راه اندازی ۱۰ ایستگاه غربالگری در سطح استان /توزیع9 هزار عدد ماسک در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها
راه اندازی ۱۰ ایستگاه غربالگری در سطح استان /توزیع9 هزار عدد ماسک در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها
وی ادامه داد: شایعات، ترس و دلهره کاذب بین مردم ایجاد می کند اما ترس آگاهانه اشکال ندارد، مردم اعتماد داشته باشند که مسئولین وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هر آماری در مورد بیماری کرونا وجود داشته باشد را اطلاع رسانی خواهد کرد و به شایعاتی توجه نکنند.

فریاد جنوب:؛ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تا کنون از 123 نمونه فرستاده شده برای تهران ۹ مورد مثبت بودند.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج دکتر پرویز یزدان‌پناه افزود: جواب آزمایش‌هایی که در روزهای قبل و روزهای هفدهم و هجدهم فرستاده شده اند هنوز دریافت نشده اند و افرادی که مبتلای قطعی به کرونا ویروس هستند کاملا در صحت و سلامت به سر می‌برند.

وی ابراز داشت: از ۹ مورد ۵ مورد در خانه درمان می‌شوند و قرنطینه هستند و 4مورد در بیمارستان بستری اند که همه آنها از وضعیت خوبی برخوردارند و آن چهار نفر نیز به زودی از بیمارستان مرخص می شوند.

وی ادامه داد: شایعات، ترس و دلهره کاذب بین مردم ایجاد می کند اما ترس آگاهانه اشکال ندارد، مردم اعتماد داشته باشند که مسئولین وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هر آماری در مورد بیماری کرونا وجود داشته باشد را اطلاع رسانی خواهد کرد و به شایعاتی توجه نکنند.

دکتر یزدانپناه عنوان کرد: با توجه به اینکه بیماری در کشور همه گیر شده و در اوج شیوع بیماری هستیم همچنین استان های مختلف می توانند حالت صعودی متفاوتی داشته باشند و استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز وارد حالت صعودی نشده اگر مسائل بهداشتی و رعایت نشود و مردم در خانه نمانند با توجه به مسافرت هایی که انجام می شود و با توجه به اینکه مردم استان که در شهرهای دیگر هستند و هم اکنون به استان برمیگردند و مسافران زیادی هم از استاد عبور می‌کنند امکان دارد که پیک بیماری را از ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین داشته باشیم.

وی ابراز داشت: حدود ۱۰ ایستگاه غربالگری در سطح استان راه‌اندازی کرده ایم که کمبود تجهیزاتی از جمله دماسنج وجود داشت اما خوشبختانه امروز دماسنج در بین ایستگاه ها توزیع شد با این حال همچنان به امکانات دیگر نیاز داریم که بتوانیم غربالگری پلیس راه یاسوج به شیراز را به شکل صحیح انجام دهیم.

وی گفت: در هر شیفت حدودا بین ۲۰ تا ۳۰ نیرو برای ایستگاه های غربالگری باید حضور داشته باشند و به همراه نیروی انتظامی مواردی که وجود دارند و مشکوک هستند، شناسایی و به بیمارستان ارجاع و درمان انجام شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: امروز در جلسه فرمانداری تقسیم کار انجام شد و ایستگاه غربالگری در پلیس راه یاسوج_ اصفهان و پلیس راه یاسوج_ شیراز توسط سپاه پاسداران، جاده کتا توسط دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و جاده اقلید_ یاسوج به هلال احمر تحویل داده شد.

وی ابراز داشت: ما امیدواریم به شکلی که علمی و صحیح باشد که انجام غربالگری ها به بهترین روش انجام شود که این امر منجر به رضایتمندی و اطمینان خاطر مردم می شود.

دکتر یزدانپناه گفت: مواردی که آلوده هستند یا مشکوک هستند دیگر اجازه ورود به شهر و خانه را پیدا نمی‌کنند یا باید به بیمارستان بروند یا اینکه قرنطینه بشوند.

وی اضافه کرد: دیگر شهرستان‌ها کار غربالگری را شروع کرده اند و خوشبختانه از لحاظ تجهیزات از جمله دماسنج مشکلی ندارند.

وی ابراز داشت: امروز حدود ۹ هزار عدد ماسک به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی تحویل داده شد و همینطور سایر تجهیزات مورد نیاز آنها خریداری شد که طی دو روز آینده وارد می شود، کمبود جدی در حوزه‌های بهداشتی و درمانی نداریم. هم اکنون در حالت ثبات هستند ولی به زودی به اشباع میرسند.

دکتر یزدانپناه خاطرنشان کرد: سربازان خط مقدم کارکنان بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی هستند اگر مجهز نباشند اول از همه خودشان بیمار می شوند و می توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند.

دکتر یزدان پناه با اشاره به تصمیم تعطیلی جمعه بازار یاسوج، گفت: کودکان کار و اتباع خارجی باید شناسایی شوند و درصورت امکان ماسک، الکل و وسایل حفاظتی در اختیارشان بگذاریم.

وی یادآورشد: ویروس کرونا در ۸۰ درصد از موارد مانند سایر ویروس ها علائم خفیف دارد، در ۱۵ درصد علائم متوسط و ۵ درصد علائم شدید که در خیلی از موارد فرد ناقل ویروس از آنجایی که علائمی ندارد متوجه ویروس نمی شود ولی ویروس را منتشر می‌کند، بیشترین خطر بر روی این موارد است بنابراین راهی وجود ندارد جز اینکه در خانه بمانیم و در اجتماع حضور پیدا نکنیم.

دکتر یزدانپناه یادآور شد: مردم باید سعی کنند از شرکت در اجتماعات شامل مراسمات عروسی، قبرستان‌ها مخصوصاً روزهای پنجشنبه، مراسم تشییع جنازه خودداری کنند و حدالامکان با ارسال پیامک ابراز همدردی نمایند.

وی ادامه داد: مردم در صورت داشتن اضطرار به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها مراجعه نمایند چرا که ممکن است هم خودشان بیمار شوند و هم موارد نهفته بیماری را به مراکز و کارکنان انتقال دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بهترین راه پیشگیری از بیماری ماندن در خانه و رعایت مسائل بهداشتی است.

  • نویسنده : میر امید