دلنوشته ای زیبا به بهانه زاد روز زنده یاد سید حمدالله خواهش نیک
دلنوشته ای زیبا به بهانه زاد روز زنده یاد سید حمدالله خواهش نیک
سید حمدالله خواهش نیک مصلح و خیراندیشی بزرگ و از نویسندگان، گویندگان، مجریان و تولیدکنندگان برتر صدا و سیما در برنامه های مختلف (دیداری، شنیداری و گفتاری) و از مروجین برتر زندگی سبز، بسیجی خوشنام،، یتیم نوازی خوش رو و مهربان (سرپرستی چند یتیم) و پدری شایسته و افتخار آفرین سرانجام در روز هیجدهم آذرماه 1400 در کنار حرم رضوی در ماموریت بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از عمری مردمداری و خدمتگزاری صادقانه جان را به جان آفرین تسلیم نمود و به دیار باقی شتافت.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب  ، سید حسین رهی فعال سیاسی ،فرهنگی و رسانه های استان کهگیلویه و بویراحمد با ارسال دلنوشته ای به بهانه زادروز زنده یاد سید حمدالله خواهش نیک، روح آن مرد بزرگ را گرامی داشت که عینامنتشر می شود

بسم الله الرحمن الرحیم
“” انا لله و انا الیه راجعون “”

