رویکرد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات قانونی است | خرید و فروش رای تخلف بارز است | دخالت نمایندگان در انتصابات در بررسی صلاحیت‌ ها اعمال می‌شود
رویکرد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات قانونی است | خرید و فروش رای تخلف بارز است | دخالت نمایندگان در انتصابات در بررسی صلاحیت‌ ها اعمال می‌شود
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: رویکرد بررسی صلاحیت‌ها فرآیندی نظامند و قانونی است چون با اسناد مثبته سر و کار داریم و در تایید صلاحیت افراد و یا رد صلاحیت آنان هیچگونه اعمال سلیقه‌ای نمی‌شود و همه چیز براساس قانون و مطابق با اسناد است.

به گزارش پایگاه خبری “فـــــریاد جنوب” از یاسوج، سید مهدی جوکار با اشاره به فرآیند تأیید صلاحیت‌ها برای انتخابات دوازدهم، اظهار کرد: رویکرد بررسی صلاحیت ها آنچنان نظامند و قانونمند است که گاهی کسی که تصور می‌کند تایید شود، رد صلاحیت می‌شود و کسی که تصور نمی شود تایید شود، تایید صلاحیت می شود چون با اسناد مثبته سر و کار داریم و در تایید صلاحیت ها یا عدم تاییدها هیچ گونه اعمال سلیقه‌ای نخواهد شد و همه چیز طبق قانون و بستگی به اسناد دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: اگر عملکرد شورای نگهبان را ببینیم خواهیم دید که طی سالیان گذشته افرادی که اصلا تصور نمی شد رد صلاحیت شوند، رد شدند چون با قانون و اسناد سروکار داریم.

وی عنوان کرد: یکی از بداخلاقی هایی که امروز شاهد آن هستیم این است که برخی افراد شروع به هیاهو علیه همدیگر می کنند، مثلا می گویند؛ قرار است آقای فلانی رد صلاحیت شود و به افراد اتهاماتی می‌زنند که هم حق اجتماعی و سیاسی فرد را تضییع کرده و بدنام می کنند و هم حق شورای نگهبان.

اطلاع رسانی‌های قانونی در خصوص تایید یا رد صلاحیت نامزدها از طریق ستاد انتخابات و دفاتر نظارتی شورای نگهبان انجام می‌شود

جوکار با اشاره به اعمال نظر و دخالت در کار شورای نگهبان توسط برخی از افراد، تصریح کرد: اتفاقا شاید خود فردی که چنین اتهاماتی می زند خودش رد صلاحیت شود. بنابراین ما هم خواهش می کنیم و هم تذکر می‌دهم همه افرادی که می خواهند در انتخابات پیش رو نامزد شوند به هیچ عنوان بجای شورای نگهبان اعمال نظر نکنند و تصمیمی ابلاغ نکنند. به استثنای اطلاع رسانی های قانونی که از طریق ستاد انتخابات و دفاتر نظارتی شورای نگهبان انجام می شود هر خبر دیگری در خصوص صلاحیت ها در جامعه پخش و منتشر شود کذب است و دارای هیچ گونه سندیتی نیست و اتفاقا اگر فردی علیه او چنین اتهاماتی وارد شود می‌توانند در دستگاه قضایی با شواهد و قرائن شکایت و پیگیر کند.

وی با اشاره به موضوع مشارکت انتخابات و یکی از اتفاقات اشتباهی که هم اکنون در سطح استان در حال رخ دادن است، افزود: کسانی که قصد نامزدی در انتخابات را دارند با این استدلال که ما می خواهیم در راستای فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر اهمیت مشارکت، کار رسانه ای و تبلیغاتی را شروع کنیم تا مشارکت را بالا ببریم و تنور انتخابات را گرم کنیم، این موضوع اجحاف به کلام رهبری، مردم و سایر نامزدهاست. این کارها را عده ای به نام دین، انقلاب و جریانات منتسب به انقلاب شروع کرده اند. همه چهار راهبردی که مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات فرمودند باید در نظام قانونی و موعد مقرر انتخاباتی شکل بگیرد.

جوکار اظهار کرد: همه کسانی که قصد نامزدی در انتخابات مجلس را دارند مردم و حتی بچه های خردسال هم این شخصیت های سیاسی استان ما را می شناسند. این چه استدلالی است که از هم اکنون شروع به تبلیغات زودهنگام کرده اند. خواهش می‌کنم عزیزان خود را پشت کلام رهبری مخفی نکنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: متقاضیان نامزدی در انتخابات بر چه اساسی بنر انتخاباتی می زنند و حتی یکی از آنها دیگران را به مناظره دعوت کرده است. همه این موارد در رصد نهادهای امنیتی، نظارتی و قضایی قرار می گیرند. در بحث رسیدگی به صلاحیت ها هیچ گونه کم کاری و هیچ گونه قصوری نخواهیم کرد و همه عملکردهای فرد، مدنظر قرار خواهد گرفت و رعایت قانون و تقوا مورد نظر است. کسی که امروز شروع به برچسب زنی، اتهام زنی و بی تقوایی می کند چطوری می خواهد نماینده مجلس باشد. البته اگر برخی از افراد دوست دارند از امروز فرآیند انتخابات را آغار کنند ما هم از همین امروز آنها را مورد رصد و نظارت قرار می دهیم.

