طرح ضربتی مسئولان شهرداری برای بیکار کردن جوانان؛ جمع کردن دست فروشان، وانت بارها، جمعه بازار و بازارچه ماهی توسط شهرداری بدون هیچ راهکاری+تصاویر
طرح ضربتی مسئولان شهرداری برای بیکار کردن جوانان؛ جمع کردن دست فروشان، وانت بارها، جمعه بازار و بازارچه ماهی توسط شهرداری بدون هیچ راهکاری+تصاویر

اخیرا اقداماتی در شهر یاسوج در حال انجام است که با سیاست های دولت که ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است مغایرت دارد. به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی فریاد جنوب ، به نقل از ایل بانودر چند ماه اخیر در شهر یاسوج شاهد مورادی هستیم که باعث برانگیخته شدن  تعجب خیلی ها در […]

اخیرا اقداماتی در شهر یاسوج در حال انجام است که با سیاست های دولت که ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است مغایرت دارد.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی فریاد جنوب ، به نقل از ایل بانودر چند ماه اخیر در شهر یاسوج شاهد مورادی هستیم که باعث برانگیخته شدن  تعجب خیلی ها در شهرستان بویراحمد شده است  با توجه به اینکه وضعیت اشتغال و اقتصاد این روزها در استان و در کشور وضعیت خوبی ندارد بنابراین مسئولان استان باید برای ایجاد اشتغال جوانان تلاش کنند.

وضعیت بیکاری در کهگیلویه  وبویراحمد اصلا وضعیت مناسبی ندارد این استان مثل استان های بزرگی چون اصفهان و تهران صنعتی نیست تنها چند کارخانه دارد که آنها نیز ظرفیت محدودی دارند بنابراین مردم سراغ کارهابی چون کارگری، فروشندگی، دست فروشی و کشاورزی می روند.

در چند ماه اخیر شاهد افزایش تعداد دست فروشان در سطح استان بوده ایم  در ساعاتی از ظهر مرکز شهر میزبان این افراد است و در ورودی های شهر نیز در اوایل شب تعداد زیادی فروشنده  قرار می گیرند و اقدام به فروش کلاهای مورد نیاز مردم می کنند که تعداد آنها در چند ماه اخیر به شدت  افزایش یافته است.

جمعه بازار یاسوج نیز که جای خود دارد و در روزهای اخر هفته جای سوزن انداختن ندارد هم تعداد دست فروشان زیاد شده است و هم مردم نیز بیشتر خریدهایشان را انجا انجام می دهند برخی ها نیز با وانت ها از میدان های میوه و تره بار شهرهای اطراف میوه می آورند ودر معابر، خیابان ها و ورودی و خروجی شهر قرار می گیرند.

خیلی از مردم این شهر اینگونه نان می خورند اینگونه نان شب زن و بچه شان را در می آورند، اما در چند روز گذشته در شهر یاسوج از طرف مسئولان شهرداری یاسوج  اقداماتی انجام شده است و قرار است انجام شود که جای تامل دارد، نه تنها به وضع موجود کمک نمی کند بلکه وضعیت نیز بدتر از گذشته می شود.

می توان اسم این اقدامات را برخورد ضربتی شهرداری  با کسانی دانست  که مجبور هستند برای امرا معاش زندگی  و لقمه ای نان حلال غرورشان را زیر پا بگذارند.

جمعه بازار یاسوج اخیرا آنقدر حرف و حدیث داشته که در کشور نیز معروف شده است بیش از 900 نفر در این جمعه بازار مشغول به کار هستند که  مکان انها ایمنی لازم را هم ندارد اما از طرفی خیلی از این مکان زندگی شان را می چرخانند که شهرداری یاسوج به جای راه کار قصد تعطیلی آن را داشته است، به این بهانه که 480 غرفه برای انها در حال ساخت است در حالی که  تعداد فروشندگان  این مکان به بیش از 900 نفر می رسد.

مدتی است که این موضوع بر سر زبان ها افتاده و اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا شهرداری به جای تعطیلی جمعه بازار راه کار دیگری ارایه می دهد یا خیر؟ با توجه به اینکه با تعطیلی جمعه بازار نان خیلی ها اجر می شود از ان مادری که پارچه ای جلوی خودش پهن کرده و بنه می فروشد تا آن جوان هایی که لباس و لوازم التحریر می فروشند و جوانی که  یخ در بهشت را با گاری که در دست دارد به مردم می فروشد.

