منطقه التنف سوریه کجاست ؟؟و علل اهمیت آن در چیست
منطقه التنف سوریه کجاست ؟؟و علل اهمیت آن در چیست
فریاد جنوب ، سید علی حمیده کیش شاه قاسمی: بی شک این گونه رفتار محتاطانه امریکای ها موید این است که حجم خسارات جانی و مالی به آنها در این عملیات قابل توجه بوده است، بی شک پیام حمله به پایگاه التنف را آمریکایی ها و اسرائیل به خوبی دریافت نموده اند. چرا که پیش از این و در ماجرای موسوم به "جنگ کشتی‌ها" محور مقاومت حمله به یک کشتی اسرائیلی را بصورت رسمی پذیرفت.

به گزارش فریاد جنوب ،سید علی حمیده کیش شاه قاسمی از فرماندهان خوشنام وبا درایت  دفاع مقدس وهم چنین از فعالین سیاسی و اجتماعی اخلاق مدار استان کهگیلویه و بویراحمد با ارسال مقاله ای به بررسی سوریه واهداف آن با عنوان منطقه التنف سوریه کجاست و علل اهمیت آن در چیست ؟ در اختیار این پایگاه خبری قرار داده که عینا منتشر می شود

منطقه التنف در مثلث مرزی سوریه با اردن و عراق واقع است که هم اکنون در اشغال نیرو‌های نظامی آمریکا قرار دارد و نقطه ی امن آمریکایی‌ها برای حمایت از تروریست‌های داعش می باشد، چرا که مناطق مرزی مشترک سوریه و عراق همچنان آلوده هستند و ریشه ناامنی آن در غده سرطانی التنف است که به محلی برای جولان آمریکایی ها و تروریست ها تبدیل شده است.
مهمترین علل اهمیت آن موقعیت جغرافیایی آن است و به همین دلیل، منطقه التنف یکی از مهمترین و راهبردی ترین مناطق در سوریه به شمار می رود .
از سویی دیگر مناطق واقع شده در حدفاصل گذرگاه القائم (غرب الانبار) تا گذرگاه مرزی الولید (جنوب غرب الانبار) با جنوب استان دیرالزور و جنوب و جنوب شرق استان حمص سوریه حدود ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک بین دو کشور است و همین موقعیت بر اهمیت این محور افزوده است.
لذا از آنجایی که این نوار مرزی مشترک میان سوریه و عراق اغلب بیابانی است، به همین دلیل فرصت مناسبی را برای عناصر مخفی گروهک تروریستی مهیا کرده که از مناطق آلوده جنوب سوریه (بادیه حمص، وادی الولیج، طار الصرایم و زبیه) وارد استان الانبار عراق شوند.

چرا التنف سوریه برای آمریکایی ها مهم است و پرسش مهم تر، علل اهمیت گذرگاه التنف در جنوب سوریه چیست؟
۲) گذرگاه التنف، پس از مرز سوریه و اردن (به‌سوی شرق)، نخستین و مهم‌ترین گذرگاه مرزی سوریه با عراق است. به عبارت دیگر التنف، جنوبی‌ترین گذرگاه مرزی سوریه و عراق است و از این منظر و به دلیل قرار داشتن این منطقه در میان سوریه، عراق و اردن، حائز اهمیت است. در نتیجه آمریکا و متحدانش طی سال های اخیر همواره تلاش کردند، که کنترل این گذرگاه در اختیار ارتش سوریه و متحدانش قرار نگیرد. بنحویکه کنترل این گذرگاه تا شعاع ۵۰ کیلومتری در اختیار نیروهای آمریکایی قرار دارد و آمریکا به نیروهای سوری اجازه نزدیک شدن به این گذرگاه را نمی دهد.
۲) نظامیان امریکایی در این منطقه، تروریست های مخفی داعش را آموزش و سازماندهی کرده و شرایط را برای ورود آنان به خاک عراق فراهم می نمایند.
۳) گذرگاه التنف به لحاظ سیاسی نیز اهمیت زیادی دارد. زیرا این گذرگاه به واسطه نزدیکی به عراق سبب اتصال محور مقاومت در سوریه و عراق می شود، موضوعی که آمریکا و متحدانش از آن بیم دارند و مهمترین راهبرد آنها نیز ممانعت از اتصال گروههای مقاومت در منطقه بویژه در سوریه و عراق است.
۴) پایگاه نظامب آمریکا در التنف در زمره بزرگترین پایگاه های نظامی این کشور در منطقه غرب آسیا و به تبع آن در سوریه محسوب می شود. وجود این پایگاه در خاک کشور صاحب حاکمیت سوریه، مسلماً طبق هر تعریف مستدلی، یک تجاوز غیرقانونب به حساب می آید که علیه یک دولت عضو سازمان ملل انجام شده است. در نتیجه همین اقدام تجاوز کارانه، پیامدهای منفی بسیاری برای اهالی سوریه بوجود آورده است.
۵) نکته مهم دیگر اینکه آمریکا و متحدانش از پایگاه نظامی التنف برای آموزش معارضان سوری که مدعی مبارزه با داعش هستند، استفاده می‌ کنند.
6) ارتش آزاد سوریه، مهمترین گروه معارضی است که تحت حمایت آمریکا قرار دارد و بیش از همه در مناطق جنوبی سوریه از جمله گذرگاه مرزی التنف مستقر است و هدف اصلی از ایجاد این گروه، مبارزه با ارتش سوریه و متحدانش است.
۷) گذرگاه التنف به صورت زمینی بغداد را از طریق الرطبه در غرب استان الانبار به السبع بیار و دمشق متصل می‌کند. این یعنی در صورت آزادسازی التنف، ایران می‌تواند به صورت زمینی به دمشق و سواحل مدیترانه دسترسی داشته باشد. این امر در مسائل مختلف از جمله کمک به بازسازی سوریه و گسترش روابط اقتصادی با این کشور نیز موثر است.
۸) دسترسی زمینی ایران به دمشق می‌تواند قدرت مانور میدانی و چانه‌زنی سیاسی محور مقاومت را افزایش داده و شرایط را برای طرف مقابل دشوار سازد. لذا ایالات متحده آمریکا و متحدانش سعی خواهند کرد تا به‌گونه‌ای عمل کنند که این مهم به‌ هیچ وجه محقق نشود.
۹) خروج آمریکا از التنف و تسری سیطره دولت سوریه بر آن، می‌تواند موجب هم‌افزایی عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم شود. اکنون برخلاف سال‌های قبل از بحران سوریه و حتی برخلاف برخی تنش‌های نه‌ چندان مهم میان بغداد و دمشق در همین سال‌های بحرانی، روابط دو کشور با محوریت مبارزه با تروریسم در بالاترین سطوح تحکیم یافته است، در نیجه اتصال یکپارچه دو دولت در مرزها، می‌تواند این هم‌افزایی را بیشتر سازد.
۱۰) مجموع این شرایط سبب گردیده است که آمریکا و متحدانش از جمله بریتانیا و فرانسه نه تنها بر در اختیار داشتن کنترل گذرگاه التنف تاکید کنند، بلکه علیه ارتش سوریه نیز در این منطقه وارد جنگ شوند و تنها دلیل آن نزدیک شدن نیروهای سوری به این گذرگاه بود تا به نوعی نشان داده باشند که این بخش از قلمرو سوریه، از این کشور جدا است.

