دلایل مهم بهره‌برداری از سد چم‌شیر و تحول در بخش کشاورزی | حمایت کامل رئیس سازمان جهادکشاورزی از بهره‌برداری سد چم‌شیر
دلایل مهم بهره‌برداری از سد چم‌شیر و تحول در بخش کشاورزی | حمایت کامل رئیس سازمان جهادکشاورزی از بهره‌برداری سد چم‌شیر
فـــریاد جنوب | رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: احداث و راه‌اندازی سد چم‌شیر، کشاورزی منطقه گچساران را متحول می‌کند و سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل حامی و موافق احداث و بهره‌برداری از این سد مهم است.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از یاسوج، سید علی معتمدی‌پور در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح برخی انتقادات و مخالفت‌ها پیرامون آبگیری و راه‌اندازی سد چم‌شیر گچساران اظهار کرد: احداث و راه‌اندازی سد چم‌شیر، کشاورزی منطقه گچساران را متحول می‌کند و سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل حامی و موافق احداث و بهره‌برداری از این سد مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: میزان ۱۲۵ میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده پشت سد چمشیر سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است که از این میزان ۶۵ و ۶ دهم میلیون متر مکعب آن سهم بخش کشاورزی بوده که این مقدار عدد قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه ۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گچساران زیر پوشش آبیاری از این سد قرار می‌گیرد، ادامه داد: در فاز اول ۹ هزار هکتار و در فازهای بعدی نیز مطالعات توسعه اراضی تحت پوشش آبیاری‌های نوین انجام خواهد شد.

معتمدی‌پور تصریح کرد: دشت‌های سرآبنیز، خربل، دشت‌گل، باباکلان، دشت گازال، دشت گز، دشت بی‌بی‌حکیمه، آب‌گندی، چهارتنگ، آب‌شیرین، بی‌بی‌جان‌آباد و نیز ماهور باشت و در مجموع اراضی کشاورزی ۱۸ دشت از مزایای احداث این سد بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه سد چمشیر روی سرشاخه‌های اصلی رودخانه زهره بنا شده، عنوان کرد: علاوه بر تولید برق و رونق صنعت گردشگری، زیر کشت بردن اراضی کشاورزی، ایجاد زیرساخت‌های تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته، تلطیف آب و هوا، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها، احیای پوشش گیاهی و کاهش چرای دام، احیای حیات‌وحش و پوشش جانوری و گیاهی، کنترل شوری آب رودخانه زهره، احیای اراضی پایین‌دست، اشتغال و رفاه بیشتر عشایر منطقه از جمله مزایای این سد بزرگ در منطقه گچساران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد استفاده از آب ذخیره شده پشت این سد را برای آبیاری اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و بوشهر و کمک به تامین امنیت غذایی کشور را از دیگر مزایای احداث این سد برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: این سد با ارتفاع ۱۵۱ متر از تراز پی بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی ایران بوده که دارای مخزن ۲٫۳ میلیارد مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومتر مربع در تراز نرمال است.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب