فراهم کردن فضای گشادگی و انبساط در حوزه فرهنگ و هنر/ بسته های جدید حمایتی شامل تسهیلات با سود کم و کمک های بلاعوض/مهمترین سرمایه اجتماعی اعتماد مردم است و در حوزه فرهنگ و هنر اهمیت مضاعف دارد / عدالت در هنر و مبارزه با تبعیض و ویژه خواری
فراهم کردن فضای گشادگی و انبساط در حوزه فرهنگ و هنر/ بسته های جدید حمایتی شامل تسهیلات با سود کم و کمک های بلاعوض/مهمترین سرمایه اجتماعی اعتماد مردم است و در حوزه فرهنگ و هنر اهمیت مضاعف دارد / عدالت در هنر و مبارزه با تبعیض و ویژه خواری
محمد مهدی اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در گفتگوی خبری شبکه خبر ضمن بیان داستن سابقه۲۳ ساله در حوزه فرهنگ و هنر کشور در بخش های مختلف گفت :طبیعتا نمی توانم با این حوزه بیگانه باشم‌ و یا نگاه انقباضی در این حوزه داشته باشم و تلاش خواهم کرد که فضای گشادگی و انبساط در حوزه فرهنگ و هنر را فراهم کنم .

محمد مهدی اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در گفتگوی خبری شبکه خبر ضمن بیان داستن سابقه۲۳ ساله در حوزه فرهنگ و هنر کشور در بخش های مختلف گفت :طبیعتا نمی توانم با این حوزه بیگانه باشم‌ و یا نگاه انقباضی در این حوزه داشته باشم و تلاش خواهم کرد که فضای گشادگی و انبساط در حوزه فرهنگ و هنر را فراهم کنم .
محمد مهدی اسماعیلی عنوان کرد : حوزه فرهنگ و هنر یک حوزه بسیار مهم و مقدس است .
فرهنگ و هنر در کشور ما یک دوره جدید مدرن و یک حوزه عمیق و گسترده تاریخی به گستره فرهنگ و تمدن ایران بزرگ دارد.
همیشه در ایران و حوزه تمدن ایرانی اسلامی شاهد اعتلای فرهنگ و هنر بودیم و همیشه یک امر مبارک و مقدس بوده ، این تقدس ناخودآگاه به حوزه مدرن فرهنگ و هنر نیز تزریق شده ضمن اینکه مثل هر حوزه دیگری در بخش هایی از فرهنگ و هنر آسیب هایی وارد شده ولی کلیت فرهنگ و هنر ،اصحاب هنر از جمله مفاخر حوزه بزرگ تمدنی ماهستند که اساسا نمی شود چنین شائبه ای (ابتذال ) را درمورد آن تصور کرد

اسماعیلی ابراز داشت : برنامه کوتاه مدت تکمیل واکسیناسیون هنرمندان که خیلی خوب هم جلو می رود ، بدون محدویت سنی واکسناسیون اهالی فرهنگ و هنر به اتمام خواهد رسید
وزیر فرهنگ و ارشاد افزود ؛ برنامه دیگر بحث بسته های حمایتی جدید است که به تصویب ستاد کرونا خواهد رساند ضمن آنکه رئیس جمهور نیز اعلام کردند: حمایت خواهند کرد و دولت ،شخص بنده پشتیبان خواهم بود. این بسته شامل کمک های بلاعوض و تسهیلات با سود کم است .

اسماعیلی در ادامه خاطر نشان کرد: مهمترین سرمایه اجتماعی اعتماد مردم است و در حوزه فرهنگ و هنر اهمیت مضاعف دارد بنا به روحیه لطیف اهالی هنر ، من و همه همکارانم موظف هستیم با خدمت رسانی بی منت به اهالی فرهنگ و هنر فضای اعتماد عمومی بین حاکمیت ، دولت و اینا را ارتقاء بخشیم .

وی در ادامه به بحث عدالت و مبارزه با تبعیض ، ویژه خواری پرداخت و گفت :
عدالت در هنر به این معنی است که کار ، تصحیلات و حوزه های حمایتی فقط مختص به تهران نیست بلکه همه جای کشور است .
مبارزه با تبعیض و ویژه خواری نیز به معنای اجازه ندادن به اینکه حوزه فرهنگ و هنر خیلی تفسیر مضیق مضیق پیدا کند به تعداد و جاهای اندکی بلکه توسعه پیدا کند.
وی در ادامه افزود : دسترسی عادلانه به رشد فضایل هنری برای همه را فراهم کنیم، اجازه ندهیم گلوگاه هایی درست شوند و ایجاد مشکل کنند فضا باز شود و دولت کار را تسهیل کند.
به عنوان مثال هر استانی حداقل یک هنرستان دخترانه و پسرانه داشته باشند در ۷ رشته و بتوانند همه را پوشش دهند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد : در دوره مسئولیت تلاش خواهیم کرد با صداقت و به صراحت کار کنیم ، اصحاب رسانه و فرهنگ ، هنر به خوبی از نزدیک شاهد خواهند بود

