مروری بر کارنامه محمدرحیم دهراب پور؛ از مخالفت تا موافقت تمام قد ازشهردار وشورای اسلامی شهر یاسوج /ترکیب چهارنفره نوعی رانت که فراگیر همه مسائل شهر است/در آینده ی نزدیک این شورا را استیضاح می کنم
مروری بر کارنامه محمدرحیم دهراب پور؛ از مخالفت تا موافقت تمام قد ازشهردار وشورای اسلامی شهر یاسوج /ترکیب چهارنفره نوعی رانت که فراگیر همه مسائل شهر است/در آینده ی نزدیک این شورا را استیضاح می کنم

این پایگاه خبری  بر حسب رسالت خود   قصد دارد  عملکرد  اعضای شوراهای  اسلامی  شهرهای استان را  بر اساس  چکیده مصاحبه های خود  در سایت ها  و خبرگزاری ها  جهت   شفاف سازی وتنویر افکار عمومی منعکس نماید  تا  هم استانی های عزیز   ضمن شناخت کافی از نمایندگان خود در پارلمان محلی ،بتوانند  رویکرد بهتری نسبت به  […]

این پایگاه خبری  بر حسب رسالت خود   قصد دارد  عملکرد  اعضای شوراهای  اسلامی  شهرهای استان را  بر اساس  چکیده مصاحبه های خود  در سایت ها  و خبرگزاری ها  جهت   شفاف سازی وتنویر افکار عمومی منعکس نماید  تا  هم استانی های عزیز   ضمن شناخت کافی از نمایندگان خود در پارلمان محلی ،بتوانند  رویکرد بهتری نسبت به  انتخاب های خودشان  در سال‌های آتی داشته باشند و هم اینکه بدانند اعضای شورای اسلامی  شهر در این دوره  چه دیدگاهی نسبت به شهردار و شورای شهرداشته اند.

لذا امید می رود این عضو شورای شهر یاسوج جهت تنویر افکار عمومی دلیل این چرخش وسکوت در برابر صحبت هایی که این دوسال به صورت متناوب بیان می کردند،رابه صورت شفاف توضیح دهند

پایگاه تحلیلی خبری فریادجنوبfaryadejonoob.ir

لذا با توجه به جایگاه پیش کسوتی و به شرط سن ابتدا به بیان دیدگاه‌های محمد رحیم دهراب پور عضو شورای شهر یاسوج می پردازیم.

محمد رحیم دهراب پور یکی از اعضای شورای شهر یاسوج می باشد که در ادوار گذشته نیز در شورای شهریاسوج  حضوری فعال داشته است.

وی در طول دوران خدمت خود  به صداقت ،پاک دستی وهم چنین جسارت در بیان دیدگاههای خود داشته است .

دهراب پور در این دوره از شورا در دو سال گذشته در گروه اقلیت شورا تعریف شده بود و یکی از منتقدین بسیار جدی عملکرد شهردار و شورای شهر بود، ولی در سال سوم این شورا در گروه اکثریت قرار گرفت  وبا توجه به رصد شورای شهر هم اکنون از موافقین شهردار شهر یاسوج است

محمدرحیم دهراب‌پور  در مراسم تحلیف و هیأت رئیسه شورای شهر یاسوج که با حضور فرماندار بویراحمد و معاونین وی برگزار شد، با بیان اینکه دلایلی برای عدم حضورمان در جلسه قبل وجود داشت، اظهار کرد: بر ما روشن شده که مقدمه چینی‌های از قبل وجود داشته است بطوریکه تصمیم گرفته شده که گروهی به نام اکثریت و اقلیت شکل بگیرد.

دهرابپورافزود: تکلیف ما را روشن کنید، اگر قرار است این مقدمه چینی که شده و بر اساس آن چهار سال همه امور را چهار نفر در دست بگیرند، و این چهار نفر همه کاره باشند، و ما دخالتی نداشته باشم، خوب نیست.

عضو شورای اسلامی شهر یاسوج بیان کرد: توقع داشتیم که موضوع به محضر آیت الله ملک حسینی رسیده شود و تکلیف ما هم مشخص شود. قانون برای هموار شدن راه وضع موجود است نه برای هموار شدن راه چند نفر.

دهراب‌پور اضافه کرد: انتخاباتی با آن همه فراز و نشیب برگزار شد که با این وضع موجود بی فایده بود. و همه چیز مثل قبل خواهد بود اگر برای ما فرصتی برای کار نباشد، اجازه دهید ما هم کار کنیم.(کبنا۲۷۰۲۷۱)

محمدرحیم دهراب پور طی مصاحبه ای جنجالی با صبح زاگرس در مهرماه ۹۷مواردی را دررابطه با  شهرداری وشورای شهر داشتند که چکیده ای ازمطالب رامنتشر می کنیم؛

وی درخصوص تخلفات صورت گرفته در شهرداری یاسوج وانعکاس آن به مراجع بالاتر چنین می گوید؛

همین جا این تذکر را می دهم که معاون عمرانی استاندار بهمن ماه به شهرداری نامه نوشته است و نامه ان موجود است که برخی از این مسولیت ها و جایگاه های شهرداری غیر قانونی است چرا از آن زمان تا کنون شهردار به این نامه عمل نکرده است.

چرا معاون عمرانی استاندار نامه ای که فرستاده است را پیگیری نکرده که جواب بگیرد. همین جایگاه هایی که به افراد داده است غیر قانونی در انجا کار می کنند درد ما این بود که به دنبال شهرداری بودیم که مشکلات شهر را ببیند و درک کند و سینه چاک کند و جلوی این قضایا بایستد.

از دوره قبل تا کنون به شهر یاسوج چوب حراج زده شد اکنون دیگر صاحبی نیست و همان روند به شکل قوی تر ادامه دارد، چه باید کرد این مشکل را چه کسی باید حل کند در درجه اول افرادی که چوب قانون را در دست دارند از جمله استاندار، معاون عمرانی، دفتر امور شهری، دفتر فنی و مدیرکل راه و شهرسازی و دستگاه های نظارتی که یا خودشان را به خواب زده اند و یا خوابند این مسائل را حل کنید که به مردم کشانده نشود.

همین جا به طور صریح اعلام می کنم اگر تا یک یا دو ماه دیگر این اشکالات رفع نشود وظیفه دارم موضوع را به مردم بکشانم مردم به من رای دادند بدهکار مردم هستم خودم را بدهکار این انقلاب و این مردم می دانم اگر ما از این مردم دفاع نکنیم چه کسی دفاع کند اگر در مقابل این مسایل سکوت کنیم چه کسی باید حرف بزند، شهید مدرس  می گوید: من نه چیزی دارم از من بگیرند و نه چیزی می خواهند به من بدهند که روی مردم معامله  شود

وی در خصوص سوالی در ارتباط با شورای شهر یاسوج چنین می گوید؟

دهرابپور – شورای شهر ترکیب چهار نفره تشکیل شده و مقدرات شهر را در دست گرفته است نوعی رانت که فراگیر همه مسائل شهر است.

دهراب پور در پاسخ به سوال خبرنکار در خصوص سخن پایانی چنین جواب می دهد؟

دهرابپور -اگر مردم صلاح بدانند بودن خودم را در شورا اضافه می دانم باید در شورا جایگاه هایی در دست داشته باشم که اینگونه نیست و از دست ما خارج کرده اند  تا زمانی که این گروه چهار نفره شهر را در دست دارند تا اخر شورا ادامه دارد وظیفه دارم تا جایی که قانون اجازه می دهد به دفاع از حقوق مردم بپردازم

محمد رحیم دهرابپور در جلسه شورای شهر یاسوج در رابطه بامکان بازآفرینی شهری به نقل ازفصلی نوچنین می گوید؛

آقای آشنا من اعلام می کنم در آینده نردیک من این شورا را استیضاح می کنم چون راهی نیست یا باید سکوت کنیم تا این روند نامطلوب به جلو برود یا درگیر شویم یا  راه دیگری پیدا کنیم هر چه به نفع شهر است خودمان سنگ اندازی می کنیم

دهراب پوردر همان جلسه در خصوص اقلیت واکثریت نیز می گوید : این معنای اقلیت و اکثریت در باند بازی های شما ها دو گروه در این تصمیات نیست الان به نظر ما با توجه به رای اکثریت مصوب شده است

دهراب پور در آغازین روزهای سال ۹۸ در مصاحبه با رسانه ها خطاب به اعضای شورای شهر می گوید: تا الان اشتباه کردیم، بنده اولین کسی هستم که میگویم اشتباه کردم، بیایید بنشینیم کنار همدیگر و ببینیم چه بر سر شهر آمده است و دست به دست هم دهیم و افراد را در جایگاه های مناسب قرار دهیم، شهردار مثل بازوی شورا می ماند کارگر بدون بیل نمی تواند بیل بزند، شهردار هم مثل بیل برای شورای شهر است، شورا بیل ندارد که بخواهد کار کند.