انتقام مقاومت از اسرائیل و آمریکا در منطقه ی التنف:
در پی حمله هوایی اسرائیل به تدمر سوریه در  تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۱، که از اردن صورت گرفت، درست بعد از یکهفته در شب مشابهی در مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۸ پایگاه آمریکایی التنف واقع در مثلث سوریه، عراق و اردن هدف حملات هوایی پهبادی قرارگرفت.
چرا که اتاق عملیات مشترک نیروهای مقاومت هفته گذشته در واکنش به حمله هوایی به تدمر طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند، انتقام تلخ و سختی از این جنایت خواهد گرفت و به کشور اردن که از طریق عبور از خاک آنها به تدمر حمله شد نیز اخطار لازم و جدی اعلام گردید .
تکرار عملیاتی مشابه با آنچه در تدمر سوریه رخ داد به پایگاه امریکایی التنف در زمان مشابه وقوع آن حادثه و با اختلافی یک هفته‌ای نشانه ی انتقام از بانیان و عاملان حمله به تدمر می باشد، هر چند آن عملیات را اسرائیل و آمریکا عهده‌دار نشده اند و از این سو نیز تاکنون کسی مسئولیت این عملیات را رسانه ای نکرده است.
حمله به التنف در یک نگاه تحلیلی در واقع حمله به منافع هر دو متجاوز یعنی اسرائیل و آمریکا محسوب می‌شود. زیرا که عمده ی ماجراجویی‌های تجاوزکارانه در این پایگاه برنامه ریزی و اجرا می‌شود و امریکایی ها به صهیونیست ها میدان می دهند که به نیروهای محور مقاومت در شرق سوریه حمله نمایند.
قابل ذکر است که سنتکام در واکنش به حمله به پایگاه التنف از تعداد کشته ها و مجروحین خود اظهار بی‌اطلاعی نموده است. ولی در مقابل اعلام نموده است که حق مقابله به مثل را برای خود محفوظ میدارد.
بی شک این گونه رفتار محتاطانه امریکای ها موید این است که حجم خسارات جانی و مالی به آنها در این عملیات قابل توجه بوده است، بی شک پیام حمله به پایگاه التنف را آمریکایی ها و اسرائیل به خوبی دریافت نموده اند. چرا که پیش از این و در ماجرای موسوم به “جنگ کشتی‌ها” محور مقاومت حمله به یک کشتی اسرائیلی را بصورت رسمی پذیرفت.
نکته جالب توجه در آن ماجرا اینکه پس از آن دیگر هیچ اقدام و تجاوز دریایی از ناحیه اسرائیل صورت نپذیرفت.
بر این اساس می‌توان امیدوار بود از این پس و در پی تهدیدات اتاق مشترک عملیات مقاومت در منطقه و پس از حادثه تدمر از یکسو و عملیات انتقام جویانه ی التنف از سوی دیگر، تجاوزات آمریکایی و اسرائیلی در منطقه به ویژه در سوریه و عراق کاسته شود.

بدیهی است حمله به پایگاه التنف آغاز مرحله جدیدی از مقابله مستقیم محور مقاومت با آمریکا در منطقه خواهد بود ، زیرا که تا پیش از این به حملات آنها به صورت ضمنی یا غیرعلنی پاسخ داده می شد و این هشداری جدی به طرف امریکایی است. والسلام