سرکوب جنسیتی با استفاده از کلماتی مانند« خاله زنکی »توسط سیاستمداران قانونگذار
سرکوب جنسیتی با استفاده از کلماتی مانند« خاله زنکی »توسط سیاستمداران قانونگذار

« اگر قرار باشد دریابیم سرکوب جنسیتی چگونه عمل ، وخودرا بازتولید میکند، ترسیم تاریخ کلماتی که غالبا برای توصیف خوارشماری زنان بکار می رود گاهی ضروری است. دراین زمینه تاریخ « خاله زنکی» نمادین است». پایگاه تحلیلی خبری فریادجنوبfaryadejonoob.ir زنان ستون فقرات یک جامعه اند. اگر این ستون فقرات بشکنند، جامعه ازهم می پاشد. […]

« اگر قرار باشد دریابیم سرکوب جنسیتی چگونه عمل ، وخودرا بازتولید میکند، ترسیم تاریخ کلماتی که غالبا برای توصیف خوارشماری زنان بکار می رود گاهی ضروری است. دراین زمینه تاریخ « خاله زنکی» نمادین است».

پایگاه تحلیلی خبری فریادجنوبfaryadejonoob.ir
زنان ستون فقرات یک جامعه اند. اگر این ستون فقرات بشکنند، جامعه ازهم می پاشد.
تاریخ استفاده از کلمه ی «خاله زنکی» به قرنهای منتهی به پیدایش انگلستان مدرن برمیگردد. درآن زمان در اروپا نهاد کلیسا بر همه ی امور حکومت میکرد. و زن نیز جایگاهی دراجتماع نداشت. بنابراین برای برچسب زدن به زنان ، که زنان یاوه گو هستند، بکارمیرفت.
ردپای استفاده ازین کلمات ومشابه آن درتاریخ ان دوران زیاد هست.
« گردهمایی خاله زنک ها درمیخانه ها موضوع بسیاری از آهنگ های عامیانه ی قرنهای پانزدهم وشانزدهم را هم در انگلستان وهم درفرانسه شکل میدهد».
این کلمات هجوآمیز نشانه ی تمایلات ضد زنانه ی مردان سختگیر آن زمان بوده است.
وجالب هست بدانیم در زمانیکه در اروپا زنان را خوار میپنداشتند، درایران متمدن زنان را «مهربانو» مینامیدند.
در اروپای ان دوران تمکین زن از مرد مهمترین وظیفه ی زن بود که کلیسا ، قانون وافکارعمومی مجازاتهای سنگینی برای عدم تمکین بکار میبردند.
افول جایگاه اجتماعی زنان تاقرن ۱۶ در اروپا ادامه داشت واستفاده از کلماتی مانند خاله زنکی بسیار مرسوم بود.
«خاله زنکی »در مورد زنانی بکار میرفت که از لحاظ آگاهی واندیشه درسطح پایینی قرار داشتند وفقط کارشان یاوه گویی بود.
«خاله زنکی» بخش جدایی ناپذیر بی ارزش انگاری شخصیت وکار زنان هست.
شوربختانه در سرزمین ما با پیشینه ی تمدنی بزرگ حس میکنم داریم به دوران سیاه قرنهای ۱۵ و۱۶ اروپا برمیگردیم.
وقتی کلماتی مانند «خاله زنکی» از دهان سیاستمداران ما جندین بار شنیده میشود. انهم درحضور خیل عظیمی از زنان فرهیخته.
یا اینکه مدتها پیش نویسنده ای در مدح یک زن که تازه پست گرفته مینویسد «گیس کشی زنان به سرانجام رسید».
بسیار مایه ی تاسف هست که ایرانی با تاریخ درخشان که زن درمقام ومرتبت بالایی قرار داشت اکنون چنان اخلاق دراین جامعه رخت بربسته که به راحتی مقامات ما ومردم عادی چنین کلماتی را دستمایه ی خود قرار میدهند جهت رسیدن به اهدافشان.
بحال این سرزمین باید گریست.
زنان بافندگان حافظه ی جامعه هستند ، کسانی که صداهای گذشته وتاریخ اجتماعات را زنده نگه میدارند وانها را به نسلهای بعدی منتقل میکنند.
سهیلا نیک اقبالی
فعال سیاسی اجتماعی
عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش

مقاله بالا ارسالی مخاطب هست واین پایگاه خبری تمام یا بخشی از آن را رد وتایید نمی کند ،مخاطبین می توانند با ارسال یادداشت آن را نقد کنند