این عضو شورای شهر یاسوج همیشه در انتقاداتش از عدم انجام کارهای عمرانی در شهر یاسوج گلایه می کند و حتی این شهر را شهری مرده بین طبیعتی زنده توصیف می کند. دهراب پور نهایتا شهرداری را به نصب بنرهای ساختگی و نداشتن عملکرد عمرانی و فرهنگی متهم می کند و می گوید: کار عمرانی که نمی شود کار فرهنگی که نمی شود مدام بنر در سطح شهر زده می شود که کار فرهنگی است اما چه کارهایی؟ تا چه اندازه مردم را راضی می کنند همه آنها ساختگی است و برای این است که بگویند کاری انجام داده اند.

دهرابپور در جایی دیگر عنوان می کند ؛مردم را محله به محله جمع می کنم

دهراب پور اما نهایتا هشدار می دهد که «اگر مشکلات حل نشود مردم را محله به محله جمع می کنم وبرایشان توضیح می دهم آن وقت اگر می توانند جلوی مردم بایستند؛شورا حق دارد شهردار را استیضاح کند اما شورای ما خودش را در حدی نمی بینید که به وظیفه خودش عمل (صدای دنا کد خبر۴۱۴۱)

محمدرحیم دهرابپور در جای دیگر ازکی بود کی بود شهردار و شورا در بکارگیری نیروسخن به میان می راندونی گوید؛

عضو چهار دوره شورای شهر یاسوج در ادامه به بکارگیری غیرقانونی نیرو در شهرداری یاسوج اشاره کرد و گفت: در همین یک سال و نیم تعداد زیادی نیرو وارد بدنه شهرداری شده است، شهردار می گوید شورا آورده اما سئوال اینجاست اگر شورا آورده پس شهردار چکاره هست؟ شورا می گوید نه ما نیاوردیم خودش آورده است، چرا این موضوعات انحرافی بیان می شود، چرا دروغ گفته می شود اگر شهردار بر همه چیز اشراف داشته باشد این اتفاقات رخ نمی دهد؛ شهرداران قبل نسبت به کار خود اشراف داشتند.

دهراب پور افزود: متأسفانه اکنون شهرداری ما سهم بندی شده است و هر کس در کار شهردار دخالت می کند، عضو شورا چه حقی دارد در فلان جا نیرو داشته باشد.(فریادجنوب کد خبر ۱۴۲۳۰)

دهرابپور در خصوص جمع آوری پسماندها  از اصلاح شق القمر نیست،استفاده می کند ومی گوید: با وجود پیگیری‌های مکرر ولی اراده‌ای برای فعال شدن کمیسیون ماده 38 معاملات شهرداری وجود ندارد.

محمدرحیم دهرابپور اظهار داشت: دنبال چالش در شورا و شهرداری نیستیم ولی باید قبول کنیم عملکرد مدیریت شهری وفق مراد نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی از اعضای شورای شهر نظافت و جمع آوری زباله را جزو کارهای مهم انجام شده شهرداری در 10 ماهه گذاشته می‌دانند، عنوان کرد: این افراد بگویند که اگر شهرداری این کارهای سطحی و روزمره را نباید انجام دهد پس وظیفه‌ ذاتی آن چه بوده و باید چه کند.

دهرابپور در واکنش به تشریح فرایند انتخاب شهردار یاسوج ابراز کرد: اینکه گفته شود با ارزیابی صورت گرفته بین چندین گزینه شهردار فعلی انتخاب شد، صحت ندارد در حالی یک فرایند علمی طراحی شده بود که برخی آن را ناقص کرده و به انحراف بردند(تسنیم_۹۷/۳/۲۲)

این عضو شورای شهر یاسوج می گوید؛یکی از موضوعاتی که این روزهای در فضای گفتمان شهری و گروه های مجازی استان بشدت در حال رونق گرفتن است، عملکرد نسبتا ضعیف شورای پنجم و شهردار منتخب این شورا به عنوان یک رکن در معرض دید مردم است.

شهرداری که فارغ از بحث مستقل بودن آن، واقعا توان کاری مضاعفی داشته باشد، اگرچه نستهن مقدم زحمات شبانه روزی زیادی کشید اما برخی از فعالین شهری می گویند استفاده از وی بیشتر شبیه یک آزمون و خطا در کار شهرداری یاسوج بود.

شهر یاسوج در توسعه شهری و رفع معضلات ترافیکی خیلی دچار رنجیدگی شدید است که جای خالی بسیاری از پروژه های شهری در مرکز شهر بیش از پیش احساس می شود.

یکی از اعضای شورای شهر یاسوج چندی پیش در برنامه شناسنامه ۱۰۰ از عملکرد شهردار یاسوج انتقاد کرد و این عملکرد را به شورای شهر نیز تعمیم داد.

محمدرحیم دهرابپور اعلام کرد: شورای شهر و شهرداری فعلی اصلا ایده کافی و اراده قوی برای کار ندارند، بارها گفته ام بازوی شورای شهر، شهردار است؛ شهردار مثل بیل در دست کارگر است رزمنده در میدان جنگ باید اسلحه داشته باشد شورای شهر بازوی قوی برای کار ندارد.

دهرابپور ادامه داد: وقتی وی(نستهین مقدم)مطرح شد حتی یک بار در جلسه مطرح نکردند که ما بررسی کنیم نقاط ضعف و قوت این فرد چیست، از بیرون افرادی متنفذ برای منافع خودشان آقای شهردار را انتخاب کردند و وارد شهر کردند؛ اکنون اوضاع مدیریت شهری به ویژه در شهر یاسوج کاملا با بحران مواجه است؛ مشکلات ترافیکی، مشکلات بازار روز، مشکلات دست فروشی ها، حقوق کارگران، مشکلات نیرو آوردن بدون حساب و کتاب در شهرداری به گونه ای که اکنون در شهرداری یاسوج نمی توان مشخص کرد چه تعداد کار می کنند، چه تعداد حقوق می گیرند، کجا کار می کنند، تازه طبق بررسی های من تعدادی که خوب کار می کنند کمترین اضافه کار به آنها داده می شود و آنهایی که کمتر کار را می کنند بالاترین اضافه کار را می دهند.

وی افزود: شهرداری ما سهم بندی شده است و هر کس در کار شهردار دخالت می کند، عضو شورا چه حقی دارد در فلان جا نیرو داشته باشد.

دهرابپور عنوان کرد: به نظر من شورای شهر می توانست مرجعی باشد که از لحاظ مختلف حتی اقتصادی بخشی از اشتغال مردم استان را نیز حل کند اما چه کردیم چه داریم من اکنون به دنبال این مطلب هستم که شهردار را به استیضاح بکشانم، شورای شهر باید جوابگو باشد.بنیچه۹۸/۲/۳۰

شناسنامه 100:پس شما روند انتخاب شهردار را بر اساس مراحل قانونی آن، مسئله ای غیر قانوی میدانید، یعنی برخی قانون را برای انتخاب شهردار فعلی دور زدند، این سخن کاملاً درست است یا نه؟

دهرابپور؛ درست است، همین مسئله امروز بیان می شود، روند این کار قانونی نیست روند نامطلوبی است و خیلی روشن بیان می کنم که با طرح این فرد و با ادامه کار این فرد مخالف هستم چرا که نمی تواند بازویی قوی برای شورای شهر باشد، همین جا از دست مسئولان از نظارت کننده ها فریاد می زنم .

گاهی افرادی هستند که جز به منافع خودشان به چیز دیگری فکر نمی کنند به مردم فکر نکردند و در زمان حال آدم ناتوانی هم نیستم به دستگاه های نظارتی تذکر و هشدار می دهم حتی به اقای استاندار تذکر می دهم ، امروز متأسفانه استاندار فعلی حتی به مکاتبات شان هم پاسخ نمی دهند، و نمی نویسند این تعداد نیرو قانونی کار نمی کنند اما توجهی نمی شود و چرا عمل نمی شود.

بنابراین می گویم که ما یا تربیت نشده ایم که مدیریت کنیم و یا به حاکمیت بها نمی دهیم، یکی از این مشکلات است استاندار و معاون استاندار بر ما حاکمیت دارند باید از آنها تبعیت کنیم و باید این عرضه را داشته باشند اگر از آنها تبعیت نکردیم، برخورد کنند.

اکنون اوضاع مدیریت شهری به ویژه  در شهر یاسوج کاملا با بحران مواجه است؛ مشکلات ترافیکی ما، مشکلات بازار روز ما، مشکلات دست فروشی ها، حقوق کارگران، مشکلات نیرو آوردن بدون حساب و کتاب در شهرداری به گونه ای که اکنون در شهرداری یاسوج نمی توان مشخص کرد چه تعداد کار می کنند، چه تعداد حقوق می گیرند، کجا کار می کنند، تازه طبق بررسی های من تعدادی که خوب کار می کنند کمترین اضافه کار به آنها  داده می شود و آنهایی که کمتر کار را می کنند بالاترین اضافه کار را می دهند(راه دانا،۹۸/۲/۲۳)