مدیرعامل ایرنا: رسانه و روابط عمومی در تولید سرمایه اجتماعی مکمل یکدیگر هستند
مدیرعامل ایرنا: رسانه و روابط عمومی در تولید سرمایه اجتماعی مکمل یکدیگر هستند

  فریادجنوب ؛مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در جلب مشارکت عمومی و اعتماد اجتماعی به عنوان سرمایه‌های اصلی نظام، نقش مکمل و تعیین کننده‌ای دارند. [رسانه و روابط عمومی در تولید سرمایه اجتماعی مکمل یکدیگر هستند] به گزارش فریادجنوب، سید ضیاء هاشمی شامگاه سه شنبه در نشست مشترک رسانه‌ها و روابط […]

 

فریادجنوب ؛مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در جلب مشارکت عمومی و اعتماد اجتماعی به عنوان سرمایه‌های اصلی نظام، نقش مکمل و تعیین کننده‌ای دارند.

[رسانه و روابط عمومی در تولید سرمایه اجتماعی مکمل یکدیگر هستند]

به گزارش فریادجنوب، سید ضیاء هاشمی شامگاه سه شنبه در نشست مشترک رسانه‌ها و روابط عمومی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: امروزه مهمترین نیاز کشور ما تولید، جلب اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی است و راه تقویت این سرمایه عظیم، از مسیر تعامل روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها محقق می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه اعتماد و سرمایه اجتماعی در کشورمان تا حدودی کمرنگ شده است، گفت: رسانه‌ها به عنوان حلقه پیوند عرصه‌های اجتماعی در سطح وسیع جامعه و روابط عمومی‌ها نیز به عنوان پل ارتباطی بین افکار عمومی و مدیریت اجرایی با کارکرد مثبت و حرفه‌ای خود می‌توانند این فاصله را کاهش دهند.
هاشمی تصریح کرد: رسانه نمی‌تواند روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و راوی تبلیغات یک‌ سویه نهادها باشد بلکه می‌تواند در کنار روابط عمومی‌ها مکمل و زمینه ساز توسعه و تقویت سازمان مربوطه و جلب اعتماد عمومی به آن دستگاه باشد.
مدیر عامل ایرنا صداقت و امانت داری را از ویژگی‌های بارز و نیازهای ضروری یک رسانه قوی و مورد اعتماد نظام و مردم دانست و گفت: رسانه باید صدای مردم باشد و در کنار انعکاس ظرفیت‌ها و داشته‌ها به مطالبات و خواسته‌های به‌حق مردم نیز توجه کند.
هاشمی ادامه داد: رسانه‌ای که دچار انحراف سازمان یافته است، توان ایستادگی در عرصه رقابت را نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها امانت داران داده‌ها و اطلاعات در جامعه هستند که البته بخشی از این امانت شیرین و بخشی نیز تلخ و گزنده است، اظهارداشت: حریت و صداقت رسانه‌ها ایجاب می‌کند که بتوانند داده‌ها را به ‌درستی، مشفقانه و قانونمند به جامعه و مخاطبان خود منعکس کند.
وی تصریح کرد: روابط عمومی هم می‌تواند با تعامل و ارتباط بیشتر و مستمر، تسهیل گر این مهم باشد که داده‌ها، اطلاعات و حتی پیام‌های تلخی که البته مبتنی بر صداقت و امانت باشد، به معنای واقعی به دست مردم برسد.
هاشمی تاکید کرد: رسانه موظف است که خدمات و نقاط مثبت را در کنار نقاط ضعف منعکس کند اما انتشار و انعکاس ضعف‌ها نباید با رویکرد تخریب گرایانه، مغرضانه یا باج گیرانه باشد بلکه باید در راستای حل مساله و مشکلی از جامعه باشد.
وی تصریح کرد: رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی با انعکاس واقعیت‌های موجود جامعه می‌توانند در سطح ملی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی جایگزین مناسب رسانه‌های بیگانه به‌عنوان محل رجوع افکار عمومی برای اخبار قرار گیرند.

** دانشگاه‌ها نقش مطالبه گری خود را تقویت کنند
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، همچنین در جمع دانشگاهیان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروزه جامعه از دانش آموختگان دانشگاهی در رشته‌های مختلف اشباع شده و به همین دلیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز باید نقش تأثیرگذار خود را در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف ایفا کنند.
هاشمی با بیان اینکه مقاله‌های علمی و پژوهشی دانشگاهیان باید ناظر به حل مسائل، مشکلات و معضلات مختلف جامعه باشد،
افزود: دانشگاه‌ها علاوه بر مطالبه گر بودن، باید به مردم و مسئولان اجرایی کشور در تمامی زمینه‌ها نیز پاسخگو باشند.
وی ابرازداشت: باید دانشگاه‌ها در تمامی حوزه‌ها ازجمله موضوع خشکسالی و آسیب‌های اجتماعی وارد شده و تولید محتوا کنند.
هاشمی اظهار داشت: امروزه ایران اسلامی محاصره رسانه‌ای شده و داشته‌ها و ظرفیت‌های چشمگیر آن در عرصه‌های مختلف نیز به خوبی در دنیا منعکس نمی‌شود.