جنگلهای لوداب در چنگال آتش / چرا کسی صدای ضجه زاگرس را نمی شنود
جنگلهای لوداب در چنگال آتش / چرا کسی صدای ضجه زاگرس را نمی شنود
البرز سوخت تا زاگرس نسوزد ، البرز رفت تا زاگرس بماند ..

به گزارش فریاد جنوب مینو آریانفر: البرز که رفت ، درست همان موقع که زاگرس البرز را در آغوش گرفت ، آتش قدرتمندانه تر زبانه کشید!!!، اینگار که دیگر کسی سد راهش نبود ، با قدرت بیشتری تاخت و تاز میکرد ، و حکایت این است که این اژدها همچنان بی رحمانه و قدرتمند جنگهای زاگرس را می بلعد ، قرعه مرگ این بار به نام جنگلهای لوداب ، افتاده ،چرا کسی صدای ضحه و ناله جنگلهای زاگرس را نمی شنود ؟ آتتشی که آرام به حریم بلوط های زاگرس نفوذ می کند ، سپس بی رحمانه زبانه می کشد و بخش عظیمی از جنگل ها و مراتع را تبدیل به خاکستر می کند . تا کنون بیشتر از ۴۰۰ هکتار از جنگلهای کهگیلویه وبویراحمد طعمه آتش شده است ،و دیگر قابل برگشت نیست ، آیا سوختن زاگرس و فرزندش البرز قابل جبران است ؟

خرداد و تیر امسال سرنوشت شومی را برای جنگلهای زاگرس رقم زد، و زاگرس روزهای سختی را تجربه کرده، قطعا روزهای سخت تری را درپیش روی خواهد داشت ،،سوختن جنگلهای زاگرس دیگر بحران نیست و سوء مدیریت در بحران است. اگر مسئولین دست روی دست بگذارند و برای نجات زاگرس کاری انجام ندهند طولی نخواهد کشید که زاگرس به کویر تبدیل خواهد شد.

بخشدار لوداب با بیان اینکه آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های بخش لوداب از ساعت ۱۴ روز گذشته شروع و با وجود یک مرحله مهار آتش‌سوزی، همچنان ادامه دارد، گفته: این حادثه تاکنون به حدود صد هکتار از جنگل‌ها و مراتع این بخش خسارت وارد کرده است.

جمال روحانی از آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها و مراتع بخش لوداب شهرستان بویراحمد خبر داد و اظهار داشت: این حادثه از ساعت ۱۴ روز گذشته شروع و ساعت یک بامداد امروز مهار شد.

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی از ساعت ۱۱ صبح امروز مجددا شروع شد، افزود: این حادثه تاکنون به حدود صد هکتار از مراتع و جنگل‌های بخش لوداب خسارت وارد کرده است.

بخشدار لوداب عنوان کرد: با وجود تلاش نیروهای منابع طبیعی، نیروهای مردمی و تشکل‌های زیست‌محیطی، این آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد و فرماندار شهرستان بویراحمد پیگیر اعزام نیروهای تازه‌نفس برای مهار آتش است.

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به جدیدترین جزئیات از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع لوداب، اظهار داشت: این آتش‌سوزی شب گذشته مهار شد اما در اثر سقوط یک کُنده‌ی درخت، مجددا شعله‌ور شد.

وحید محمدی‌تبار با بیان اینکه علی‌رغم تلاش همه نیروهای امدادی و مردمی، آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد، افزود: در صورتی که این آتش‌سوزی امشب مهار نشود، فردا برای اعزام بالگرد به منطقه، درخواست می‌دهیم.

وی عنوان کرد: اداره منابع طبیعی مسئول اطفای حریق است و اگر نتوانند از عهده این کار بربیایند باید درخواست کمک کنند.

نماینده مردم بویراحمد و دنا برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع بخش لوداب از مسئولان کشوری درخواست کمک کرده
اما نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با رئیس سازمان جنگل‌ها پیگیر حادثه آتش‌سوزی در بخش لوداب شد که مسعود منصور اظهار بی‌اطلاعی کرد اما قول پیگیری داد.

مهدی روشنفکر همچنین با معاون پارمانی رئیس‌جمهور برای کمک به اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع بخش لوداب رایزنی کرد که قرار شد نیازمندی‌ها برای وی ارسال شود تا از طریق وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کند.

پس آتش سوزی های گسترده در جنگلهای زاگرس و سوختن صدها هکتار از مراتع و جنگلها ی خائیز و خامی و دیل و بویراحمد و اتفاقات ناگوار حاصل از آتش سوزی مسئولین کشوری گرد هم آمدند تا ..

جلسه ای تشکیل شد تا علت آتش‌سوزی‌های گسترده جنگل‌های زاگرس در نشست مشترک نایب رییس اول مجلس، جمعی از نمایندگان و مسئولان مربوطه در مجلس شورای اسلامی دوازدهم خرداد امسال بررسی شود

نشستی که پایانش خروجی رضاینتمندی نداشت و نتیجه قابل قبولی حاصل نشد برخی از نمایندگان تاکید داشتند که باید نشست دیگری با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولان مدیریت بحران برگزار شود که در نهایت مقرر شد نشست دیگری برگزار شود.

این نشست که به گزارش خبرنگار خانه ملت با حضور نایب رئیس مجلس، نمایندگان استان‌های زاگرس‌نشین و مسئولانی از محیط زیست، وزارت دفاع و مراتع و آبخیزداری به منظور بررسی علت آتش‌سوزی‌های دامنه‌دار در جنگل‌های بلوط زاگرس گزار شد.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی ، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست، گفت: علت برگزاری این جلسه بررسی آتش سوزی‌های دامنه دار در جنگل‌های مناطق زاگرس است و با توجه به اهمیت موضوع و شکل نگرفتن کمیسیون های تخصصی و جلوگیری از اتلاف وقت، نسبت به برگزاری این نشست با حضور مسئولان مربوطه اقدام کردیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نگران بودیم که تا تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس، به وظیفه قانونی خود عمل نکنیم؛ بنابراین باید به این موضوع ورود می شد که چرا اطفای آتش سوزی‌ها با کندی در حال انجام و حجم زیادی از منابع طبیعی در حال از بین رفتن است در این راستا لازم بود مجلس پیگیری لازم را داشته باشد و مقرر شد بنده این نشست را برگزار کنم که انتظار می رود کمیسیون‌ها به زودی شکل بگیرد و کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست این موضوع را پیگیری کند. به عبارت دیگر ما به نیابت از کمیسیون کشاورزی به این موضوع ورود و کار را جلو می‌بریم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مساله آتش سوزی ها برای مجلس حساس است، گفت: این موضوع از حد طبیعی خارج شد؛ البته نکات زیادی در نشست امروز مطرح شده که تمامی آنها مستندسازی و به دستگاه ها ابلاغ می شود همچنین اعزام نیروهای رسمی باید بدون طی تشریفات قانونی انجام شود و همچنین ۴ نفر از نمایندگان مامور شوند که این موضوع را پیگیری کنند.

بهمن افراسیابی، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این نشست میزان عرصه های منابع طبیعی کشور را ۱۳۵ میلیون هکتار دانست و گفت: از این میزان ۴۸٫۲ میلیون هکتار عرصه مقطعی، ۱۴٫۲ میلیون هکتار عرصه‌های جنگلی و ۳۲٫۵ میلیون هکتار بیابان و مابقی سایر عرصه‌ها از جمله چمن زارها محسوب می شود.

وی حریق و آتش‌سوزی را یکی از مهمترین عامل تهدیدکننده منابع طبیعی خواند و افزود: در سایر کشورهای دنیا آتش‌سوزی وجود دارد که در دنیا سالانه بخشی از عرصه های منابع طبیعی و جنگل های دنیا طعمه حریق می شود.

افراسیابی ادامه داد: در ایران به به طور متوسط طی یک دوره ۱۳ ساله حدود ۱۶ هزار هکتار در سال طعمه حریق شده که بخش زیادی از آن جزو عرصه های مقطعی و چیزی حدود ۴ هزار هکتار هم عرصه های جنگلی را شامل می شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: در سال های گذشته در بحث حریق سیاست های اجرایی را داشتیم و در سال ۹۹ با توجه به بارندگی های مناسب و باران های بهاری انتظار این بود که پوشش های جنگلی زیاد باشد بنابراین احتمال افزایش آتش سوزی ها را می دادیم و به طور قطع امسال سال سختی برای محافظان طبیعت و جنگل بانان در عرصه های منابع طبیعی کشور است؛ در سال ۹۹ سیاست های جدیدی را تعریف کردیم و به واحدهای اجرایی فرستادیم تا بتوانیم بر پایه بحث پیشگیری و توجه سازمان به این موضوع و با محوریت بومیان و ذینفعان منطقه گام مهمی برای کاهش آتش سوزی ها برداریم.

وی با یادآوری اینکه نقشه‌های مربوطه به ویژه مناطق بحرانی را به استان‌ها داده‌ایم، گفت: با بلوک‌بندی و تقسیم منابع و اختصاص اعتبارات تجهیزاتی خریداری و ارسال شده است.

افراسیابی با بیان اینکه از ابتدای سال چندین فقره در کشور آتش‌سوزی رخ داده که بیشتر مربوط به استان‌های جنوبی بوده است، افزود: از این تعداد ۱۱۵ مورد در مدت زمان کوتاه و متوسط اطفا شد و پنج مورد وسیع بوده که سه مورد آن اطفاء و دو مورد در حال خاموش شدن است البته دو مورد مربوط به کهگیلویه و بویراحمد و یک مورد برای خوزستان است که مبارزه با حریق ادامه دارد و در خوزستان کاملا آتش اطفاء و حریق خاموش شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل وزش‌های باد آتش‌سوزی زیاد بوده و منطقه هم صعب‌العبور و غیرقابل دسترس است که این مشکل اطفای حریق را به تعویق انداخت همچنین شش بالگرد با همکاری هوانیرو، سپاه و هلال‌احمر و وزارت نفت برای اطفاء حریق فرستاده است.

افراسیابی ادامه داد: از نمایندگان مجلس انتظار می رود با ارائه طرح‌هایی، کمبود اعتبارات و نیرو را در سازمان محیط زیست و مراتع جبران کنند تا بتوان به بهترین شکل از این مناطق حفاظت کرد.

مسئولان وزارت دفاع در این نشست با تاکید بر ضروت اختصاص بودجه برای تامین تجهیزات اطفای حریق، تاکید کردند: هزینه‌های پروازی فوق العاده سنگین است؛ برای آتش‌سوزی مراتع گچساران ۸ فروند بالگرد در دو مرحله اختصاص دادیم، در بوشهر نیز پرواز داشتیم، برای خوزستان هم ۴ فروند بالگرد فرستادیم و امروز ۶ فروند بالگرد در اختیار یاسوج قرار دادیم.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه این نشست با بیان اینکه آتش‌سوزی ممکن است اتفاق بیافتد که باید جلوی آن را گرفت و به حداقل ممکن رساند، گفت: دلیل آتش‌سوزی اخیر بارندگی‌ها و رویش مناسب است که با شروع فصل گرما بستری مناسب را برای ایجاد آتش فراهم کرده است.

کلانتری با بیان این‌که آتش‌سوزی‌ها عامل طبیعی، انسانی و عمدی دارد، افزود: در اکوسیستم جنگل ها و مراتع آتش‌سوزی بخشی از طبیعت است و در همه دنیا رخ می‌دهد که در این راستا سال گذشته جنل‌ها و مراتع استرالیا و کانادا با آن همه امکانات سوخت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: البته باید آمادگی لازم را برای به حداقل رساندن آتش‌سوزی ها داشته باشیم کما اینکه آتش‌سوزی‌های کشور هم در مدت یک ماهه به هزار هکتار هم نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه ۲۷ هزار هکتار در خائیز سوخت، ادامه داد: از نظر طبیعی آتش‌سوزی در مراتع و جنگل در تمام دنیا رخ می‌دهد و در کشور ما هم در دو سه سال پیش در شمال کشورصدها هزار از اراضی جنگلی به خاطر بادهای گرم سوخت.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه آتش‌سوزی در کشورمان نسبت به ۱۰ سال گذشته کاهش پیدا کرده، گفت: کاهش آتش سوزی ها به دلیل افزایش تجهیزات نبوده بلکه آگاهی و هوشیاری مردم ارتقا پیدا کرده است و دولت در چند سال گذشته علی‌رغم تمامی مشکلات ریالی، ارزی و تحریمی چند هلیبورد و بالگرد تامین کرد تا جلوی خسارات را بگیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته در زمان بررسی بودجه جلسه‌ای با آقای تاج‌گردون رییس وقت کمیسیون بودجه داشتم و به او گفتم که باید مسائل زاگرس را به عنوان پروژه‌ای جدا دنبال کرد؛ حرف من این است که فکر نکنید صورت مساله چیز بزرگی است؛ گفتم صورت مساله را بدانید که چه کاری باید انجام دهیم در این رابطه پروژه زاگرس میانی اگر به صورت طرح مستقل در مجلس شورای اسلامی تصویب شود گامی رو به جلو است کما این‌که در دوره قبلی هم مطرح شد، اما به خاطر کرونا و اتفاقات بعد از مجلس دهم نتوانست آن را بررسی و تعیین تکلیف کند. ما در سازمان منابع طبیعی و محیط زیست هزاران مشکل داریم که تا زمانی که تصویب نشود نمی‌توان برای آن کاری کرد.

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه زاگرس مرکزی و میانی به برنامه‌ریزی مستقلی در دستگاه‌ها نیاز دارد، افزود: می‌توان آن را مثل پروژه دریاچه ارومیه دنبال کرد و بعد از آن چند پایگاه هوایی و آتش‌نشانی مشخص کرد ولی با این بودجه محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع پیشبرد کارها سخت است.

