دلنوشته ای به مناسبت هفته ی نیروی انتظامی /تبدیل تهدید به فرصت وکاهش نزاع های دسته جمعی استان با درایت فرماندهی نیروی انتظامی استان
دلنوشته ای به مناسبت هفته ی نیروی انتظامی /تبدیل تهدید به فرصت وکاهش نزاع های دسته جمعی استان با درایت فرماندهی نیروی انتظامی استان

تیرماه سال ۱۳۹۵ بود که برای اولین بار فرمانده انتظامی استان به دست یکی از توانمندترین فرزندان بومی افتاد تا فرماندهی کل ناجا در راستای تامین و تثبیت امنیت به یک نیروی با تجربه بومی اعتماد کند و ابلاغ فرماندهی انتظامی استان را برای سردار مهدی انصاری امضا نماید. از همان زمان ، مهدی انصاری […]

تیرماه سال ۱۳۹۵ بود که برای اولین بار فرمانده انتظامی استان به دست یکی از توانمندترین فرزندان بومی افتاد تا فرماندهی کل ناجا در راستای تامین و تثبیت امنیت به یک نیروی با تجربه بومی اعتماد کند و ابلاغ فرماندهی انتظامی استان را برای سردار مهدی انصاری امضا نماید.

از همان زمان ، مهدی انصاری با تجربیاتی که از قبل کسب کرده بود و با شناختی که از وضعیت فرهنگی، قبیله ای ، عشیره ای و طایفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد داشت آستین همت بالا زد تا افتخاری برای فرزندان بومی این استان رقم بزند.

تبدیل تهدید به فرصت

به گزارش فریاد جنوب ؛ آری بیش از دوسال از انتصاب مهدی انصاری به عنوان فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد می گذرد. استانی که بیش از سایر استانها فرهنگ عشیره ای و طایفه ای در آن نمود و بروز داشته و دارد و همین فرهنگ عشیره ای باعث شده است تا تعصبات قومی و قبیله ای افزایش یافته و باعث بروز ناامنی در برخی از موارد گردد البته این تهدید خود می توانست تبدیل به فرصت شود تا امنیت بیش از پیش در این استان نهادینه گردد که با همت فرمانده انتظامی بومی ایجاد شد.

رویاهای شیرینی که آشفته شد

استانی که فارغ از عشیره ای بودن، استانی کوهستانی و دارای مناطقی سخت گذر و صعب العبور است و همین موقعیت جغرافیایی باعث شده تا زمینه بروز ناامنی و سوءاستفاده برخی را فراهم نماید.

از دیگر سوی توسعه راهها و بهبود وضعیت مواصلاتی در چند دهه اخیر باعث شد تا کهگیلویه و بویراحمد در کریدور شمال و جنوب قرار گیرد و همین امر سبب شد تا قانون گریزان در خیال خام خود، این استان را مکانی امن برای عبور و مرور و قانون شکنی قلمداد کنند و برای عبوری آرام و بی دردسر برای طرح های شوم خود نقشه هایی را طراحی کنند.

کاری شد کارستان

اما در تیر ماه ۱۳۹۵ بود که با شناختی که فرماندهی ناجا از استان و همچنین آگاهی کامل از تجربیات و زبدگی که در مهدی انصاری وجود داشت به او اعتماد نمود و او را مامور ساخت تا در استانی که زادگاه مادریش بود پوتین هایش را محکم تر ببندد و تجربیات و خستگی ناپذیری را که از قبل در ماموریت ها و سمت هایی که در سایر استانها داشت به زادگاه خودش همراه بیاورد تا با کمک سایر نیروهای انتظامی استان و در همکاری تنگاتنگ با سپاه و بسیج و بهره گیری از ارشادات ائمه جمعه و همچنین نماینده ولی فقیه در استان، «کاری کند کارستان» و شب و روز را برای قانون گریزان و کسانی که رویاهایی خوش برای طرح ها و نقشه های شوم خود در این استان داشتند تیره و تار نماید و کهگیلویه و بویراحمد را در زمره استانهای امن کشور قرار دهد.

