نجات بزغاله گرفتار شده در صخرهای دنا از مرگ حتمی
نجات بزغاله گرفتار شده در صخرهای دنا از مرگ حتمی

مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دنا در محدوده منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا حین گشت و کنترل منطقه  متوجه گرفتار شدن یک راس بزغاله وحشی در صخره ای می شوند . به گزارش فریاد جنوب ، برهمین اساس محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد دراین خصوص گقت: روز دوشنبه […]

مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دنا در محدوده منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا حین گشت و کنترل منطقه  متوجه گرفتار شدن یک راس بزغاله وحشی در صخره ای می شوند .

به گزارش فریاد جنوب ، برهمین اساس محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد دراین خصوص گقت: روز دوشنبه 21مرداد ماه جاری سروصدای بیش از اندازه یک راس بزغاله در صخره ای درارتفاعات پارک ملی و منطقه حفاظت شده این احتمال  را میداد که , این بزغاله درصخره گرفتار شده است.

وی افزود : پس از هماهنگی با تیم امداد و ونجات کوهستان (واکنش سریع ) هلال احمر استان  , اکیپی متشکل از  محیط بانان , کارشناسان حیات وحش وتیم امداد و نجات هلال احمر برای نجات جان بزغاله عازم منطقه می شوند.

این مقام مسئول افزود: بررسی های میدانی نشان میداد که اگر این برغاله از صخره نجات پیدا نکند, بدلیل نبود علوفه و آب مرگ آن حتمی خواهد بود.

جعفری نژاد درادامه ضمن تقدیر و تشکر از تیم امداد و نجات ( واکنش سریع)  هلال احمر  استان با اشاره به اینکه امداد و نجات حیات وحش برای نخستین بار در استان اتفاق افتاده است افزود: تیم امداد و نجات از صخره ای به ارتفاع حدود 50 متر پایین آمده و بزغاله را درمسیری که مناسب بود به پایین هدایت نموده و نجات دادند.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و جهان محسوب می شود که در سال 2010 میلادی برابر با 1389هجری شمسی از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیره گاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسیده است.
حیات وحش دنا معرف سیمای جانوری زاگرس محسوب می شود و با توجه به حفاظت مستمر محیط بانان این منطقه از اواخر سال 69 تاکنون نیز این زیست بوم حیاتی محل رشد و تکثیر بسیاری از گونه هایی با اهمیت بوده است.
مهمترین پدیده طبیعی در دل این زیستگاه ارزشمند، رشته کوه دناست که از شمال غرب به سمت جنوب غرب به طول 90 کیلومتر امتداد یافته و با دارا بودن 50 قله مرتفع بالای چهار هزار و 500 متر در زمره نواحی ارزشمند کوهستانی کشور و منطقه قرار گرفته است.