*به بهانه پنجم شهریور زاد روز زنده یاد سید حمدالله خواهش نیک*

*شمه ای کوتاه از زندگی سراسر افتخار آن مرد بزرگ؛*

روز پنجم از شهریور ماه سال ۱۳۵۰ بود که چشم خانواده به تولد فرزندی نیک (سید حمدالله خواهش نیک) روشن شد.
پدر و مادری که به مقتضیات زمانه با وجود عدم برخورداری از سواد کافی اما به جهت ساده زیستی، کسب حلال و تدین شهره ی منطقه بودند به شکرانه ی وجود فرزندی که آن را لطف و نعمت پروردگار می دانستند نام او را حمدالله گذاشتند.
چراغ کاشانه به نور حضور فرزند روشن تر شد و شغل پدری که کشاورزی و دامداری سنتی بود رونق بیشتری گرفت، درآمد خانه فزونی یافت و اسباب آرامش، گشایش روزی و اندوخته ی جزئی فراهم آمد.
مطابق سنت و فرهنگ آن روز، جمعیت خانواده بیشتر شد و علیرغم اضافه شدن چند فرزند دختر و پسر دیگر به جمع خانواده، اما همچنان رزق، سرانه ی درآمدی و پس انداز ، وضعیت بهتری به خود گرفت.
آن دوران (اواخر دهه چهل و اوایل پنجاه) راه و جاده ارتباطی مناسب نبود و می توان گفت اصلاً وجود نداشت اما با این حال دامداران و عشایر به شیوه ی سنتی و با استفاده از چهار پایان علاوه بر بهره گیری در کشاوری، ییلاق و قشلاق خود را نیز به انجام می رساندند.
این بود که پدر زحمتکش زنده یاد خواهش نیک در حرفه رانندگی هم کسب مهارت نمود تا در کنار شغل (دامداری و کشاورزی) وسیله ی نقلیه ای جهت مساعدت و سهولت در تردد مردم و همچنین کسب درآمد بیشتر خریداری نماید. و علاوه بر خدمت رسانی به منطقه، گذران روزگار را بهتر و نسبت به تربیت و پرورش صحیح فرزندان خود، اهتمام بیشتری به خرج دهد. که کاملاً موفق بود.
در جریان این سالها سید حمدالله بزرگ و بزرگتر شد و در روستای عزیزی سرفاریاب، دلی مو و مدرسه کندال (گدار سادات) از توابع شهرستان چرام روانه مدرسه و مقطع ابتدایی را به پایان برد.
مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان را با موفقیت و در حالیکه استعداد، خلاقیت و نبوغ فردی و مثال زدنی اش شهره عام و خاص بود به پایان رساند.
در ادامه علیرغم امکان ادامه تحصیل در رشته پزشکی اما با توجه به علاقه ی شدید به شغل معلمی راهی دانشسرای تربیت معلم شیراز شد که پس از فراغت از تحصیل به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد.
معلمی را با تدریس در روستای شوتاور از توابع چاروسا و سپس شهر دهدشت و حومه آغاز نمود و در کنار آن بر حسب علاقه وافر و توانمندی ذاتی، حرفه ی خبرنگاری را دنبال کرد.
نبوغ آمیخته با مردمداری، حسن خلق و رفتار و کردار نیکوی خواهش نیک بر همگان محرز شد و وجودش از خشم، عصبانیت، غرور، حاشیه سازی، کینه، نفرت، نفاق و تمامی رذیلت ها تهی بود و اینگونه بود که از محبوبیت و مقبولیت فراوان بین قاطبه ی مردم و مسئولان بهره مند گردید.
خواهش نیک ادامه و مرحله بعدی شغل خود را با حضور توأمان در روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش، بسیج فرهنگیان، صدا و سیما و فعالیت مضاعف در اندک رسانه های استان را آغاز نمود.
مسئول و رئیس اداره روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش و خبرنگار خوش ذوق، خلاق، خستگی ناپذیر و صدای رسای مردم در صدا و سیما در حدود ربع قرن فعالیت کاری، همواره و مستمر ، موفق به کسب تمامی افتخارات برتر و درجات عالیه گردید که به اذعان همگان و به گواهی تاریخ در تمامی این موارد صاحب سبک نیز بود که دریافت صدها لوح زرین و تشویق مؤید این موضوع است.
استاد خواهش نیک، علیرغم این همه مشغله کاری، همزمان به تحصیل نیز ادامه داد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت شد و مقطع دکترا نیز در حال اتمام بود و همزمان در داشگاههای مختلف به تدریس مشغول بود.
سه سال آخر عمر شریف خود را در پست معاونت مدیر کل آموزش و پرورش و رئیس نهضت سواد آموزی استان سپری نمود که باز با احیای این عرصه، جان تازه ای به کالبد نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش دمید و رتبه های برتر کشوری را نیز در این حوزه از آن خود نمود.
دکتر خواهش نیک که خستگی و استراحت شخصی برایش مفهوم نداشت در تمامی مناسبات فرهنگی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد حضور فعال و گسترده داشت و پای ثابت و فعال اکثر قریب به اتفاق مناسبات، مراسمات و همایش ها در استان بود.
خواهش نیک گره گشایی از مشکلات مردم را وظیفه و افتخار خود می دانست و در این وادی گوی سبقت را از دیگران ربوده بود.
سید حمدالله خواهش نیک مصلح و خیراندیشی بزرگ و از نویسندگان، گویندگان، مجریان و تولیدکنندگان برتر صدا و سیما در برنامه های مختلف (دیداری، شنیداری و گفتاری) و از مروجین برتر زندگی سبز، بسیجی خوشنام،، یتیم نوازی خوش رو و مهربان (سرپرستی چند یتیم) و پدری شایسته و افتخار آفرین سرانجام در روز هیجدهم آذرماه ۱۴۰۰ در کنار حرم رضوی در ماموریت بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از عمری مردمداری و خدمتگزاری صادقانه جان را به جان آفرین تسلیم نمود و به دیار باقی شتافت.
آن فرهنگی فرهیخته در زندگی شخصی نیز کم نظیر بود و در زندگی زناشوئی دوش به دوش یک بانوی فرهنگی که مادری مؤمنه و نمونه است فرزندانی نیکو، صالح و خوش آتیه از خود به یادگار گذاشته است.
مراسمات کم نظیر؛ تشییع، تدفین، خاکسپاری، ختم و یادبود زنده یاد خواهش نیک و الصاق همچنان تمثال مبارکش بر پروفایل ها نشان از محبت و قدردانی مردم شریف و الگو، ماندگاری و اسطوره بودنش دارد.
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

روحش شاد و یادش تا ابد گرامی باد

گردآورنده و تنظیم؛
سید حسین رهی

  • نویسنده : سید داود موسوی منش
  • منبع خبر : فریادجنوب