محبوبیت دوچندان نماینده‌ای که به قومیت‌گرایی و طایفه‌پرستی پشت پا زد
محبوبیت دوچندان نماینده‌ای که به قومیت‌گرایی و طایفه‌پرستی پشت پا زد
تحلیل سیاسی: از بین سه چهره شاخص و احتمالی حاضر در صحنه انتخابات، این سردار عدل هاشمی‌پور است که صلاحیت و شایستگی نمایندگی دور دوازدهم را در این حوزه انتخابیه دارد و « چندگانه‌های مذموم و ناپسند قومیتی » هیچ وقت تعیین کننده انتخاب مدیران آینده این دیار نخواهد بود.

آنچه می‌خوانید از سری یادداشت‌های ارسالی مخاطبین پایگاه خبری فریاد جنوب است و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست. شما هم می‌توانید با ارسال مطلب خود، این یادداشت را تأیید یا نقد کنید.

 

پایگاه خبری تحلیلی «فـریاد جنوب» تحلیل سیاسی؛ پیش ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی چند روزی است که به پایان رسیده و به گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال حضور یا عدم حضور برخی از چهره‌های سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات دوازدهم پایان داده است. به دلیل بافت عشیره‌ای و نیز گرایش‌های قومیتی و زندگی طایفه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تا به امروز انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان همیشه داغ و جنجالی بوده و تعصبات قومی به اوج خود رسیده و تنور انتخابات را گرم می‌کند.

حضور سیدمحمد موحد، سردار هاشمی‌پور، حجت‌الاسلام بزرگواری، علی مژدهی پور، رضا دهبانی‌پور و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی در حوزه انتخابیه کهگیلویه، انتخابات در این حوزه را بسیار حساس کرده تا جایی که به اذعان خیلی از تحلیگران مسائل سیاسی، انتخابات دوازدهم در حوزه انتخابیه کهگیلویه، جنجالی‌ترین دوره تاریخ ادوار انتخابات را در پیش دارد.

اما نکته بسیار مهم در این زمینه عملکرد متفاوت چهره‌های سیاسی در دوران نمایندگی و تصدی مسئولیت‌هایشان است که می‌تواند پیروز انتخابات دوازدهم را در حوزه انتخابیه کهگیلویه تا حدودی مشخص کند. عملکردهایی که طی حدود بیش از ۸ دوره گذشته از ادوار مجلس، نتوانسته این حوزه انتخابیه را متحول کند و حتی باعث به قهقرا رفتن حوزه انتخابیه و محرومیت بیش از پیش این دیار شده است به ویژه در دوره کنونی که توسعه، پیشرفت و تحول حوزه انتخابیه کهگیلویه بیشتر حول محور خواسته‌های فردی و طایفه‌ای نامعقول چند لیدر جریان داشته و همین عامل باعث شد تا موج گسترده‌ای از خشم و نارضایتی مردم ۴ شهرستان را به دنبال داشته باشد و عملأ تمرکزی از سوی نماینده و مدیران اجرایی بر روی پروژه‌ها وجود نداشته باشد.

از امروز تا روز سرنوشت‌ساز دوم اسفندماه ۱۴۰۲ دقیقأ ۶ ماه زمان باقی مانده است و چهره‌های سیاسی که قصد کاندیداتوری در صحنه انتخابات مجلس دوازدهم را دارند طی هفته‌های گذشته اندک اندک اعلام حضور کردند و تنور انتخابات در حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده از الان بسیار گرم و پر حرارت آغاز شود.

پس از قبولی سردار هاشمی‌پور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کهگیلویه در اسفندماه ۱۳۹۴ موجی از خوشحالی و امید به آینده را در دل مردم این حوزه انتخابیه پدید آورده بود و از آن جایی که “سردار سازندگی” تجربه اجرای پروژه‌های کلان کشوری را در کارنامه کاری خود داشت و به یک چهره توانمند در حوزه عمرانی مبدل شده بود، خیلی زود شهرستان‌های چهارگانه را به کارگاه‌های بزرگ عمرانی تبدیل کرد و سوت قطار پیشرفت و توسعه پس از سالیان زیادی در این حوزه انتخابیه کشیده شد.

