدعی شد که پرونده ها را بخش حقوقی شهرداری پیگیری نمی کنند و ادامه داد:ما جلسه ای داشتیم با رئیس دادگستری که گفت بیش از ده ها پرونده علیه شهرداری جمع شده اند اما شهرداری اصلا جوابگو نیست.ما هم گلایه مندیم که چرا شهرداری پیگیری نمی کند تا مشکلات کمتر شوند.

اکبری تبار گفت: سازمان فضای سبز و دیگر سازمان های خدماتی در 16الی17 ماه گذشته فقط زمانی که تحصن کرده اند شهرداری حقوقشان را پرداخت کرده است، آن هم فقط یک ماه. آقایان بررسی کنند و اگر رئیس سازمان مقصر است برخورد کنند. من تعجب میکنم چرا رئیس سازمان در جلسه حضور ندارد. رئیس سازمان سابق هم باید پاسخگو باشد و بگویند بدهکاریشان به چه علت بوده؟ منابع درآمدی خود را کجا هزینه کردند؟ ازدحام نیرو، ندانم کاری، دزدی و یا اختلاس؟

وی اضافه کرد: کدام منابع در آمدی پایدار؟ کدام جلسه کارگروه مالی در شهرداری؟ من رفتم واکس بزنم در یکی خیابان های مرکز شهر کفاش به من گفت شهرداری لطف به ما دارد یا چیز دیگری؟ گفت 14 ماه است هیچ عوارضی از ما دریافت نکرده اند. نان بهارستان و بیلبورد ها را ببینید، بازارچه ماهی تعطیل شده بروید پاساژ شهرداری را پیگیری کنید، املاک شهرداری درآمدهایش کجا می رود؟

اکبری تبار گفت: کجا توانستند بررسی کنند بدهکاران گردن کلفت شهر یاسوج که شخصی یک میلیارد برای عوارض بدهکار است پرداخت نمی کند، ساختمانش را خلاف ساخته است اما اعمال نفوذ می شود.

وی خطاب به معاون شهرداری تاکید کرد: اقای بهرامی شما معاون اداری_مالی شده اید بیایید سیاست گذاری کنید و بگویید بوجه را بر اساس این موضوع مبخواهم ببندم.این که به صورت مسکنی ملکی بفروشند. هر چه ما ملک داشتیم در قبال 45 متری به اشخاص داده ایم که هیچکدام مصوبه شورا نبوده.

اکبری تبار اظهار داشت: می آیند جشن برگزار می کنند:چرا نمی آیند در هفته بسیج و دفاع مقدس برگزار کنند؟جشن شب یلدا می گیرند میلیون ها تومن به خواننده ها می دهند ولی کارگر اینجا می آید گریه می کند.هیچکس مخالف کار فرهنگی نیست.اعضای شورا 5ماه است حقوق نگرفته اند و گفته ایم نمیگیریم تا بدهکاری پرسنل شهرداری پرداخت شود.

ما ده ها کد مالی و درآمد زایی داده ایم ولی هیچ کاری انجام نشده است.شهرداری باید گزارش مالی به ما بدهد.ما اطلاعی از منابع درآمدی شهرداری نداریم که بگوییم از فلان منبع حقوق کارگران را پرداخت کنید.

شهردار می گوید بحث سیل و زلزله باعث کاهش ساخت و ساز شده است.باید به ایشان بگویم که بیشترین ساخت و ساز را ما در این دوسال داشتیم در شهر یاسوج بروید هر جایی میخواهید بررسی کنید.اگر خلاف بوده است چرا جلوگیری نمی کنند؟چرا آراء کمیسیون ماده 100را پیگیری نمی کنند.ما یک ماه فقط بحث زلزله را داشتیم و سیل نیز هیچ خسارتی برای شهرداری نداشته بلکه خانه هایی که در آب راه ها و جاهای غیر مجاز ساخته شده بودند را به شهرداری تذکر داد که جمع کنند.سیل یک برکت و نعمت برای شهرداری بوده است.

