سد کوهبرد کهگیلویه چشم انتظار تامین اعتبار است
سد کوهبرد کهگیلویه چشم انتظار تامین اعتبار است
فـــریاد جنوب | سد شهید دلنسب کوهبرد پس از گذشت سالها از احداث آن برای تکمیل و آغاز به کار نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، شهرستان کهگیلویه به دلیل برخورداری از رودخانه‌ها و چشمه‌های فصلی و نیز بارش‌های بسیار خوب از دیرباز تاکنون به عنوان یک شهرستان دارای کشاورزی بسیار مطلوب و در واقع یکی از قطب‌های کشاورزی جنوب کشور به شمار می‌رود.

باوجود بارش‌های فصلی در شهرستان کهگیلویه، سالانه حجم بسیار زیادی از آب‌های روان به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب و اصولی بیهوده هدر می‌رود و در مواقع نیاز جهت آبیاری مزارع کشاورزی بخصوص در فصل تابستان، متأسفانه کشاورزان این شهرستان با مشکلات کم‌آبی روبرو هستند.

احداث سد خاکی و مخزنی شهید دلنسب کوهبرد در سال ۱۳۹۰ به منظور توسعه کشاورزی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی جهت کنترل و تنظیم جریانات به هنگام مسیل و رودخانه کوهبرد در دست اجرا قرار گرفت.

یکی از اهداف اجرای احداث سد کوهبرد، تأمین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی دیم در حوزه دهدشت شرقی، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات احتمالی آن و نیز فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی است. این سد با پیش‌بینی ظرفیت ذخیره سالانه ۲ و نیم میلیون مترمکعب، توانایی آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایین دست را دارد.

برای اجرای این پروژه در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون اعتبار در نظر گرفته شده که مبلغ ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل مصوبات سفر رئیس جمهور دولت دهم و مبلغ ۲ میلیارد و یکصد میلیون تومان دیگر نیز از محل اعتبارات استانی و دو سوم نفت تأمین شده بود.

سد مخزنی کوهبرد به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از جمله پروژه‌های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و به منظور توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی است. کشاورزان حومه غربی دهدشت طی ۱۱ سال گذشته برای احداث این طرح مهم حسرت‌های زیادی خورده و چشم انتظار به ثمررسیدن این طرح و رونق کشاورزی و کسب و کار خود بودند.

عملیات اجرایی این پروژه مهم کشاورزی طی ۳ سال گذشته بصورت لاک‌پشتی و با کندی پیش می‌رفت و بارها از تریبون امام جمعه شهرستان کهگیلویه مطالبه‌گری شد و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی بارها از این پروژه بازدید کردند.

سد مخزنی شهید دلنسب کوهبرد پس از چندین سال راکد بودن از سال ۱۳۹۶ توسط شرکت زهکش بنای دهدشت در فاز اول آغاز به کار کرد و با وجود کمبود اعتبارات تخصیص یافته اما با سرمایه پیمانکار پروژه نهایتأ فاز اول آن تکمیل شد.

فاز دوم این پروژه مهم که شامل آبگیری سد بوده با حمایت دولت در تخصیص اعتبارات لازم توسط پیمانکار تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و آبرسانی به دشت‌های تشنه کوهبرد در انتظار اعتبارات لازم باقی مانده است.

فاز سوم این پروژه شامل ایستگاه پمپاژ، تأسیسات برق، اتاق برق، تابلو برق، ترانس برق و خط انتقال است که با اجرای سیستم آبیاری نوین به پایان می‌رسد.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهادکشاورزی در بازدید از سد شهید دلنسب کوهبرد در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: با حمایت وزارت جهاد کشاورزی اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی و اجرای خطوط شبکه آبیاری قطره‌ای و نوین این طرح در فازهای بعدی تامین می‌شود.

رضا سرافرازی با تأکید بر راه اندازی شبکه آبران از سوی جهاد کشاورزی، عنوان کرد: باتوجه به تکمیل سازه سد و آبگیری آن برنامه‌ریزی برای توسعه سیستم آبیاری نوین باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باتوجه به کیفیت بالای آب سد کوهبرد و حاصلخیز بودن زمین های اطراف آن، افزایش کشت انواع محصولات کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی توسعه کشت های گلخانه ای بصورت عمودی در این منطقه را بسیار مناسب دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به حاصلخیز بودن خاک و تامین زیرساخت ها این منطقه ظرفیت زیادی برای توسعه کشت های گلخانه‌ای دارد.

مدیرکل جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از سد کوهبرد، اظهار کرد: برای اجرای شبکه آبیاری اعتباری بالغ بر ۶۲ میلیارد تومان نیاز است و با بهره برداری از این سد، ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست آبیاری می‌شوند.

سید علی معتمدی، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این طرح علاوه بر توسعه کشاورزی می توان زمینه گردشگری منطقه را فراهم کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در این بازدید، اظهار کرد: وعده دولت در تسریع در روند اجرایی پروژه های نیمه تمام با آبگیری و تکمیل سد کوهبرد عملی شد.

سید محمد موحد با تاکید بر همکاری جهاد کشاورزی در توسعه آبیاری زمین های پایین‌دست سد کوهبرد، عنوان کرد: با اجرای شبکه های آبیاری علاوه بر درآمد زایی شاهد توسعه و اشتغالزایی در این منطقه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اشتغالزایی بسیار خوب سد کوهبرد، جهاد کشاورزی با تامین زیرساخت‌های لازم، کشاورزان منطقه را برای کشت محصولات کشاورزی حمایت کند.

برپایه این گزارش، سد شهید دلنسب کوهبرد پس از گذشت یک دهه از زمان احداث آن، برای تکمیل نهایی نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است تا چشم انتظاری دشت های تشنه و کشاورزان حومه غربی دهدشت به سر آمده و کشاورزی و اشتغال در این منطقه شکوفا شده و رونق یابد.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب