سناریوی تلخ زاینده رود در انتظار رودخانه بشار/سد تنگ سرخ تعیین  کننده مرگ و زندگی
سناریوی تلخ زاینده رود در انتظار رودخانه بشار/سد تنگ سرخ تعیین  کننده مرگ و زندگی
مسئولان استانی از جمله نماینده محترم مردم بویراحمد دنا و مارگون باید توجه داشته باشد که چه میزان این سد میتواند به اکوسیستم رودخانه بشار و حتی اکوسیستم دنا ضربه بزند و از سویی دیگر، آیا این سد بجای سود به مردم بویراحمد میتواند زندگی را دچار مشکل کند. موضوعی که امروز بر سر رودخانه خروشان زاینده رود آمده است. آنچیزی که از هر چیز دیگری برای مردم دیار بویراحمد و زاگرس نشین در پهنه ایران مشخص است این بوده که زندگی بسیاری از مردمان دیار دنا با رودخانه بشار الهام گرفته است و نابودی اکوسیستم این رودخانه میتواند صدمات جبران ناپذیری به رودخانه بشار بزند

زندگی بسیاری از مردمان دیار دنا با رودخانه بشار الهام گرفته است و نابودی اکوسیستم این رودخانه میتواند صدمات جبران ناپذیری به رودخانه بشار بزند.

به گزارش فریادجنوب ؛ بشار، رودخانه ای در دل رشته کوه های استوار زاگرس که از تنگ سرخ و قلات در بویراحمد سفلی سرچشمه می گیرد و امروز ایل بزرگ بویراحمد از سرود شمالی تا سرود جنوبی و حتی بویراحمد سفلی در کنار آن یکجا نشین شده اند.

آری؛ امروز پایتخت طبیعت به واسطه داشتن رودخانه بشاری که از وسط آن می گذرد و تسلی بخش این دیار است، تبدیل به پایتخت طبیعت شده و زندگی در کنار این رودخانه برای بسیاری از مردمان این دیار جاری شده است.

بشار آوازه ای بزرگ از دوستی انسان وطبیعت

بشار امروز آوازه ای بزرگ از دوستی انسان و طبیعت در پایتخت طبیعت ایران است و زیبایی های آن باعث شده که مردمان زیادی در کنار این رود به زندگی خود ادامه دهند و تنها دلخوشی آنان به خروش بشار در بهار و پر آبی آن در زمستان و پاییز است.

زیبایی های بشار باعث شده که پارک های ساحلی بشار از مهروزی و غدیر تا ساحلی مهمانوازی این دیار را بر دوش خود بکشند و آوازه بزرگ پایتخت طبیعت ایران را به طیعت دوستان نشان دهند.

آیا بشار خشک میشود؟

آنچه امروز باعث دلنگرانی مردمان این دیار شده است ، بسته شدن سرچشمه های این رود خروشان و زیبا با احداث یک سد است؛ که برخی آن را لازم الاجرا و برخی دیگر نیز راهی برای نابودی دیار بویراحمد و از بین رفتن اشتغال و اکوسیستم بشار می دانند.

سد تنگ سرخ، آری سد تنگ سرخ یکی از بزرگترین و مهمترین سد های دیار زاگرس در منطقه تنگ سرخ  در حد فاصل روستای تنگ سرخ و قلات بویراحمد است که برخی از طبیعت دوستان احداث آن در این منطقه را راهی برای از بین بردن رودخانه بشار خروشان که یکی ار سرچشمه های کارون همیشه جازی است، می دانند.

نابودی حیات وحش دنا با احداث یک سد؟

به گفته طبیعت دوستان با احداث سد تنگ سرخ بجای جان بخشیدن به رودخانه خروشان بشار، پاشنه آشیلی برای نابودی آن خواهد شد، سدی که با احداث آن و انحراف رودخانه برای احداث آن ، دبی رودخانه کم می شود و کم کم نابودی آن نیز هویدا خواهد شد.

به گفته کارشناسان و طبیعت دوستان برای احداث این سد مناطق زیبا و اوکوسیستم مهمی از دیار زاگرس در منطقه تنگ سرخ و روستاهای اقماری آن زیر آب خواهد رفت و حتی آب ذخیره شده پشت این سد نیز به رودخانه دیگری که از سرچشمه های بشار سرچشمه می گیرد و در استان فارس جاری است اضافه خواهد شد که این موضوع  به منزله نابودی و از بین بردن اکوسیستم رودخانه بشار است.

هرچند که احداث این سد بزرگ و مهم در منطقه بویراحمد به دست قرار گاه همیشه در صحنه خاتم الانبیاء سپرده شده است ، اما جوای سئوال اینجا که آیا به گفته طبیعت دوستان و کارشناسان احداث سد تنگ سرخ گلبانگ نابودی رودخانه بشار را سر می دهد.

به گفته طبیعت دوستان احداث این سد زیر مجموعه آب و منطقه ای استان فارس بوده و آنچیزی که در این زمینه خودنمایی می کند این بوده که احداث این سد بجای  زنده نگه داشتن رودخانه بشار کمر به نابودی رودخانه خروشان بشار و از سویی دیگر نابودی اکوسیستم و حیات وحش دنا بسته است.

احداث در منطقه تنگ سرخ یا خرانداز

کارشناسان و طبیعت دوستان بر این باورند که بجای ساخت این سد در این منطقه میتوان این سد را در منطقه ای دیگر و در حد فاصلی در نزدیکی تنگ سرخ در منطقه خرانداز بنا نهاد ،موضوعی که می تواند بشار را از خطر نابودی نجات دهد.

مسئولان استانی از جمله نماینده محترم مردم بویراحمد دنا و مارگون باید توجه داشته باشد که چه میزان این سد میتواند به اکوسیستم رودخانه بشار و حتی اکوسیستم دنا ضربه بزند و از سویی دیگر، آیا این سد بجای سود به مردم بویراحمد میتواند زندگی را دچار مشکل کند. موضوعی که امروز بر سر رودخانه خروشان زاینده رود آمده است.

آنچیزی که از هر چیز دیگری برای مردم دیار بویراحمد و زاگرس نشین در پهنه ایران مشخص است این بوده که زندگی بسیاری از مردمان دیار دنا با رودخانه بشار الهام گرفته است و نابودی اکوسیستم این رودخانه میتواند صدمات جبران ناپذیری به رودخانه بشار بزند