در اولین گردهمایی فرهیختگان گچساران و باشت: تاجگردون: من همیشه نماینده نیستم / ادب حکم می‌کرد در جلسه طرح سووال از رئیس جمهور نباشم / احمدی: بینی‌وبین‌الله نخبگان را حمایت کنید
در اولین گردهمایی فرهیختگان گچساران و باشت: تاجگردون: من همیشه نماینده نیستم / ادب حکم می‌کرد در جلسه طرح سووال از رئیس جمهور نباشم / احمدی: بینی‌وبین‌الله نخبگان را حمایت کنید

وی افزود: در آن زمان هم یکی از کاندیداها پیش مرحوم پدرم آمد درحالی که خم شده بود و دست پدرم را برای رای می بوسید و التماس می‌کرد، پدرم وقتی می‌خواست یک جوری از این موضوع خلاص شود گفت” من تنها یک شناسنامه دارم و آن هم در اختیار خودت، و قولی هم برای […]

وی افزود: در آن زمان هم یکی از کاندیداها پیش مرحوم پدرم آمد درحالی که خم شده بود و دست پدرم را برای رای می بوسید و التماس می‌کرد، پدرم وقتی می‌خواست یک جوری از این موضوع خلاص شود گفت” من تنها یک شناسنامه دارم و آن هم در اختیار خودت، و قولی هم برای جمع کردن رای دیگران نمی‌دهم.
فریاد جنوب :
اولین گردهمایی فرهیختگان گچساران و باشت با حضور غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ترکستانی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بنیاد ملی نخبگان ، پزشکان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان، اعضای نظام مهندسی، اعضای کانون وکلا و اعضای بنیاد نخبگان ایران، فرماندار گچساران و جمعی از مسوولان این شهرستان در سالن آزادی نفت برگزار شد.
در کشور با هجوم نخبه نمایی مواجه هستیم
دکتر محمد صالح ترکستانی معاون توسعه مدیریت بنیاد ملی نخبگان کشور بیان داشت: بنیاد نخبگان ایران میان کشورهای جهان فقط درایران فعال است که این امر حاکی از بی توجهی به نخبگان کشوراست.
در این گردهمایی محمد‌صالح ترکستانی با بیان اینکه وظایف بنیاد نخبگان شناسایی و هدایت افراد نخبه هست، اظهار کرد: حمایت از نخبگان، احداث باشگاه فرهیختگان و ثمن‌ها وظیفه اصلی بنیاد نخبگان است.
معاون توسعه مدیریت بنیاد ملی نخبگان کشوردرادامه با ابراز تاسف از غیبت نخبگان گچساران وباشت در اولین گردهمایی فرهیختگان این دو شهرستان افزود: جای تاسف دارد نخبگان گچساران وباشت در کانادا، استرالیا، آمریکا، آلمان ودیگر کشورهای جهان حضور دارند و مردم گچساران و باشت از وجود آن‌ها بی بهره هستند.
وی گفت: رقابت سالم و کارآمد باهدف شایسته سالاری مسئولان کشور نیازمندحضور نخبگان است.
ترکستانی با ابراز تاسف از نخبه نمایی درکشور اظهارنمود: متاسفانه در کشور با هجوم نخبه نمایی مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: با تدوین سازه کارهایی مشخص تشخیص نخبگان واقعی از نخبه نماها می‌تواند میزان آسیب به زیرساخت‌های کشورکاهش دهد.
این مسوول افزود: در کشور مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد اما یک چیزی که بسیار به ما ضربه می‌زند نوع اقتصاد که همان اقتصاد نفتی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: وقتی که نمی‌توانیم نفت را خام فروشی کرد نیاز به ایده، فکر و منطق دارد که در این جا باید از نخبگان استفاده کرد.
تاکستانی خاطرنشان کرد: مسیر برون رفت کشور از مشکلات توسعه کارآفرینی و ایجاد رقابت سالم است و این نخبگان هستند که می‌توانند این اکو سیستم را به وجود بیاورند اگر امروز نگاه‌ها تغییر کند خیلی از مشکلات مرتفع می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این جمع نخبگان است، اظهار کرد: برای اینکه تشخیص بدهیم یک نفر صاحب فکر برتر است این است که ما نباید فراخوان بدهیم.
این مسوول بیان کرد: در سال جاری هنوز امکان بهره‌برداری در زمینه شناسایی نخبگان راه‌اندازی نشده است.
ترکستانی افزود: بنیاد ملی نخبگان تمام قد در پیشبرد اهداف نخبگان از هر اقدامی کوتاهی ندارد.
این مسوول با اشاره به خدمات ارائه شده برای نخبگان اذعان کرد: نخبگان از آزمون استخدامی معاف هستند این فرصت خوبی برای نخبگان است همچنین این افراد می‌توانند از تسهیلات وام مسکن بهره ببرند.
تزکستانی گفت: بنیاد ملی نخبگان در تهران و ۳۱ استان با کمتر از ۳۰۰ نفر در حال فعالیت است و بودجه ملی نخبگان در کل کشور ۵۰ میلیارد تومان است که این رقم بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به اینکه نخبگان چگونه شناسایی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در دوران دانش آموزی با همکاری آموزش و پرورش در طرح شهاب این افراد شناسایی می‌شوند.
معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان افزود: در مقطع دانشگاهی این افراد با شرکت در کنفرانس‌های داخلی، خرید کتاب، شرکت در کارگاه‌ها مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
ترکستانی ابراز کرد: افراد نخبه برای معافیت از سربازی با انجام یک پژوهش در طول این دوران می توانند خدمت سربازی خود را سپری کنند.
معاون توسعه مدیریت بنیاد ملی نخبگان کشور درپایان سخنان خود به عدم لایحه بودجه برای نخبگان کشور وگسیل پول‌های بی ربط به دستگاه‌های کشور از غلامرضاتاج گردون رئیس کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد بیان داشت: حجم پرداخت به دستگاه‌های بی ربط از سال ۹۵ تا ۹۷ درلایحه بودجه تاکیدی بر حذف تلویحی نخبگان کشور از دایره محاسبات برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به ریاست غلامرضاتاج گردون تاکید دارد.

در برخی شهرستان‌ها به اندازه دبیرستان‌ها به مراکز علمی و آموزشی توجه نشده است
رئیس دانشگاه یاسوج به سهم ناچیز مراکز آموزش عالی از بودجه, اشاره کرد و گفت: در برخی شهرستان‌ها به اندازه دبیرستان‌ها به مراکز علمی و آموزشی توجه نشده است.
در این نشست احمد عریان با بیان اینکه ثروت و گنج اصلی ما همین نخبگان، اقشار تحصیل کرده، علما و دانشمندان هستند، اظهار کرد: گاهی به غلط فکر می‌کنیم که تنها ثروت ما نفت و گاز و ذخایر معدنی است.
رئیس دانشگاه یاسوج ادامه داد: شهر گچساران به عنوان شهر نفت خیز که به عنوان ثروت تلقی می‌شود به غلط است ثروت اصلی ما همین نخبگان و کارآفرینان است.
عریان با بیان اینکه نمونه‌های زیادی است که معدن و نفت ندارند لیکن جزء شهرهای اول هستند، ابراز کرد: ما باید به نخبگان اهمیت بدهیم.
وی با بیان اینکه من به عنوان مسوول یکی دانشگاه‌های مادر هستم ، عنوان کرد: باید در زمینه توسعه دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد کره جنوبی و ژاپن مثال‌های خوبی هستند که بدون
داشتن ثروت به جایگاه‌های خوبی در زمینه علم رسیده‌اند.
رئیس دانشگاه یاسوج گفت: اگر بر دانش فرهیختگان تکیه شود قطعا جایگاه بهتری به دست خواهیم آورد با کم و زیاد شدن قیمت نفت قلب ما به تپش نمی‌افتاد.
وی ادامه داد: متاسفانه گاهی در دانشگاه‌ها به جای توجه به کیفیت به کمیت توجه کرده‌ایم.
عریان با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌ها به اندازه دبیرستان‌ها به مراکز علمی و آموزشی توجه نشده است، عنوان کرد : این خود موجب مشکلاتی است.
رئیس دانشگاه یاسوج افزود: بودجه ناچیز ملی که در بدو انقلاب بین ۱۵ دانشگاه توزیع می‌شد امروز بین ۸۰۰ دانشگاه که این خود مشکل دیگری برای جامعه دانشگاهی است.
وی ابراز کرد: برای دستیابی اهداف تعیین شده مراکز علمی و آموزشی که حلال مشکلات است نمی‌توان به بودجه فقط اکتفا کرد دانشگاه‌ها باید بتوانند خود درآمد داشته و با ایجاد خلاقیت کارآفرینی داشته باشند.
عریان با بیان اینکه نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با برگزاری جلسات می‌نتوانند کمک خوبی کنند عنوان کرد: در وهله اول باید دانشگاه‌ها دانشجویانی کارآفرین و خلاق برای دستیابی به توسعه پایدار داشته باشند.
رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به نقش خیرین در ساخت و ساز مدارس و مساجد گفت: باید به مقوله خیرین در زمینه کمک به دانشگاه‌ها مغفول نماند.
عریان خاطرنشان کرد: در دو دهه اول انقلاب خیرین به مقوله ساخت مساجد و در دو دهه دوم بعد از انقلاب خیرین به مقوله ساخت مدارس و امیدواریم در دو دهه آینده خیرین به مقوله احداث دانشگاه ها بپردازند.

30 میلیارد ریال برای حمایت از نخبگان و پژوهشگران این استان اختصاص یافت
علی محمداحمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این گردهمایی فرهیختگان گچساران و باشت، گفت: فقدان مدیریت مانع توسعه جامعه است.
وی در ادامه به کنترل و مدیریت مدیران استان کهگیلویه وبویراحمد بیان داشت: بین وبین الله نخبگان استان کهگیلویه وبویراحمد را حمایت کنید.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش نیروی انسانی در توسعه پایدار گفت:۳۰ میلیارد ریال برای حمایت از نخبگان و پژوهشگران این استان اختصاص یافت.
احمدی اظهار داشت: این اعتبار برای تجاری سازی ایده های خلاق نخبگان کهگیلویه و بویراحمد و تبدیل آن به محصول هزینه خواهد شد.
وی ابراز داشت: این بودجه برای ساختمان سازی و بوروکراسی های اداری هزینه نمی شود.
احمدی با اشاره به حوزه های نفت و گاز، کشاورزی، گردشگری و گیاهان دارویی به عنوان ظرفیت های این استان ابراز داشت: این موهبت های خدادادی در کنار تعداد زیاد نیروهای انسانی فرهیخته در صورت حمایت می تواند توسعه کهگیلویه و بویراحمد را متحول کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نخستین پارک علم و فن آوری کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته در این استان راه اندازی شد.
وی افزود: حمایت از نخبگان به عنوان موتور محرک توسعه پایدار از اولویت های جدی دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است.
اجمدی با یادآوری روند خیره کننده پیشرفت برخی از کشورهای آسیایی نظیر ژاپن در استفاده از فن آوری های نوین گفت: بهره گیری از توانمندی انسان های فرهیخته می تواند زمینه استحکام استقلال کشور را فراهم کند.

امیر صادقیان نماینده شرکت هواپیمایی وابسته به وزارت دفاع از دیگر سخنرانان این گردهمایی فرهیختگان گچساران وباشت گفت: خرسندم به نمایندگی وزارت دفاع از تست دومحصول اخیر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وابسته به وزارت دفاع از شهرستان گچساران به دولتمردان آمریکا سینگال ارسال نمایم.

