بازار میوه و تره بار فعال نیاز مبرم مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد
بازار میوه و تره بار فعال نیاز مبرم مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد

نبود میدان میوه و تره بار فعال در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد موجب نارضایتی مردم از چند نرخی شدن و گرانی میوه و سبزی شده است. استان ما استانی چهار فصل است دارای باغات میوه های سردسیری در شهرستان های بویراحمد و دنا و همچنین میوه های گرمسیری و تره بار با […]

نبود میدان میوه و تره بار فعال در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد موجب نارضایتی مردم از چند نرخی شدن و گرانی میوه و سبزی شده است.

استان ما استانی چهار فصل است دارای باغات میوه های سردسیری در شهرستان های بویراحمد و دنا و همچنین میوه های گرمسیری و تره بار با کیفیت در شهرستان های کهگیلویه و گچساران.
کمتر استانی در کشور ما از چنین مزیت ویژه ای برخوردار است.
اما با داشتن چنین شرایطی باغداران استان امکان عرضه محصولات خود را در استان ندارند و مجبورند آن ها با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشند.فرایند فروش و عرضه میوه ها به این صورت است که دلالان پس از خریداری میوه آن را به بازای های اصفهان،کازرون،شیراز و اهواز میبرند و به فرش میرسانند.
جالب ترین قسمت این چرخه این است که میوه فروشان استان به خصوص شهر یاسوج به این بازرها مراجعه کرده و همان میوه باغداران هم استانی خود را با قیمت چند برابر تهیه کرده و با سودی زیاد به مردم عرضه میدارند.
در این چرخه عجیب بیشترین ضرر را دوسر اول و آخر آن یعنی باغدار و مصرف کننده متحمل می شوند.
از این سو در صهر یاسوج بازار میوه و تره بار دستفروش و وانت بارها که بابساط کردن در معابر عمومی و و خیابان ها بخصوص در پیاده رو های مرکز شهر یاسوج و خیابان های ورودی این شهر از هر دو سما هم موجب ایجاد ترافیک در ورودی ها و هم سد کردن پیاده رو ها که محل رفت و آمد مردم می باشد شده است.

تابلوهای این وانت بار ها خبر از قیمت کم میدهد باعث جذب مشتری میشود این قیمت پایین یک تله است به صورتی که وقتی به آن ها مراجعه کنی میگویند این قیمت پایین فقط برای خرید جعبه ایست و قیمت کیلویی بیشتر است و نیز مشتری از حق جدا کردن میوه توسط خود محروم است.
در سال ۹۴شهرداری یک بازار میوه و تره بار را در تل خسرو دایر گرد ولی هیچوقت رونق نگرفت چون حمایتی از طرف هیچ نهادی صورت نگرفت البته شاید یکی از دلایل عدم اقبال بیرون از شهر بودن این بازار باشد.

لذا حل این معضل عزمی جدی و همه جانبه از سوی مسعولان و مردم را مطلبد تا هم باغداران زحمتکش استان محصولات خود را با قیمت واقعی به فروش برسانند و هم مردم به عنوان مصرف کننده از میوه و تره بار با کیفیت و با قیمت مناسب بهره ببرند.
اگر این بازار فعال و پر رونق باشد حتی میتوانیم مازاد میوه مصرفی استان را به شهر های مجاور با قیمتی مناسب صادر کنیم.