عملیات برداشت گندم با ۱۴۶ دستگاه کمباین در کهگیلویه
عملیات برداشت گندم با ۱۴۶ دستگاه کمباین در کهگیلویه
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه، گفت: امسال در مجموع ۱۴۶ کمباین عملیات برداشت گندم در شهرستان را انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، کیومرث روزیان در نشست خبری با خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان کهگیلویه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: وظیفه جهاد کشاورزی ایجاد تعادل بین تولیدکننده و مصرف کننده است در حالی که در گذشته تنها وظیفه جهادکشاورزی، حمایت از کشاورزان بود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کهگیلویه با اشاره به حجم وسیع مسئولیت‌های مدیریت جهادکشاورزی، گفت: جامعه هدف جهاد کشاورزی شهرستان جمعیتی بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که روزانه با آنها در ارتباط است و اداراتی از جمله منابع طبیعی، امور عشایری و دامپزشکی زیرمجموعه مدیریت جهادکشاورزی است.

وی با اشاره به گرانی گوشت مرغ، گفت: دلیل عمده افزایش قیمت ناگهانی گوشت مرغ، گرانی نهاده‌های دامی است که پس از حذف ارز ترجیحی، قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافته و همین عامل باعث گرانی قیمت گوشت مرغ شده است.

روزیان اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد قیمت تمام شده گوشت مرغ، قیمت نهاده‌های دامی است که از خارج وارد شده و در اختیار ما نیست، از سویی دیگر کنترل بازار مرغ به تنهایی برعهده جهادکشاورزی نبوده و اداره صمت نیز در این زمینه مسئول است.

مدیر جهادکشاورزی کهگیلویه با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی در تخصیص سهمیه آرد واحدهای نانوایی‌ هیچ دخالتی ندارد، عنوان کرد: میزان سهمیه آرد واحدهای نانوایی شهرستان از طریق سیستم هوشمند کارتخوان در مرکز کشور کنترل می‌شود و تا حدودی از فروش گسترده آرد خارج از شبکه جلوگیری شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی جهادکشاورزی شهرستان عنوان کرد: در شهرستان کهگیلویه به طور کلی ۲۵ پروژه عمرانی داشتیم که مجموع اعتبار آنها ۲۷۵ میلیارد ریال بوده و از این میزان، مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

روزیان با بیان اینکه امسال به لطف بارش‌ها میزان تولید گندم در شهرستان بی‌سابقه بوده است، گفت: امسال متوسط گندم تولیدی ۲ و نیم تن در هر هکتار بوده است و مجموع گندم تولیدی تاکنون بیش از ۳۲ هزار تن بوده است.

وی تصریح کرد: امسال در مجموع ۱۴۶ کمباین عملیات برداشت گندم در شهرستان را انجام داده که تعداد ۱۲۱ کمباین مهاجر و تنها ۲۵ دستگاه کمباین بومی بوده است.

مدیر جهادکشاورزی کهگیلویه عنوان کرد: خاموش کردن آتش سوزی مزارع کشاورزی به تنهایی وظیفه جهاد کشاورزی نیست و تمامی ادارات عضو کمیته بحران باید پای کار بیایند.

وی با اشاره به اجرای طرح کاداستر (نقشه‌برداری جز به جز) امور اراضی در سطح شهرستان، گفت: طی یک سال گذشته تاکنون تعداد ۸۸۲ پرونده به میزان یک هزار و ۶۶۸ هکتار جهت صدور سند تک برگ به اداره ثبت اسناد شهرستان ارسال شده است.

روزیان با اشاره به اینکه بحث الگوی کشت به تنهایی از عهده جهاد کشاورزی شهرستان خارج است، تصریح کرد: میزان الگوی کشت در شهرستان به صورت بخشی کاملأ مشخص است اما اینکه این الگوی کشت چقدر رعایت شود، مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته تاکنون میزان سه هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۲ هزار و ۶۵۰ تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار تن شیرخام در شهرستان تولید شده است.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب