خودتان قضاوت کنید : به کجا چنین شتابان / برداشت اشتباه ازمعنای  غیرت
خودتان قضاوت کنید : به کجا چنین شتابان / برداشت اشتباه ازمعنای  غیرت
تا زمانی که هنوز در بین بزرگان ما حرف از برتری طوایف بر یکدیگر وجود دارد قاعدتاً این نگرش و تفکر به نوجوانان و جوانان ما نیز انتقال داده خواهد شد و آنان نیز با چنین طرز فکری بزرگ خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب  سید وحید جهان بین فعال سیاسی فرهنگی و اجتماعی شهرستان بویراحمد با ارسال یادداشتی بررسی حوادث و اتفاقات تلخی که در شهر یاسوج اتفاق افتاد پرداخت که عینا منتشر می شود.

متن یادداشت بدین شرح است؛

به کجا چنین شتابان…

*فرهنگ ما مثل رفتار ساز ناکوک است*
*که خوش میزند اما صدای آن مشکوک است*

*دلم گرفت از این همه عشق های فرهنگی*
*دهات قدیمی زیبا ولی متروک است*

فرهنگ یک کشور و منطقه مثل مادر است که اگر درست نباشد،ساز رفتار طبیعی طفل را ناکوک میکند.
این ایام در طول شبانه‌روز اگر خبری از قمه کشی، دعوا، درگیری‌های خیابانی و بعضا قتل نشنویم انگار روزمان شب نخواهد شد.
چه بخت شومی بر سر این دیار غیرت افتاده است.
اما چه غیرتی…
بیاد داریم بزرگان ایلات و طوایف وقتی از غیرت زمان‌های قدیم که سخن می‌گفتند.
غیرت،
غیرت ناموس بود و غیرت خاک…

اما امروزه این مرز و بوم را چه شده است و چه سایه شومی بر روی این سرزمین پاک و با نجابت افتاده است که غیرت معنای خود را به حرکات قلدرمآبانه و ناامنی گری و نابهنجاری گری های اجتماعی تغییر نام داده است و
ککایلی که مثل شیر پشت سر هم بوده‌اند
حالا در بعضی مواقع به جز آسیب های بدنی،
جانی و روحی را از بدن هم جدا می‌کنند و ایلی را داغدار…

البته به دلایلی چند جهت فرهنگ سازی بسنده می کنم
برای حتی لحظه‌ای به فکر فرو برویم و شاید تلنگری و تاثیری هرچند کوتاه داشته باشد:

١_ تا زمانی که هنوز در بین بزرگان ما حرف از برتری طوایف بر یکدیگر وجود دارد قاعدتاً این نگرش و تفکر به نوجوانان و جوانان ما نیز انتقال داده خواهد شد و آنان نیز با چنین طرز فکری بزرگ خواهند شد.

٢_تا زمانی در قرن بیستم میلادی و سال ۲۰۲۲ که دنیا دارد بر روی اینکه آیا کره مریخ قابلیت سکونت را دارد یا خیر مطالعه میکند و یا به دنبال اکتشافات کرات جدید در کهکشان ها هستند و مباحثه و بحث آنها
اینچنین مطالبی میباشد
اما هنوز بحث محافل و مجالس ما علیا و سفلی، گرمسیر و سردسیر و غیره میباشد.
چه انتظاری از جوانان این استان داریم.
و بنده به هیچ عنوان مقصر این نابهنجاری های اجتماعی را صرفا جوانان نمی‌دانم
بلکه تفکرات پوسیده ای می‌دانم که هنوز در گیجگاه بعضی از افراد و مردان این استان
مبنی بر غیرت کشی طایفه‌ای و داشتن هوای هم طایفه‌ای در دعوا و… میدانم.

٣_تا زمانی که حتی تحصیل کردگان ما،جامعه اداری ما و …
به مسائل قومیتی و قبیله‌ای دامن می‌زنند و با وجود تحصیلات آکادمیک و عالیه هنوز در سر سودای سردسیر و گرمسیر علیا و سفلی را دارند چه انتظاری از نوجوانان و جوانان بیکاره ای که جز متراژ خیابان هیچ آینده ای در تصویر و ذهن خود ترسیم نمی‌کنند داریم.

۴_ تا زمانی که سیاسیون ما به دنبال قومیت گرایی و طایفه گرایی هستند وشایسته‌سالاری و نخبه پروری معنایی ندارد، چه انتظاری از جوانانی دارید که پای سخنان ایشان بزرگ شده اند.

۵_بعضا کلیپ هایی از درگیری هایی که در استان رخ میدهد به بیرون درز پیدا میکند و در فضای بی در و پیکر مجازی به سرعت نور نیز منتشر میشود،
دربرخی محافل که مقصر این اتفاقات را عدم توانایی دادستان، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، نیروهای امنیتی و انتظامی غیره در کنترل امنیت می‌دانند عمیقاً به فکر فرو می روم کسانی که چنین صحبت‌هایی را بیان میکنند درست است طبق قانون وظیفه پیشگیری از جرم و کنترل امنیت را افراد مذکور به عهده دارند، اما وظیفه ما مردم اعم از خود فرد، خانواده، جامعه دانشگاهی، جامعه اداری. جامعه سیاسی، جامعه فرهنگی و پرورشی و غیره چه می باشد.
آیا تا بحال فرد به فردمان به وظایف اجتماعی که در جامعه بر عهده داریم فکر کرده ایم.
یا همیشه به دنبال مقصر خارج از خودمان هستیم.

ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش های شبانه روزی حوزه قضایی، نیروهای امنیتی، انتظامی استان در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی که به صورت شبانه روز در حال انجام است
به عرض میرسانیم
تا چند کار ذیل انجام نگردد با وجود تمامی تلاش‌ها این طرح ها به صورت موقتی جوابگو خواهند بود.

به زبان بسیار ساده عرض میکنم:
١_در خانواده‌ها که کوچکترین جز از اعضای جامعه هستند می بایست این آموزش به فرزندان داده شود که در قرن جدید زندگی می کنیم و زمان این حمایت‌های طایفه‌ای و خانوادگی دیگر به سر آمده است.

٢_به ریش سفیدان و بزرگان باید یادآور شد در زمان به وجود آمدن تنش و درگیری‌های طایفه‌ای که البته در اکثر موارد بیانات ایشان بازدارنده می باشد
اما بعضا مشاهده میشود برخی از پا به سن گذشتگان(هنوز سودای قدیم را در سر دارند) به جای دامن زدن به اینکه ما از فلان طایفه هستیم و برایمان ننگ است که آن طایفه مقابل چنین کاری را انجام داده است و باید جبران کنیم و باید فلان کار را بر سر این طایفه آورده شود و متاسفانه از شور احساسات جوانان طایفه استفاده معکوس و منفی می
گردد
می بایست آبی بر آتش ریخته و با احساسات جوانان طایفه جهت قدرت‌نمایی طایفه‌ای جلوگیری نمایند. و در صورت بروز تنش و رخدادی از مجاری قانونی پیگیری های خود را انجام دهند و چه بسا این حرکت جلوی تبعات بعدی که می تواند خیلی سنگین‌تر از اصل ماجرا باشد را بگیرد.
به طور مثال به قتل جوانی از طایفه (ب) از بویراحمد سفلی که توسط سه نفر از طوایف مختلف استان در هفته گذشته در منطقه گلستان یاسوج رخ داد اشاره میگردد که اگر ارشادات بزرگان طایفه (ب)که نشان از فرهنگ غنی این طایفه می‌باشد نبود و جلوی احساسات جوانان طایفه و تا جایی که بنده اطلاع دارم چه برنامه‌هایی برای جبران قتل که ریخته نشده بود و
چه بسا آثار بسیار مخرب و تبعات جبران‌ناپذیری را برای اکثر طوایف این استان که مثل ریشه درختان به هم پیوند خورده اند در پی خواهد میداشت، اما با بیانات بزرگان برای جوانان و جلسه تعدادی از بزرگان طایفه با دادستان محترم استان و فرماندهی محترم انتظامی استان
که خواستار تسریع در بازداشت و برخورد قانونی با مسببین این حادثه بودند.(فرهنگ سازی)
از تبعات بسیار زیاد و جبران ناپذیر، در صورت غیرت کشی طایفه ای جلوگیری بعمل آمد.

لذا بزرگان طوایف و ریش‌سفیدان ایلات در صورت هر حادثه می بایست در جهت حفظ آرامش و پیگیری مشکل به وجود آمده از طریق مجاری قانونی اقدام نمایند.

٣_از اساتید و تحصیل‌کردگان دانشگاهیان انتظار می‌رود در فضای دانشگاهی با وجود فضای فرهنگی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نمی‌بایست مباحث علمی مجالی برای ارائه نظرات قومی و قبیله‌ای باقی بگذارد که بعضاً در برخی موارد تنش هایی متاسفانه مشاهده گردیده است که در موسسات آموزش عالی و جامعه دانشگاهی ما ایجاد تنش و درگیری هایی نیز به وجود آمده است.

4_از جوانان انتظار می‌رود در عصرجدید ادامه دهنده این تفکرات و قدیمی و پوسیده نبوده و همراه و همگام با دنیای مدرنیته امروزی گام بردارند.

۵_دستگاه های متولی فرهنگی.
خصوصا جامعه بزرگ و تاثیرگذار فرهنگیان و آموزش و پرورش ما می‌بایست به صورت ویژه به لحاظ فکری و روانی بر روی تفکرات دانش‌آموزان از پایه کار کرده تا در آینده کمتر شاهد درگیری ها و نابهنجاری های اجتماعی بلکه حتی حمل سلاح سرد و گرم باشیم و این را برای جوان‌ها نهادینه گردیده باشد که دنیای امروز دنیای اکتشافات در عصر طلایی ارتباطات می‌باشد.

در پایان از تمامی دستگاه‌های متولی دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی آموزشی، مراکز دینی، مراکز علمی و دانشگاهی و غیره جهت فرهنگ‌سازی از دوره خردسالی از خانواده از جامعه و غیره انتظار می‌رود
به کمک دستگاه‌های قضایی و امنیتی آمده و هر چند اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و طرح های این چنینی لازم می باشد و می بایست ادامه داشته باشد اما به نظر می رسد با آموزش از پایه و فرهنگ‌سازی از اساس در درون خانواده و جامعه می‌توان بسیار کمتر شاهد رخ دادن چنین حوادث و ناهنجاری‌های اجتماعی باشیم.
به امید روزی که برای داشتن احساس امنیت و آرامش در جامعه، رشد فرهنگی جامعه به حد اعلای خود رسیده باشد که دیگر نیازی به اجرای چنین طرح‌های ارتقای امنیت اجتماعی نباشیم.

سیدوحید جهان بین
کارشناس بیمه های اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی