طرح استانی شدن انتخابات مجلس…
طرح استانی شدن انتخابات مجلس…

انتخابات مجلس استانی می شود نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند. طرح حاضر که برای استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی به مجلس تقدیم شده است، از طریق تغییر و تعیین حدود جدید حوزه‌های انتخابیه در پی کسب اهدافی نظیر ارتقاء سطح کیفی […]

انتخابات مجلس استانی می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند.

طرح حاضر که برای استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی به مجلس تقدیم شده است، از طریق تغییر و تعیین حدود جدید حوزه‌های انتخابیه در پی کسب اهدافی نظیر ارتقاء سطح کیفی مجلس، افزایش میزان مشارکت عمومی در انتخابات و جلوگیری از وقوع برخی تخلفات همچون خرید رای است و امکان تحقق اهداف ذیل بیش از پیش فراهم می‌شود.

پرداختن نمایندگان به بررسی امور ملی و پرهیز از صرف اوقات نمایندگی برای امور جزئی با حفظ ویژگی محلی و ملی بودن مسئولیت نمایندگی و جایگزین کردن برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری،متمایل کردن انتخاب کنندگان و انتخاب‌شوندگان به سمت ایجاد نظام انتخاباتی متناسب با ساختارهای سیاسی و حقوقی ایران، حذف رقابت‌های شدید و اختلاف‌برانگیز قومی و قبیله‌ای و تقویت همبستگی ملی،ارتقای سطح کیفی و افزایش کارایی مجلس از طریق ایجاد امکان انتخاب داوطلبان شاخص‌تر با صلاحیت‌های برتر ،کاهش تعداد داوطلبان و هزینه‌های اجرایی انتخابات، کنترل تخلفاتی نظیر خرید رأی را می توان از جمله دلایل موافقت با طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی برشمرد.

قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ماده ۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس است، در این ماده ساز و کاری وجود دارد تا بخشی از انتخابات مجلس شورای اسلامی استانی شود.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس با ۱۵۰ امضا به کمیسیون مربوطه ارجاع شد. خدری، نماینده بوشهر گناوه و دیلم گفته: طرح فوق بزودی در صحن علنی مطرح و به رای گذاشته خواهد شد تا در صورت تصویب، انتخابات آینده مجلس بصورت استانی برگزار می‌شود.