صعود کوهنوردان باشگاه کوهنوردی فراز گچساران به قله های ” شیر کوه یزد و قله ی بِل اقلید “

🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲 به نام خدا گزارش صعود کوهنوردان باشگاه کوهنوردی فراز گچساران به قله های ” شیر کوه یزد و قله ی بِل اقلید ” ۲۶ و ۲۷ تیرماه ۱۳۹۸ 🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲 روز دوشنبه ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸ یک گروه ۲۵ نفری از کوهنوردان باشگاه کوهنوردی فراز گچساران به سرپرستی جناب آقای […]

به نام خدا
🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲

به سرپرستی جناب آقای مهندس باقر دلاور زاده و مسئولیت فنی جناب آقای محمود حسنعلی پور
گچساران را به سوی یزد ترک کرد

🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲

قبل از سپیده دم شیراز را پشت سر گذاشتیم و به هنگام طلوع آفتاب از سه راه” سورمق ” به سوی ” ابر کوه ” رهسپار شدیم
در ابر کوه از ” سرو چهار هزار ساله ” بازدید کردیم
حتی اگر در بیان عمر آن درخت اغراق شده باشد باز هم با تماشای آن ، دل در غربت تاریخ گم می شد
ابر کوه را ترک و به ” سوی ” تفت “حرکت کردیم
ظهر هنگام به شهر تفت وارد شدیم و پس از خرید مایحتاج خودمان ، راه ناحیه ییلاقی و زیبای ” ده بالا ” را در پیش گرفتیم

پس از طی بیست کیلو متر به ده بالا رسیدیم
ده بالا با باغ های وسیع گردو و گیلاس و سیب و…….در دامنه شیر کوه گسترده شده است

به باغ رستورانی رفتیم و بعد صرف ناهار و کمی استراحت با دو دستگاه وانت افراد گروه به ابتدای مسیر پا کوب شیر کوه منتقل شدند

و از آنجا کوله پشتی ها را بستیم و از مسیر ” درّه نجیب ” صعود به شیر کوه را آغاز کردیم

خورشید می تابید و در هوایی گرم با کوله بار های سنگین پیمایش شیب را آغاز کردیم . کاری دشوار که تنهاجذبه ی دیدار از شیر کوه بر دشواری آن فائق می آمد

“دره نجیب ” با صخره های گرانیتی و دیواره های عمودی و بلند خود فروتنی آدمی را در برابر سر سختی طبیعت بر می انگیخت

از شیب تند و پر پیچ وخم تنگه بالا می رفتیم و هر لحظه وسعت باغ های ده بالا و مناظر زیبای پیرامون آن بهتر در چشم انداز مقابل ما قرار می گرفتند

در مسیر تابلو های راهنما و توصیه های حفظ زیست بوم در فواصلی نصب شده بودند

و سر انجام خورشید تازه از پشت قله شیر کوه فرو رفته بود که گروه به پناهگاه و جان پناه های شیرکوه در ارتفاع ۳۵۵۵ متری رسید

پناهگاه نسبتا بزرگ و مرتبی در کنار دو جان پناه کوچکتر که مکانی عالی برای استراحت و رفع خستگی ناشی از پیمایش شیب های تند دره نجیب می باشد

خورشید تیر ماه بر دشت کویر آتش باریده بود اما شبِ شیر کوه با سرما و وزش بادهای سرد همراه بود

نیمه شب از پناهگاه بیرون آمدم سکوت وهم آلود با وزش بادی سرد به تلاطم می افتاد

و مهتاب بر کوه های دور گویی گرد ملال افشانده بود
در دامن شیر کوه سوسوی چراغ های ده بالا مرزهای خود را از طبیعت وحشی پیرامون خویش جدا کرده بود

قبل از سپیده دم بر خاستیم و شیب ملایم پناهگاه را تا قله ی شیر کوه پیمودیم

و همنوردان شادمانه همدیگر را به آغوش کشیدند
و عکس یادگار گرفتند .

فرود از کوه را آغاز کردیم و هنگام ظهر به همان باغ رستوران بر گشتیم

بعد کمی استراحت رهسپار شهر یزد شدیم تا ضمن سیاحتی مختصر تحفه ای از این شهر کهن به یادگار ببریم

در آغاز شب بسوی اقلید حرکت کردیم و دو ساعت بعد از نیمه شب به آنجا رسیدیم

و بعد از استراحتی مختصر ساعت چهار و نیم بامداد با یک دستگاه مینی بوس مسیری ۹ کیلومتری را تا ابتدای راه پاکوب قله ی ” بِل ” طی کردیم

قسمت عمده ای از شیب مسیر را قبل از طلوع آفتاب پیمودیم و کم کم به پناهگاه قله در ارتفاع ۳۵۵۰ متری رسیدیم
صبحانه صرف شد و مسیر را به سوی قله ادامه دادیم و بعد از گذر از دو قله ی فرعی سرانجام به قله ی اصلی “بل” رسیدیم بلند ترین قله ی استان فارس
و شادی بار دیگر قرین لحظه های ما بود چرا که در دو روز متوالی بر بام دو قله بالای ۴۰۰۰ متر میهن ایستاده بودیم و توفیق تماشای چشم اندازهای بی نظیر از سرزمین زیبای ایران ، مام میهن دست داده بود .

و سر انجام با فرود از کوه و رسیدن به اقلید از مسیر یاسوج به سوی گچساران رهسپار شدیم .