نقدی بر طرح استانی شدن انتخابات به قلم سید حسین کشاورز فعال سیاسی ،فرهنگی
نقدی بر طرح استانی شدن انتخابات به قلم سید حسین کشاورز فعال سیاسی ،فرهنگی

همانطور که می‌دانید طرح استانی شدن انتخابات توسط نمایندگان مجلس جهت طرح و تصویب در کمیسیون شوراها در دستور کار قرار گرفت. مکانیسم انتخابات در واقع، باید طوری باشد که نمایندگی و قدرت بیشتری در اختیار مردم جامعه قرار بدهد، و زمانی بازتاب این کار خوب می شود که به عرصه های قدرت و سیاست […]

همانطور که می‌دانید طرح استانی شدن انتخابات توسط نمایندگان مجلس جهت طرح و تصویب در کمیسیون شوراها در دستور کار قرار گرفت. مکانیسم انتخابات در واقع، باید طوری باشد که نمایندگی و قدرت بیشتری در اختیار مردم جامعه قرار بدهد، و زمانی بازتاب این کار خوب می شود که به عرصه های قدرت و سیاست پاک منجر شود و به سالم شدن فضای انتخابات سرانجام یابد.

حال تصویب شدن این طرح چه کسانی را ناراحت و چه کسانی را خوشحال میکند?
کدام طیف سیاسی میرایی بهتری برای تصویب این طرح از خود نشان می‌دهند?
رسیدن به پاسخ این سوال بسیار دشوار و در برخی استانها با آزمون خطا در یک الی دو دوره از انتخابات معلوم می‌گردد. اگر شرایط انتخابات به سمت استانی شدن تحقق یابد ممکن است افراد نخبه دارای اراده مستقل در این میان جایگاهشان را ازدست بدهند. لذا به صورت واضح می‌توان گفت، که دموکراسی غیر مستقیم دارای دگرگونی می شود که ممکن است عکس دموکراسی اتفاق افتد و طیف سیاسی یا گروه خاصی بر مردم حکومت کنند که این روند به ضرر جامعه تمام خواهد شد.
با در نظر گرفتن اینکه یک شهرستان با اخذ اکثریت آراء یک استان بتواند نمایندگانی را با جناح فکری از اکثریت آراء، و شکست اقلیت که رقیب جناح فکری آنان باشد، یا هم یک شهرستان بزرگ بتواند جهت مصادره کلیه منافع سیاسی، نیروی انسانی و عزل و نصب های سیاسی کاندیدا برای دگر شهرستان ها معرفی نماید.
آیا این شکست و پیروزی بر اثر ناسالم شدن فضای انتخابات و لابی گری های سیاسی و قدرت پول می باشد یا واقعاً سطح انتخابات و توانمندی فردی به سطح بالاتری خواهد رسید.
از آنجایی که انتخابات از محوری ترین مولفه های دموکراسی محسوب می گردد و این مولفه کارکردهای متعدد و گوناگونی دارد این چرخش قدرت اگر میان حلقه نخبگان باشد دقیق تر و بهتر نتیجه می دهد، تا اینکه در میان لابی گری های سیاسی باشد.

با در نظر گرفتن کلیه ابعاد این طرح می توان گفت، در برخی استان های جنوبی کشور، خصوصا استان کهگیلویه و بویراحمد که جو سیاسی قومی قبیله ای و منطقه ای بسیار حاکمی دارد، می تواند ضربه ای شدید و شرایطی اسف بار را تحمیل کند. تغییر سطح رفراندوم به استانی شدن، تضمین کننده کارایی شفافیت و بهبود عملکرد نمایندگان مردم نیست و جهت جلوگیری از آسیب بزرگ به فضای سیاسی، اقتصادی، رفاهی و اجتماعی مردم و کشور، بایستی تحلیل گران و تصمیم‌گیران امور سیاسی کشور با مطالعه و ارزیابی کردن این موضوع بسیار مهم، طرحی جامع و دقیق ارائه بدهند.

آرزوی سربلندی برای مردم میهن عزیزم ایران
سید حسین کشاورز – پژوهشگر و مدرس دانشگاه