داروهایی که نباید در یخچال نگهداری شوند| مبنای قیمت دارو ولوازم آرایشی چگونه است
داروهایی که نباید در یخچال نگهداری شوند| مبنای قیمت دارو ولوازم آرایشی چگونه است
فریادجنوب ؛ دکتر رحمت الله افشار با اشاره به برخی باورهای غلط گفت مشاهده میشود که خانواده ها عمدتا قرص ها و کپسولها را در یخچال نگهداری می کنند ،در حالی که این داروها خاصیت دارویی خود را به علت رطوبت درون یخچال از دست میدهند وفقط باید داروهایی در یخچال نگهداری شوند که بر روی جلد دارو این مهم وحتی دمای نگهداری آن نوشته شده باشد 

دکتر رحمت الله  افشار در نشست خبری با اصحاب رسانه :گفت بیشتر کمبودهای دارویی در کهگیلویه و بویراحمد، مربوط به ۵ درصد داروهای وارداتی است که بیشتر شامل داروهای بیمارهای خاص و سرطانی است.

دکتر افشار با اشاره به برخی باورهای غلط گفت مشاهده میشود که خانواده ها عمدتا قرص ها و کپسولها را در یخچال نگهداری می کنند ،در حالی که این داروها خاصیت دارویی خود را به علت رطوبت درون یخچال از دست میدهند وفقط باید داروهایی در یخچال نگهداری شوند که بر روی جلد دارو این مهم وحتی دمای نگهداری آن نوشته شده باشد
افشار افزود: نحوه توزیع این داروها به گونه ای است ،که چون در شهرستانها متخصص لازم برای تجویز را نداریم بنابراین باید در مرکز استان توزیع شود.

وی ادامه داد البته برخی داروهای خاص در سه داروخانه بیمارستانی به صورت دولتی در سه شهرستان کهگیلویه بویراحمد و گچساران توزیع میشود.

افشار :گفت در سال ۱۴۰۱ مبلغ بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان دارو و ملزومات پزشکی خرید شد و در پنج ماهه اول ۱۴۰۲ مبلغ بیش از ۷۶ میلیارد تومان خرید داشته ایم که در مجموع ۲۸۷ میلیارد تومان در دو سال برای خرید دارو پرداخت شده ضمن اینکه این مبلغ به غیر از خرید دارو توسط بخش خصوصی است.

دکتر افشار ادامه داد : تا پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ بدهی دارویی معاونت غذا و دارو ۱۰۱ میلیارد تومان بوده که در حال حاضر این بدهی به مبلغ ۲۷ میلیارد تومان کاهش یافته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در مطب های خصوصی سرم تراپی و کورتن درمانی رواج زیادی دارد افزود: متاسفانه در مصرف داروهای کورتن به نسبت جمعیت رتبه اول کشور را داریم که این داروها میتواند در بلند مدت عوارضی را در پی داشته باشد.
دکتر افشار :گفت سه قلم دارویی انواع ،سرم کورتن و آنتی بیوتیک به ترتیب بیشترین مصرف دارویی در استان را دارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به بحث قیمت داروها اظهار :کرد قیمت گذاری دارو توسط کمیته هایی متشکل از دستگاههای مختلف تعیین میشود و قیمت روی دارو همان قیمت تعیین شده در کمیته است ضمن اینکه قیمت دارو به روز است و ملاک قیمت مندرج در سامانه تی تک است، اما در خصوص داروهای آرایشی و بهداشتی قیمت روی جلد ملاک قیمت است.

وی توضیح داد: بیماران خاص لازم است پروندههای پزشکی خود را از طریق بیمه ها نشان دار کنند تا مشمول استفاده از سهم بیمه شوند . در غیر اینصورت داروها برای آنها آزاد محسوب میشود.

 

  • نویسنده : سید داود موسوی منش