حال و هوای خوب شالیزار های بویراحمد گرمسیری نازمکان/آستان مقدس امامزاده سیدطلحه (علیه السلام)
حال و هوای خوب شالیزار های بویراحمد گرمسیری نازمکان/آستان مقدس امامزاده سیدطلحه (علیه السلام)
عطر خوش برنج های نازمکان

 

پایگاه خبری فریادجنوبfaryadejonoob.ir

 

آستان امامزاده سیدجمال الدین به امامزاده سیدطلحه (علیه السلام) معروف می باشد. (علیه السلام) در شرق روستای نازمکان در دامنه کوه «اوک» که پیرامون آنرا قبرستان قدیمی فرا گرفت واقع شده است.

قدمت اولیه بنای ساختمان بقعه به احتمال به قبل از دوره صفویه بازمی گردد. لکن طرح جامع بنای فعلی در سال 1379 هـ.ش توسط دفتر فنی و عمرانی اداره اوقاف و امورخیریه استان مورد مطالعه قرارگرفته و در سال 1380 هـ.ش در زمینی به مساحت 200 متر مربع به همت و تلاش هیات امناء بصورت دو طبقه تجدید بناگردیدکه هنوز نمای داخلی و بیرونی دو طبقه باگنبد وگلدسته ها فاقد تزئینات معماری است.

در مجاورت این بقعه مسجدی بطول 16 و عرض 5 متر احداث شده که هنوزکار ساختمانی آن ادامه دارد. مرقد مطهر تعداد 8 تن از شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در مجاورت بقعه بر فضای معنوی آن افزوده است.

این بقعه از امکانات فرهنگی مانندکتابخانه دفتر هیات امناء، فضای سبز و تسهیلات مناسبی از قبیل آبسردکن و سرویس بهداشتی برخوردار است که عمده این امکانات می تواند مرهون تلاش هیات امناء باشد لازم به ذکر است امامزاده سیدجمال الدین دارای یک قبضه شمشیر بوده که بنا به اعتقادات مردم از آن بواسطه کرامات امامزاده توسل جسته و جهت گرفتن حاجات شرعیه خود آب بر روی شمشیر ریخته و از آن می آشامند. یکی از نوادگان این بزرگوارکه به «علامه آقامیرحسینی دهدشتی» شهرت دارد، آرامگاه اش در مجاورت تپه نقال کنار مدرسه راهنمائی آموزش و پرورش در بافت قدیم شهر دهدشت واقع شده است که بسیار مورد احترام مردم منطقه ای است.
استان کهگیلویه وبویراحمد – شهرستان گچساران- بخش مرکزی ـ شهر دوگنبدان ـ دهستان بویراحمدگرمسیری ـ روستای نازمکان

  • نویسنده : فاطمه رسول زاده دیل