اقدام جالب دیگر مسئولان شهرداری تعطیلی بازارچه ماهی بوده است  بازارچه ای که  در گذشته ساختمان مدیریت بحران بود اما به بازارچه تبدیل شد  و چند روز قبل برای تبدیل به ساختمان مدیریت بحران  همه آنهایی که در این ساختمان اقدام به فروش ماهی می کردند از کار بیکار شدند.

14 فروشنده در این اقدام قابل تامل مغازه هایشان را تعطیل کردند، و اکنون خدا می داند از کجا و چگونه زندگی شان را می چرخانند شاید در آینده نیز شاهد دست فروشان ماهی در خیابان های شهر باشیم بعد از جمعه بازار اینجا نیز تعدادی بیکار شدند.

اما مورد دیگر که  بیشتر با جوانان سر و کار دارد دست فروشان ورودی های شهر و یا خروجی شهر است این روزها در اوایل شب شاهد حضور تعداد زیادی از دست فروشان در این رودی ها هستیم هر چند که گاهی وسایلی را به طناب اویزان می کنند که اصلا جالب نیست و گاهی باعث ایجاد چهره ای زشت در شهر می شوند.

شهرداری یاسوج قصد جمع کردن این تعداد دست فروش را دارد، می توان گفت که بیش از 60 نفر در این مکان ها زندگی شان را می پرخانند اما باز هم با جمع آوری آنها تعداد زیادی بیکار می شوند و با سیاست های دولت که ایجاد اشتغال است مغایرت دارد، با جمع آوری این تعداد دست فروش  بیش از 60 نفر بیکار می شوند.

سوال اینجاست برای این همه برخوردهای ضربتی و بیکار شدن افراد زیادی در استان آیا شهرداری راهکاری برای این موضوعات دارد؟ آیا برنامه ای برای این تعداد بیکار دارد؟

جمع کردن وانت های میوه فروش نیز از دیگر اقدامات ضربتی شهرداری یاسوج است  که باز هم با جوانان سر و کار دارد، در چند روز اخیر شاهد کاهش تعداد آنها بودیم چرا که شهرداری اقدام به جمع کردن آنها کرده است و اینجا باز هم تعداد زیادی بیکار می شوند.

نکات قابل تامل دیگر پارک بانوان یاسوج است پارکی که سال ها قبل برای بانوان افتتاح شد اما امروز به یک مشکل برای مسئولان استان و شهرداری تبدیل شده است مشکلات این پارک قابل درمان نیستند.  فاضلابی که از وسط آن  می گذرد و بوی بد آن، تپه ها و ساختمان های مشرف بر آن، دیوارهای شکسته ، و انتهای نا معلومی که دارد همه اینها بر ناکارآمدی این پارک تاثیرگذار هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد چند روز قبل در جلسه ای دستور تغیر کابری این پارک را داد و گفت این مکان در شان بانوان نیست و باید مکانی دیگر برای انها در نظر گرفته شود، این هم از تعطیلی پارک بانوان.

اکنون چند سولال مطرح است با توجه به این طرح های ضربتی که در حال اجرا هستند ایا راهکارهای برای این موارد نیز در نظر گرفته شده است؟

ایا جوانانی که در ورودی و خروجی های شهر در جمعه بازار در بازارچه ماهی و وانت های میوه فروش بیکار شده اند قرار است در مکانی دیگر مشغول به کار شوند؟

درست است که برخی از مساغل باعث ایجاد بی نظمی هایی در سطح شهر می شوند اما مسئولان موظف هستندبرای اشتغال جوانان فکری کنند وقتی وصضعیت بهبود نیابد جوانان خودشان به فکر می افتند، نیاز است که مسئولان استان دورهم بنشینند و فکری برای این جوانان بیکار کنند.

اگر اینجا جمع می شوند مثلا فلان ساعت در فلان مکان قرار بگیرند، این مسائل  به پژوهش نیاز دارد./ایل بانو _صبح زاگرس

انتهای پیام/