جوکار تصریح کرد: مردم ما آگاهند و می‌دانند کسانی که بی قانونی می کنند جایشان در مجلس نیست و نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی نیز حواسشان جمع است و عملکرد افراد را می بینند. بنابراین اگر کسی فردا بخاطر عدم رعایت چارچوب قانون و عدم التزام به قانون رد صلاحیت شد به جایی مراجعه نکند چون هیچ حامی نخواهد داشت و چند ماه مانده به انتخابات پشت پا به قانون و نهادهای مربوطه می زند. به برخی افراد در این خصوص از سوی دستگاه‌های امنیتی، نظارتی و قضایی تذکر داده شد.

رایج ترین تخلفات نامزدهای انتخاباتی

وی در خصوص رایج ترین تخلفات نامزدهای انتخاباتی در استان عنوان کرد: مهمترین و بارزترین مصادیق غیرقانونی(جرم و غیرجرم) بحث خرید و فروش رای است که کار سخیف و غیرقابل بخشودنی است و از دستگاه‌های قضایی و امنیتی خواهش می کنیم که یک بار برای همیشه از طرف هر کس و هر جریانی رخ دهد، حتی در روز رای گیری با قطعیت برخورد کنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در مورد ارتکاب اعمال خلاف قانونی که رخ می دهد، نزاع‌ها و منازعات بخصوص که کاروان ها و کارناوال‌های که به دنبال نامزدها راه می‌افتند و حتی استفاده از سلاح، دستگاههای امنیتی و قضایی بصورت جدی ورود کنند. نگاه متکبرانه به مجریان و ناظران از سوی برخی افرادی که نامزد هستند بخاطر قدرت و سابقه‌ای که دارند می توانند هرگونه رفتاری از خود نشان می دهند و حتی گاهی شاهد تهدید دستگاه‌های نظارتی در صحبت‌هایشان هستند.

تبلیغات زودهنگام و سخنرانی‌ها تخلف است

وی گفت: تبلیغات زودهنگام و سخنرانی‌ها احساسی و فاقد وجاهت قانونی یکی دیگر از این تخلفات است. مردم، رسانه ها و جوانان کسانی که وعده دروغ می دهند با مطالبه گری او را رسوا کنند که جرات نکنند سلامت و مشارکت انتخابات را با وعده های دروغ زیر سوال ببرند.

دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران در بررسی صلاحیت ها اعمال می‌شود

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در زمینه بررسی صلاحیت ها هیچ تفاوتی بین نماینده و سایر نامزدهای انتخابات قائل نیستیم و اتفاقا نمایندگان را دو چندان بررسی می کنیم چون هم اکنون در مجلس قانونگذاری است.

جوکار در رابطه با دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران تاکید کرد: مطمئن باشید کسانی که خلاف فرمایش مقام معظم رهبری و خلاف قانون اساسی در انتصابات مدیران دخالت کرده باشند که حتما طبق اسناد دخالت کردند و اسنادش هم موجود است، در بررسی صلاحیت ها اعمال خواهد شد، پس از اتمام حجت ها دیگر جای گلایه مندی وجود نخواهد داشت و اینقدر قصه دخالت در انتصابات در استان ما شور شده که همه مردم وافق هستند. دخالت در انتصابات از سوی نمایندگان استان حتما بوده و اگر نبود که این همه تذکر داده نمی شد. بالاخره هر کس عملکردی داشته باید پاسخگوی عملکردش هم باشد، خلاف فرمایش مقام معظم رهبری عمل شده و خلاف قانون اساسی دخالت شده و حتما بررسی می شود.

شرکت در مراسم فاتحه خوانی و عزا تخلف انتخاباتی نیست!

وی اظهار کرد: اغتشاشات براندازانه طی سال گذشته در کشور را پشت سر گذاشته ایم و نامزدها و لیدرهایشان دقت کنند که در راستای حمایت از اغتشاشگران کنشگری و حمایت مثبت نکنند چون هرگونه کنشگری در این خصوص مطمئنا در عدم تایید صلاحیت‌ها نقش خواهد داشت.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص حضور افرادی که قصد نامزدی و داوطلبی در انتخابات مجلس را دارند، در مجالس عزا و تشییع و فاتحه خوانی تصریح کرد: حضور در مجالس عزاداری و فاتحه خوانی تخلف انتخاباتی محسوب نمی شود اما توصیه داریم که این کار با حفظ منزلت صاحب عزا با تعداد کمتر و منطقی باشد و از راه‌اندازی کاروان خودداری شود.

جوکار در رابطه با سلامت انتخابات، خاطرنشان کرد: کلیت سلامت انتخابات همیشه مورد تایید نهادهای حاکمیتی بوده است، ما هیچ گاه ادعا نمی کنیم که تخلف در انتخابات نیست اما این ادعا را می کنیم، چون مجریان، ناظران و تامین کننده امنیت انتخابات نیت و تلاش‌شان این است.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب