مشکلات کم آبی روستاهای حومه غربی کهگیلویه طی روزهای آینده حل می شود
مشکلات کم آبی روستاهای حومه غربی کهگیلویه طی روزهای آینده حل می شود
فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته طی چند روز آینده با جایگزینی پمپ ۱۵٠ کیلوواتی با قدرت استحصال ۵٠ لیتر مشکل کم‌آبی روستاهای سر ماهور، فیلگاه، ده‌ملک، پاپر و تنگ صولک برطرف می شود.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، کم‌آبی و قطعی‌های مداوم آب شرب در سطح شهرستان کهگیلویه به ویژه در روستاها یک مشکل همیشگی بوده و این معضل برای اهالی این شهرستان و روستاهای دورافتاده آن به یک عادت دیرینه مبدل شده است.

کم‌آبی و قطعی‌های مکرر آب‌شرب با شروع فصل گرما در شهرستان کهگیلویه دوچندان می‌شود و اعتراض و گلایه‌های مردم از مسئولان آب و فاضلاب کهگیلویه برای حل این مشکل همیشگی هیچوقت چاره‌ساز نبوده است.

سیستم توزیع و انتقال آب شرب در شهرستان کهگیلویه مربوط به چندسال گذشته نیست، سیستم خط انتقال آب شرب شهرستان بیش از ۵ دهه قدمت داشته و اکنون دیگر فرسوده شده و هر روز در یک نقطه از شهر یا روستاها در عمق چندمتر دچار شکستگی شده و آب‌شرب همانند چشمه‌ای زلال از زیر زمین بیرون می‌آید.

مسئولان شهرستانی و مدیران سابق آب و فاضلاب کهگیلویه طی سال‌های گذشته از فرسوده بودن خط انتقال و توزیع آب شرب صحبت کرده و خواستار تعویض آن شدند اما این درخواست از سوی مدیران استانی و به ویژه فرمانداران شهرستان از گذشته تاکنون نادیده گرفته شده و هیچوقت این تصمیم مهم اجرا نشده و با این شرایط و نبود عزم جهادی و کمبود اعتبارات شهرستانی در بخش آب گمان نمی‌شود سیستم انتقال و توزیع آب شرب شهرستان کهگیلویه نوسازی شود.

حومه غربی کهگیلویه بیش از ۴۰ روستا دارد و از گذشته تاکنون با فرارسیدن روزهای گرم در فصل تابستان با بی‌آبی و قطعی‌های مکرر روبرو بوده است و نبود آب شرب پایدار صدمات جبران‌ناپذیری به این روستاها وارد کرده است.

حومه غربی شهرستان کهگیلویه شامل روستاهای فیلگاه، ده ملاملک، چهاب، کوشک، امیرالمؤمنین، آب‌تلخک، صنوگان، پیر بادامی، بویری، آبکاسه، علی آباد، کلگه‌برون، تنگ صولک، سرماهور، نهضت‌آباد، اکبر آباد، بی‌منجگان، برج بهمنی، پوزه کوهبرد، روشن آباد، حسین آباد، محمدآباد و روستاهای دیگر با جمعیتی بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت مدت بسیار زیادی است که از داشتن آب‌شرب سالم محروم بوده و آب مورد نیاز این قبیل روستاها از سد کوثر تأمین شده که قابل شرب نیست.

آب‌شرب روستاهای حومه غربی شهرستان کهگیلویه در حال حاضر از طریق سد کوثر تأمین می‌شود اما بخاطر طعم‌ بسیار تلخ آن متأسفانه این آب قابل شرب نیست و تنها برای مصارف خانگی از قبیل شستشو و حمام کردن و سایر موارد استفاده می‌شود، نکته قابل توجه این است که همین آب نیز به درستی در دسترس مردم نبوده و بطور مداوم با قطعی چندین روزه مواجه می‌شود و این عامل سبب اعتراض و گلایه بیش از پیش اهالی روستاهای حومه غربی شده است.

سید عبدالعزیز موسوی در بازدید از روستاهای حومه‌غربی، با بیان اینکه استفاده از آب شرب مناسب کمترین حق مردم است و اقدامات لازم جهت رفع این مشکل باید هر چه زودتر انجام شود، اظهار کرد: با هماهنگی های صورت گرفته طی چند روز آینده با جایگزینی پمپ ۱۵٠ کیلوواتی با قدرت استحصال ۵٠ لیتر مشکل کم‌آبی روستاهای سر ماهور، فیلگاه، ده‌ملک، پاپر و تنگ صولک برطرف می شود.

فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه موضوع کمبود منابع آب آشامیدنی و شبکه توزیع آن یکی از مشکلات اساسی و همیشگی در شهرستان بوده است و باعث بروز مشکلات متعددی در زندگی مردم شده است، عنوان کرد: تا زمانی که مشکلات شبکه توزیع آب در شهرستان به طور کامل انجام شود تدابیری صورت گرفته که با انجام اقدامات کوتاه مدت تعمیری مشکل کم آبی در سطح شهر و روستاها حل شود البته این موضوع باعث قطعی‌های مکرری نیز می‌شود.

موسوی ضمن عذرخواهی از مردم و درخواست صبوری و همکاری در مواقع قطعی ناشی از اصلاح شبکه توزیع، تصریح کرد: با اهتمام و ظرفیت ادارات خدمات‌رسان شهرستان تلاش می‌شود تا در یک بازه زمانی کوتاه مدت در مقاطع مختلف مسئله آب‌شرب مدیریت شده و شاهد رفع مشکلات آن باشیم.

وی افزود: در همین زمینه فراتر از الزامات بودجه در حوزه اعتبارات شهرستان در فصل آب و فاضلاب روستایی و شهری، اعتباراتی جهت رفع مشکلات و تجهیز شبکه توزیع آب تامین شده تا مشکلات مردم به حداقل ممکن برسد.

فرماندار کهگیلویه با تاکید بر رسیدگی به مطالبات مردم به ویژه از سوی دستگاه‌های خدماتی بعنوان مسئول پاسخگو خاطرنشان کرد: مدیران شهرستان تلاش کنند با برنامه‌ریزی‌های اصولی و با چاشنی روحیه جهادی، بخشی از مشکلات از روی دوش مردم برداشته شود.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب