نقش استان کهگیلویه و بویراحمد در جنگ تحمیلی به بهانه ی گرامی داشت عملیات دفاع از پد خندق
نقش استان کهگیلویه و بویراحمد در جنگ تحمیلی به بهانه ی گرامی داشت عملیات دفاع از پد خندق
سرانجام رزمندگان استان در مقابله با عملیات های پایانی جنگ و در پی تهاجم گسترده دشمن بعثی تحت عنوان دفاع متحرک بعد از مقاومت حماسی در جزایر مجنون و پد خندق، در عملیات "سرنوشت" جهت بازپس گیری مناطق از دست داده شده و بیرون راندن دشمن ازخوزستان اجرای ماموریت نمودند.

فریادجنوب / سید علی حمیده کیش شاه قاسمی: استان کهگیلویه و بویراحمد در طول دفاع مقدس با ۲۲درصد شرکت کننده، به نسبت جمعیت بالاترین حضور در جبهه ها را داشته و با بیش از سی و سه هزار رزمنده شناسنامه دار ، یک هزار و ۸۸۰ شهید، ۱۳ هزار جانباز، ۳۱۰ آزاده را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.
۸۰ درصد شهداء از مناطق عشایری ، تعداد ۲۷۰ نفر از آنها پاسدار، ۳۰۰ نفر سرباز و مابقی از رزمندگان دلاور مردمی بوده اند‌ که کوچکترین آنها ۱۲ ساله ،کهنسال‌ترینشان ۶۷ ساله بوده است . ۹۰ درصد از آنها زیر ۳۰ سال سن داشتند.
بیش از ۶۰۰ تن از این شهداء ، دانش آموز، ۳۳ نفر روحانی، ۷۸ نفر دانشجو، ۴۸ نفر جهادگر و ۷۰ نفر ورزشکار، ۴۸نفر امدادگر و بیش از ۶۷ نفر از آنها نیز فرماندهی گروهان ، گردان و تیپ را به عهده داشتند، که این خود سند محکمی از عشق و علاقه ی آنان به جمهوری اسلامی و مکتب امام خمینی(ره) است.
بدیهی است که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد همپای روند شکل گیری و تکاملی کلیت سازمان جنگ و سپاه در دوران طلایی دفاع مقدس برابر استراتژی اتخاذ شده ، در مراحل چهارگانه بشرح زیر نقش آفرینی نمودند :
۱) دفاع همه جانبه و متوقف نمودن ماشین جنگی عراق (شکل گیری مقاومت مردمی در مقابله با تجاوز در سال شروع جنگ سال ۵۹)
۲) دفع تجاوز و آزادی سرزمین های اشغالی (مقطع شکل گیری اندیشه دفاعی سپاه در آزاد سازی سرزمین های اشغالی طی سالهای ۶۰ و ۶۱ با اجرای عملیات های پنجگانه ی فرماندهی کل قوا ، ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس )
۳) تعقیب متجاوز تا رسیدن به صلح واقعی و شرافتمندانه از طریق ورود به خاک عراق ( تکامل سازمان رزم سپاه در مقطع پیگیری استراتژی تعقیب و تنبیه متجاوز از سال ۶۲ تا سال ۶۷ و اجرای عملیات های عمده یازده گانه رمضان تا والفجر ده ) با اهداف نظامی :
۱- آزاد سازی باقیمانده سرزمین های اشغالی توسط ارتش بعث عراق.
۲- دور نمودن قوای نظامی دشمن از خرمشهر و آبادان و سایر شهرهای در تیررس و مورد تهدید و ایجاد زمینه بازسازی و عادی نمودن زندگی مردم .
۳- اشغال مناطقی از عراق جهت ورود به میز مذاکره و پشتوانه ی مذاکرات سیاسی .
اهداف سیاسی :
۱- اثرگذاری سیاسی ، نظامی بر کشورهای حوزه خلیج فاری بویژه حامیان صدام.
۲- اجتناب از شرایط نه جنگ و نه صلح.
۳- تعیین متجاوز و بررسی خسارات جنگ و وادار کردن نظام بین الملل به تنبیه متجاوز
۴) حفظ جمهوری اسلامی ( اجرای عملیات سرنوشت و پذیرش قطعنامه ۵۹۸)

رزمندگان و دلاور مردان استان تا سال ۱۳۶۳ در قالب تیپ و لشکرهای مختلف از جمله لشکر ۱۹ فجر، تیپ های ۳۳ المهدی، فاطمه زهرا(س) ، امام سجادع، احمدبن موسی (ع) و لشکر ویژه شهداء در عملیات های متعدد از جمله حصر آبادان ، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس ، رمضان، محرم، والفجر مقدماتی ، بدر و خیبر حضور فعال داشتند، بنحویکه عملکرد رزمی و روحیه جنگاوری رزمندگان استان ، فرماندهان جنگ را به این نتیجه رساند که آنها در قالب یگان رزمی مستقل ایفای نقش نمایند.
بر همین اساس ابتدا تحت عنوان تیپ سوم لشکر ۲۵ کربلا در عملیات والفجر هشت در تصرف شبه جزیره فاو ، افتخاری بزرگ و حماسه ای جاودان را خلق نمودند.
بعد از این ماموریت در سال ۶۴ تیپ ۱۵ امام حسن (ع) خوزستان به استان واگذار گردید که با همین عنوان در عملیات کربلای یک با هدف عملیات بازپس گیری و آزادسازی مهران شرکت گردید .
بعد از این عملیات با ترخیص رزمندگان خوزستان ، تیپ کامل به استان واگذار گردید و نام تیپ با تفعل به قران توسط آقا محسن رضایی در هنگام نماز ظهر در حسینه ی یگان و آمدن سوره فتح که چهل و هشمتین سوره قران است به تیپ ۴۸ فتح تغییر یافت و در عملیات کربلای۴ ،کربلای ۵ ، کربلای ۱۰، بیت المقدس ۲ و بیت المقدس۴ از جمله یگان های خط شکن بودندکه علاوه بر حضور در عملیاتهای بزرگ یاد شده، در خطوط پدافندی سراسر مرزهای پرگهر کشور حضور مقتدرانه داشتند.
سرانجام رزمندگان استان در مقابله با عملیات های پایانی جنگ و در پی تهاجم گسترده دشمن بعثی تحت عنوان دفاع متحرک بعد از مقاومت حماسی در جزایر مجنون و پد خندق، در عملیات “سرنوشت” جهت بازپس گیری مناطق از دست داده شده و بیرون راندن دشمن ازخوزستان اجرای ماموریت نمودند.
لازم به یادآوری است که نقش رزمندگان استان در منطقه شمالغرب غرب منطقه مسئولیتی قرارگاه حمزه سیدالشهداء با آن شرایط سخت ممتاز و ستودنی است ، بنحویکه از زمستان سال ۱۳۶۱ حسب تصمیم شورای فرماندهی سپاه، تامین بخشی از نیرو ها و پشتیبانی شهر مهاباد به عهده ی استان بود و در آزادسازی شهر مهاباد و روستاهای تابعه ازدست ضدانقلاب و ایجاد امنیت پایدار در منطقه نقش آفرین بودند و این ماموریت تا سالها بعد از جنگ نیز ادامه داشت.
از افتخارات استان در دفاع مقدس؛ کسب مقام اول در اعزام نیروی داوطلب به جبهه های جنگ به نسبت جمعیت می باشد.
والسلام.