وی در ادامه گفت: شهردار با مجموعه عوامل بیایند و منابع درآمدی خود را برای ما شفاف کنند.بازنشستگان به ما پیام دادند که ما کاری نداریم وقتی بازنشسته شدیم به عنوان یک انسان با ما برخورد نکردند و یه لوح تقدیر یا دستت گلی به ما ندادند اما یک سال است طلب ما را نمی دهند.مبگوییم قسطی کنید باز این کار را نمی کنند.پرسنل رسمی مراجعه می کند میگوید من چون در فلان گروه مجازی پیام داده ام اضافه کارم را کم کرده اند.دهها مورد وجود دارد.

سجاد بهرامی معاون جدید اداری_ مالی شهرداری یاسوج از دیگر حاضران در نشست بود که طی سخنانی بیان داشت: شهرداری یک نهاد غیر دولتی است و هیچ دولتی به فکر شهرداری نخواهد بود و سرمایه سرمایه انسانی که ما در شهر شهرداری داریم باید شناخته و احیا شود و باید منابعی که در شهر یاسوج در حوزه استحفاظی شهر قرار دارد را شناسایی و وصول کنیم.

وی ادامه داد: خدمت جناب شهردار نیز عرض کردم که بنده بدون مرزبندی های سیاسی، قومی و قبیله ای آمده ام کار انجام دهم و گرهی باز کنم. چون جایگاه اداری مالی جایگاهی است که باید کار خود را درست انجام دهد و اگر اینطور نباشد مشکل به وجود می آید.

وی ادامه داد: اگر ما هم نتوانیم منابع مالی را تامین کنیم با ما نیز برخورد خواهند کرد و بالاخره اشکالاتی وجود دارد که باید بررسی شود و برطرف گردد.

وی با بیان اینکه از بودجه های تعیین شده استان چیزی عاید شهرداری نمی شود افزود: بنابراین ما هستیم که کد ها را تعریف کرده ایم و به وسیله اهرم های اجرایی که در کمیسیون های مختلف در اختیار داریم باید آن ها وصول کرده و هزینه های عمرانی و جاری شهرداری را تامین کنیم.

این مسئول گفت: هر نیرویی که انگیزه داشته باشد و کار بکند بنده از او استفاده خواهم کرد بنده مستقلاً از طرف خودم و نیابتا از طرف شهردار و شورای شهر را می دهند که هیچ‌گونه تبعیضی در حوزه اداری مالی وجود نداشته باشد و سعی خواهیم کرد بیشترین انگیزه را در این دوره برای پرسنل شهرداری ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اقای  اکبری تبار و آقای نگین تاجی بنده به شما نزدیکم و شما نباید مته به خشخاش بگذارید و خواهش می کنم که وقت بدهید شهردار کارش را انجام دهد.

اینجا آقای اکبری تبار با قطع حرف معاون شهردار گفت بگویید به من فرصت دهید نه آقای شهردار که دو سال وقت داشت.

بهرامی ادامه داد: با آقای امیری مدیر کل مخابرات صحبت کردیم و قول داد از محل درآمدهای پایدار تاسیساتی را کنار فضاهای عمومی شهر در اختیار شهرداری قرار دهد که مغایر با سیما و منظر نباشد و به مردم ضرر نزنند بابت این کار ماهی 500میلیون تومن به شهرداری کمک کنند.

وی همچنین گفت که بنده با آقای شجاعی پور تماس میگیرم ولی ایشان با بی حرمتی تمام تلفن را قطع می کند و می گوید باید با شورا هماهنگ کنم.

بعد از اتمام صحبت ها اعضای شورا دو نفر از کارگران را که پشت در ایستاده بودند به داخل دعوت کرپند و این کارگران به بیان مشکلات خود پرداختند.

در اظهارات این کارگران موارد جالبی همچون دریافت نکردن سه ماه از حقوق خود در سال های 96 و 97 علاوه بر 6  ماه امسال و نیز واریز نشدن حق بیمه این کارکران در  دو ماه از سال کنونی را مطرح کردند.

شهردار نیز از احکامی که از بدهی های سال های گذشته علیه شهرداری صادر شده گفت و برخی از این احکام را ارائه داد.

در پایان با توجه به اظهارات شهردار و معاونت اداری_مالی شهرداری اعضای شورا تصویب کردند که تا هفته آینده یک ماه و تا 45روز دیگر دو سوم مطالبات کارگران فضای سبز پرداخت شود.

خبر در حال تکمیل است…

 

  • نویسنده : میر امید