محمد مهدی اسماعیلی در خصوص مبارزه با تکثیر غیرمجاز بیان کرد: قانون مالکیت را متناسب با اقتضای بومی جلو خواهیم برد و تلاش خواهیم کرد دغدغه حوزه هنر و فرهنگ را کاهش دهیم

اسماعیلی در ادامه گفت : با دو مسئله توامان و پارادوکس کار روبرو هستیم .
اصحاب فرهنگ و هنر علاقمندند که چیزی از وزارت هنرو فرهنگ کم نشود در واقع یک نوع غیرت سازمانی دارند نسبت به وزارت فرهنگ و ارشاد ، چابک سازی و ارتقاءساختار به معنای حوزه قلمرویی نیست و ساختار چیز دیکری است .
وی خطر نشان کرد: مجموعه ای هوشمند است که با خلاقیت از تحولات زمانی خود عقب نیوفتد.در غیر اینصورت حوزه فرهنگ و هنر عقب خواهد افتاد .
چابک سازی ساختار متناسب با تغییرات فناوری های جدید و نوین است که وارد عرصه خواهیم کرد و امیدواریم اتفاقات خوبی بیوفتد ضمن اینکه فعالیت های ما  هم افزاء با کارهای گذشته است.

وی نیز در رابطه با برگزاری جشنواره ها نیز بیان کرد:
جشنواره ها محلی است برای بروز خلاقیت ها و ایجاد فضای رشد در حوزه های فرهنگی و هنری بنابراین هیچ جشنواره ای حذف نخواهد شد . تغییرات ، ادغام جشنواره و یا هدفمند و با کیفیت تر شدن را خواهیم داشت ولی حذف وجود نخواهد داشت .

اسماعیلی در خصوص کاهش قیمت کاغذ نیز بیان کرد :ما باید به سمت ملی سازی صنعت نشر برویم ، در کشور بیش از ۹۰درصد اقلام اصلی و اولیه در حوزه نشر وارداتی هستند .
می توان جلوی رشد تورم را در این حوزه بگیریم وواگر ملی سازی اتفاق بیوفتد در داخل بتوانیم بخش زیادی از این فضا را را فراهم کنیم با کمک وزارت صمت ،استارت آپ ها و دانش بنیان ها به یک ثابت خواهیم رسید و با ایجاد ثبات و جلوگیری از نوسانات شدید در این حوزه مانع از این شویم که اصحاب فرهنگ و هنر را دچار مشکل کند

وی در ادامه گفت :آرایش حوزه رسانه آرایش منفعلانه است و ضعف بنیان رسانه ای حس می شود که باید تغییر کند و از موضع پدافند به حوزه آفندی برویم ضمن اینکه کاملا شدنی است وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص وضعیت خبرنگاران نیز ابراز داشت : خبرنگاران ما جزء مشاغلی هستند که هیچ طرح استانداردی نداریم در این حوزه در حالی که این بخش به شدت کار می کنند فعال هستند و متاسفانه جزء ناامن ترین شغل ها و با پایین ترین درامدها هستند.

وی در خصوص سیاست زدگی در بخش فرهنگ و هنر بیان داشت؛فرهنگ و هنر ما بخشی از آن سیاست زده است و در واقعه لبه ای از ان را می گیرد و اما حس استفاده ابزاری از این حوزه و از جایگاه فرهنگ و هنر دور شدنش چیز خوبی نیست و سعی کردیم در بحث انتخابات اخیر به این بحث ها مبتلا نشود و اصحاب فرهنگ و هنر را خرج انتخابات نکنیم .
البته در دو سه سال اخیر به وپژه انتخابات اخیر در این حوزه تحول کیفی صورت گرفته و امیدواریم ادامه پیدا کند

وزیر فرهنگ و ارشاد در پایان این گفتگو خبری بیان کرد : تغییرات امری طبیعی است اما عجله ای برای اینکار نیست و بصورت طبیعی پیش خواهد رفت ؛ از تجربیات مدیران فعلی نیز بهره خواهیم برد .

  • نویسنده : پریماه مجاهدپور