کاهش نزاع های دسته جمعی

مهدی انصاری از همان روز اول، کار خود را بر اساس استفاده از ظرفیت های بومی در کنار تجربیات و استفاده از جدیدترین متدهای پلیسی و اعتماد به نیروهای انتظامی استان شروع نمود و توانست تا کنون به آنچه که فرماندهی ناجا که همانا برقراری امنیت بود دست یابد. فرمانده بومی نیروی انتظامی استان بر اساس شناختی که از استان داشت توانست از ظرفیت ریش سپیدان، متنفذین و افراد تاثیر گذار در مناطق بهره گیرد و با به میدان آوردن این ظرفیت ها، نزاع های دسته جمعی را تا حدی کاهش دهد که شاید کسی باورش را نمی کرد و انتظارش را نداشت.

سردار انصاری توانست ظرفیت بالقوه ریش سپیدان و متنفذین در مناطق و طوایف مختلف استان را به بالفعل تبدیل نماید و از این رهگذر چنان بهره برد که بسیاری از اختلافات قدیمی و کهنه که می توانستند به مانند آتش در زیر خاکستر باشد را با مسالمت و آرامش حل و فصل نماید و برگ برنده ای را در کارنامه عملکردی خود قرار دهد.

حال دیگر نه از نزاع های دسته جمعی طایفه ای و قومی در این استان خبری هست و نه از کینه های کهنه قدیمی که بستر و زمینه ناامنی و نزاع دسته جمعی را فراهم می کرد.

« ما می توانیم »

موفقیت های فرماندهی بومی انتظامی استان تنها به همین امر ختم نشد بلکه سردار انصاری توانست هنر مدیریتی و نظامی خود را در سایر موارد نیز به نمایش بگذارد. از ناامن کردن استان برای قانون گریزان گرفته تا کشف قتل ها و جرم هایی که پیچیدگی آنها باعث شده بود تا کسی باور نکند که نیروی انتظامی استان بتواند در مدت کوتاهی به سرنخ های اصلی برسد . اما با درایت و تجربیاتی که فرماندهی انتظامی استان در سایه همراهی و همکاری سایر نیروهای تحت امر داشت توانست فعل «ما می توانیم» را در حوزه امنیت به خوبی صرف کند و افتخاری برای استان و نیروهای بومی باشد تا مورد اعتماد مرکز نشینان بیش از پیش قرار گیرند.

مهدی انصاری که از قبل با کوله باری از تجربیات و خاطرات تلخ و شیرین خود که در ماموریت های مختلف کسب کرده بود به عنوان جانشین فرمانده انتظامی استان انجام وظیفه می نمود، این بار ردای فرماندهی را بر دوش گرفت تا در سمت جدید به خدمتگزاری بی منت به مردم ادامه دهد. استانی که از محرومیت رنج می برد اما با داشتن پتانسیل های انسانی و خدادادی امیدوار به آینده بود تا در سایه امنیت، برنامه ریزی وتلاش به سوی توسعه حرکت کند و قطعا این حرکت با وجود نیروهای بومی و دلسوز، متعهد و متخصص بهتر و سریع تر به نتیجه خواهد رسید.

هر چند منکر تلاش های و زحمات فرماندهان گذشته نیروی انتظامی استان نبوده و نیستیم اما در دوره مدیریت دوساله سردار انصاری، به علت برنامه ریزی و داشتن استراتژی قوی و به روز، موفقیت های بسیاری برای نیروی انتظامی استان کسب شده است هر چند که سردار مهدی انصاری خود معتقد است که برای رسیده به نقطه ایده آل و مطلوب هنوز فاصله داریم اما سرعت موفقیت نیروی انتظامی استان در برقرار امنیت به اندازه ای بوده است که مورد رضایت مردم و شهروندان قرار گیرد و امید است که این روند تامین امنیت و برقراری نظم هر روز بیشتر از دیروز و بهتر از گذشته در این استان محقق گردد.
پایگاه خبری فریادجنوب ؛هفته ی نیروی انتظامی را به محضر سردار فرماندهی محترم نیروی انتظامی ،کلیه پرسنل زحمت کش وبی ادعای نیروی انتظامی تبریک عرض می نماید