واکنش تاجگردون به طرح سووال از رئیس جمهور

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اولین گردهمایی نخبگان گچساران و باشت که در سالن اجتماعات آزای شرکت نفت برگزار شد، با اشاره به طرح سوال از رئیس جمهور گفت: امروز رو سئوال از رئیس جمهور محترم بوده و بنده هم غائب درگچساران و این که بنده الان مجلس نیستم جواب نیز خیلی روشن است که این برنامه حدود یکماه پیش طراحی شده بود و رئیس جمهور روز شنبه تشخیص دادند که سه شنبه مجلس باشند.
وی افزود: بنده هم به احترام نخبگان وظیفه داشتم که دراین روز در جمعشان حضور داشته باشم و ادب هم حکم می‌کرد که باشم. جهت برای توسعه کشور روشن است و بنده هم درکنار دانشگاهیان و مسئولین محترم تلاش می‌کنم آنچیزی که حق جوانان منطقه است را ادا کنم.
تاجگردون تصریح کرد: خیلی از عزیزان در این گردهمایی بحث‌هایی را باز کردند مبنی به راین که مسیری را برای نخبگان بازکنیم که بنده یک بحث دیگری هم دارم که به نظر می‌رسد باید بعضی وقت‌ها هم مسیرهایی را بست که خیلی از افراد به انحراف نروند.
وی افزود: به این معنی که خیلی از ماها نمی‌دانیم که چه اتفاقی در کشور و منطقه صورت می‌گیرد و بعد یک مسیری را تعریف می‌کنیم و همه را در همان مسیرهدایت می‌کنیم. ما مدرک همه چیز را درکشورداریم، همه مدرک تحت پوشش کمیته امداد را در کشور داریم، اگر بگویند بیایید یارانه بگیرید همه ملت شهید پرورمی آیند یارانه می‌گیرند و اگر بگویند نخبه که همه نخبه می‌شویم که این موضوع واقعاً یک معضلی در جامعه ماست.
نماینده گچساران و باشت درمجلس درادامه با اشاره به خاطره ای ازدوران نوجوانی‌اش گفت: وقتی دوره راهنمایی تحصیلی را به اتمام رساندم قصد داشتم که درامتحان ترینینگی برای استخدام در شرکت نفت شرکت کنم، مثل هر گچسارانی که آرزو دارد ولو در حراست نفت مشغول شودبنده هم دوست داشتم بروم و درنفت کارکنم.
وی افزود: آن موقع خواهرم جلوی بنده را گرفت و اجازه شرکت در آزمون نفت را به بنده نداد و گفت “که باید دَرسَت را ادامه بدهی”؛ بنده هم با قهر و ناراحتی از نعمت کارمندی و حضور در شرکت نفت محروم شدم، یعنی راهی بسته شد و در مسیری دیگری قرارگرفتیم و اما بعدمسیر را فرد دیگری برای درس و تحصیل بنده هموار می‌کند و شرایط گونه ای دیگر رقم خورد.
تاجگردون اظهارکرد: قبول داریم که امروز شرایط اقتصادی کشور سخت شده و مقداری کار، زندگی و درآمد و معیشت مردم سخت شده است اما نباید فراموش کنیم که نسل امروز و نوجوان به آینده متصل هستند و ما نباید آیندشان را خراب کنیم.
وی افزود: در یک چیز و در دوره نمایندگی‌ام در شهرم به شدت احساس شکست می‌کنم که اگر نخبگان را نتوانیم بکار بگیریم وسط میدان عمل نیایند، که البته قرارهم نیست که بنده آن‌ها را وسط بیاورم.
نماینده گچساران و باشت تصریح کرد: بنابراین باید انتخاب کنید، اینکه بنده برای جمع کردن رای به نخبگی فکر کنم یا به قومیت؟ و این که بتوانم یک نماینده مجلس بشوم به دست بوسی افراد نگاه کنم و یابه این نگاه کنم که عشقم به این باشد که کنار یک نخبه نشستن تفاوت از زمین تا آسمان است.
تاجگردون درادامه با اشاره به خاطره ای از دوران نوجوانی‌اش نیز گفت: بچه بودم و انتخابات مجلس قبل از انقلاب در گچساران، مثل الان که ما برای رای به خانه‌های مردم می‌رویم آن موقع هم کاندیداها، قبول دارم که خیلی فرمایشی بود اما حداقل خانه افراد بزرگ و با نفوذی برای جمع کردن رای می‌رفتند.
وی افزود: در آن زمان هم یکی از کاندیداها پیش مرحوم پدرم آمد درحالی که خم شده بود و دست پدرم را برای رای می بوسید و التماس می‌کرد، پدرم وقتی می‌خواست یک جوری از این موضوع خلاص شود گفت” من تنها یک شناسنامه دارم و آن هم در اختیار خودت، و قولی هم برای جمع کردن رای دیگران نمی‌دهم.
تاجگردون اظهارکرد: بنده همیشه این موضوع را از آن زمان تا الان در ذهنم دارم که یک نماینده مجلس اینقدر باید حقیر و پست باشد که به خاطر یک رای هرکاری را انجام دهد، و این درحالی است که اجازه می‌دهید که یک نماینده مجلس یا کسی که می‌خواهد سرنوشت شما را رقم بزند برود دست ببوسد و یا درکنار اندیشمندان تلاش برای ارتقای دانش فززندانتان کند؟ کدام را انتخاب می‌کنید؟.
نماینده گچساران و باشت تصریح کرد: بروید شما انتخاب کنید، شماهایی که ادعا می‌کنید دانشگاهی هستید و قشر پیشرو هستید، شما ثاثیرگذار باشید ما که قرار نیست همیشه نماینده باشیم، حق دارید به روی جامعه تاثیربگذاریدچرا که جامعه برای شما هزینه کرده است.
وی افزود: انسان کی حق دارد تبعیض قائل شود؟ وقتی که می‌خواهد عدالت را پیاده کند، وقتی که می‌خواهد حقی را به مظلوم برساند، ولی امروز این مسئله وجود ندارد.
فقدان تاسیس پژوهشکده نفت وگاز به مرکزیت شهرستان گچساران
عبدالرسول پورانفرد عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج با ارائه یک پیشنهاد از دیگر سخنرانان اولین گردهمایی فرهیختگان گچساران و باشت اظهار کرد: فقدان تاسیس پژوهشکده نفت وگاز به مرکزیت شهرستان گچساران نیاز نسل امروز پویا و نخبه استان کهگیلویه وبویراحمد است.
وقتی فرماندار دعوت نبود
عبدالرحیم رحیمی فرماندار شهرستان گچساران از دیگر سخنرانان این گردهمایی فرهیختگان گچساران وباشت با انتقاد و گلایه از میزبان، گفت: من در کنداکتور اولین گردهمایی فرهیختگان گچساران و باشت دعوت نبودم.

همچنین در این مراسم به طور نمادین از بنر دفتر باشگاه سلامت و مرکز رشد شهرستان گچساران رونمایی شد.
در پایان فرهیختگان نخبه بانو مهندس شهلا علیزاده و آقایان دکتر عادل پشتدار، دکتر سجاد پورالحسینی، دکتر خاکساری، دکتر سیدسلمان حسینی نیک فرهیختگان نخبه شهرستان‌های گچساران وباشت ازوجود شدت رانت و فساد اداری، قوم گرایی وعشیره سازی، آهنگ کندتوسعه، چالش‌های مدیریتی، نبودن حس مسئولیت پذیری، فقرفرهنگی درشهرستان گچساران وباشت ابراز تاسف و ناخرسندی کردند.