بدون‌شک دوره نمایندگی سردار هاشمی‌پور تنها دوره‌ای بود که “قومیت‌گرایی” و “قومیت‌پرستی” هیچ معنایی نداشت و همین عامل باعث محبوبیت دوچندان سردار هاشمی‌پور در میان مردم ۴ شهرستان شده است، البته محبوبیت سردار هاشمی‌پور تنها به دلیل رد قومیت‌گرایی نیست، هاشمی‌پور طی دوره نمایندگی‌اش بنا به دلایل مختلفی از جمله اینکه به لحاظ سیاسی با دولت هماهنگ نبوده و به استفاده از ظرفیت نخبگان و نیروهای توانمند در آن شرایط در اجرای برنامه‌ها اعتقاد داشت و تمرکز بر عزل و نصب‌ها را به نوعی فرصت سوزی می‌دانست، بر همین اساس با همان مدیران دولت که از قضا به لحاظ سیاسی هماهنگ نبودند اما با استفاده از همین ظرفیت پیش رفت و اقدامات بزرگ و شایسته‌ای را در حوزه انتخابیه به سرانجام رساند در حالی که به اذعان مردم در دوره کنونی بسیاری از عزل و نصب‌ها با دخالت مستقیم نماینده صورت گرفته و این موضوع، میزان محبوبیت سردار هاشمی‌پور را دوچندان کرده است.

خطاب به همه کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کهگیلویه باید گفت اگر قرار است نماینده بعدی مردم این دیار در مجلس شورای اسلامی تنها به دنبال پیگیری اهداف طایفه خویش باشد و طایفه‌گرایی و خانواده محوری را در صدر کارهای خویش قرار دهد، اگر قرار باشد چینش مدیران شهرستانی و حتی کارکنان ادارات در پست‌های اداری با دخالت وی صورت پذیرد، اگر قرار است مدیران را وادار به شکایت از خبرنگاران کرده و بدین طریق دهان منتقدان را بسته و قلم‌هایشان را بشکند، اگر قرار است بالاجبار نظرات غیرکارشناسی و غیرتخصصی خود را در آینده و سرنوشت این حوزه انتخابیه تحمیل کند و با ندانم‌کاری‌ها و عدم آینده‌نگری، سرنوشت هزاران جوان را یک شبه بر باد دهد، پیشنهاد میکنم همین الان از حضور در صحنه انتخابات انصراف دهد و با آبرو و اعتبار خود و خانواده‌اش بازی نکند. چون مردم حوزه انتخابیه دیگر باتجربه شده اند و این افراد را به خوبی تشخیص می‌دهند و امکان رای آوری چنین افرادی تقریبأ صفر است.

مقایسه دوران نمایندگی سه شخصیت سیاسی این حوزه انتخابیه نشان داده است که از بین دوران نمایندگی هاشمی‌پور، بزرگواری و موحد، تنها دوران نمایندگی عدل هاشمی‌پور بوده است که قومیت‌پرستی و قوم‌گرایی هیچ معنایی نداشت و نماینده مردم در امورات دولت هیچوقت دخالتی نکرد. پس تجربه ثابت کرده است که از بین سه چهره شاخص و احتمالی حاضر در صحنه انتخابات، این سردار عدل هاشمی‌پور است که صلاحیت و شایستگی نمایندگی دور دوازدهم را در این حوزه انتخابیه دارد و « چندگانه‌های مذموم و ناپسند قومیتی » هیچ وقت تعیین کننده انتخاب مدیران آینده این دیار نخواهد بود.

نماینده این دیار باید صلاحیت و شایستگی نمایندگی و وکیل‌ مردم بودن را داشته باشد، آگاه به تمامی امورات و قوانین باشد، متخصص، صاحب‌نظر، اندیشمند، دلسوز و با انگیزه باشد، تجربه انجام کارهای بزرگ را داشته باشد و شعاری نباشد، رزومه‌ای قوی از به ثمر رساندن پروژه‌های بزرگ را در کارنامه کاری‌اش داشته باشد، از قومیت‌گرایی بپرهیزد و دل در گرو مردم حوزه انتخابیه‌اش داشته باشد، اهل تعامل با مسئولان بلندپایه و اجرایی کشور باشد، آینده‌نگر و عاقبت‌اندیش باشد و صلاح خیر مردم را صلاح خود بداند، اهل رانت و پارتی بازی نباشد، به دنبال ثروت اندوزی و تجمیع ثروت و خرید سهام شرکت‌های کلان نباشد و در یک کلام شایسته نمایندگی را داشته باشد.

  • منبع خبر : فریاد جنوب