وی با اشاره به بودجه سازمان محیط زیست گفت: کل بودجه سازمان محیط زیست ۷۵۰ میلیارد تومان است که ۷۲۰ میلیارد تومان آن صرف حقوق و مزایا می‌شود یعنی حدود ۹۲ درصد بودجه برای حقوق و مزایا داده می‌شود وسع دولت هم نمی‌رسد زمانی که نفت هر بشکه ۱۰۰ دلار بود کاری نکردند الان که نمی‌توانیم نفت بفروشیم و به خاطر کرونا مالیات قطع شده است پس تقاضاها را مبتنی بر واقعیات کشور ببینید؛ برای ما هم مهم است که حتی یک هکتار بسوزد و آن را هم زیاد می‌دانیم اما در طول یک ماه گذشته تنها ۹۹۰ هکتار آتش گرفته است.

غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در این نشست گفت: بهتر بود در این جلسه ستاد بحران و مسئولان سازمان برنامه و بودجه حضور پیدا می‌کردند تا درباره تخصیص اعتبارات توضیح داده شود البته بحران و آتش سوزی از حوزه انتخابیه من شروع شد و امسال ۱۵۰ هکتار سوخت در حالی که این میزان سال گذشته ۴۰۰ هکتار بود.

منتخب مردم گچساران و باشت در مجلس یازدهم یادآور شد: ضروری است در این موضوع مدیریت بحران و راه‌های جلوگیری از آن بررسی شود؛ پس از وقوع آتش سوزی در گچساران با رئیس منابع طبیعی استان صحبت کردم که ایشان تاکید کرد که موضوع را به تهران منتقل می‌کند و چیزی هم در دست آنها نیست سپس با وزارت کشور تماس گرفتم که گفت به آنها مربوط نیست و باید به منابع طبیعی گفته شود مسئولان وزارت دفاع هم دوستانه به من گفتند سال گذشته برای مدیریت اطفای حریق تلاش‌هایی صورت گرفت و سازمانی هم تشکیل شد اما تعطیل شده است و دلیل آن این است که قراردادی با دستگاه‌های مسئول مثل محیط زیست و منابع طبیعی منعقد شده که برای اطفای حریق اما آنها پول را به وزارت دفاع ندادند. که در نهایت با امیر حاتمی صحبت کردم و ایشان بالگرد به منطقه فرستادند.

وی با تاکید براینکه مردم در اطفای حریق حضور پررنگ داشتند، تصریح کرد: اگر مردم نبودند وضعیت بدتر و وخیم تر می شد در این رابطه با فرمانده هوانیروز هم صحبت کردم و او توضیح داد که اگر بخواهد بالگرد برای خاموش کردن آتش به فارس و خوزستان و سایر مناطق بفرستد باید از فرماندهی منطقه تا تهران و بعد از آن پروسه‌ای طی شود که این فرآیند اداری زیادی را طی می‌کند و به طور قطع این روند طولانی درست نیست و نباید در مدیریت بحران رخ دهد.

وی یادآور شد: البته سال گذشته هم آقای کلانتری به من گفت که باید موضوع زاگرس را جدا دید بنابراین در بودجه امسال ۱۰۰ میلیارد تومان را برای منابع طبیعی در منطقه زاگرس اختصاص دادیم که باید در طول این سال پرداخت شود.

سید محمد موحد نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی نیز با ابراز تاسف از اینکه کوه خاییز نزدیک به ۴ روز در آتش می سوخت، گفت: متاسفانه اقدامات مناسبی برای اطفای حریق انجام نشد و نزدیک به ۱۸ ساعت هیچ دستگاهی آنجا حضور نداشت؛ از طریق فرماندهی سپاه و ارتش بالگردهایی فرستاده شد، اما متاسفانه امکانات آنها نیز محدود بود که در نهایت ۴۰ هکتار از منابع طبیعی کاملا از بین رفت، ۱۵۰ هکتار دچار آسیب شد و بخش زیادی از گونه های گیاهی و حیات وحش نیز از بین رفت؛ با هر مسئولی که برای امدادرسانی صحبت می کردیم، می گفت که مطالبات ما را ندادند و نمی توانیم کمک کنیم.

وی با انتقاد از اینکه زندگی مردم حوزه کوه خاییز دچار چالش های زیای شده، تصریح کرد: مشکلات به این زودی قابل ترمیم نیست، بنابراین عاجزانه تقاضا همراهی و مساعدت داریم.

  • نویسنده : رضا قهرمانی فر
  • منبع خبر : پیک ملت