نوشته ای از مسعود گشتاسبی به مناسبت راهیابی نمایش صدمین سالگرد فتح گریه به جشنواره تئاتر فجر
نوشته ای از مسعود گشتاسبی به مناسبت راهیابی نمایش صدمین سالگرد فتح گریه به جشنواره تئاتر فجر

مسعود گشتاسبی خبر کوتاه بود ، خوشحال کننده و افتخار آمیز . مراسم اختتامیه تئاتر کهگیلویه و بویراحمد اثر “صدمین سالگرد فتح گریه” به نویسندگی صابر محمدی و به کارگردانی مهرداد علیپور  به عنوان برگزیده سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد به جشنواره بین المللی فجر امسال راه یافت. من فرق تئاتر […]

مسعود گشتاسبی

خبر کوتاه بود ،
خوشحال کننده و افتخار آمیز .
مراسم اختتامیه تئاتر کهگیلویه و بویراحمد
اثر “صدمین سالگرد فتح گریه”
به نویسندگی صابر محمدی و به کارگردانی مهرداد علیپور  به عنوان برگزیده سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد به جشنواره بین المللی فجر امسال راه یافت.
من فرق تئاتر با سینما را نمیدانم ،
اما خبر افتخار و پیروزی فرزندان گچساران مرا خوشحال می کند .
از تئاتر پرسیدم و دوستی گفت : “تئاتر آئینی ترین هنر جهان است”
در این زمینه جستجو کردم و نتایج بسیار جالب بود .
در صفحه ای بنام تئاتر و خیلی چیزای دیگه ؛
نوشته جالبی بود :
هر اثر هنری ، روح انسان را به گونه ای صیقل می دهد .
در میان هنرها ، تئاتر ، جایگاهی ویژه دارد ،
آنکه شاهکاری می آفریند ،
آنکه آن را بازی می کند ،
گویی زندگی را بازی کرده و به تصویر می کشد و تماشاگر با برقراری ارتباط با آن ها خود را باز می یابد و روح متلاطم خویش را آرام کرده و نیروی مجدد برای بازی زندگی کسب می کند .
بر اساس نظر روان شناسان پاسخ بیماران به هنر درمانی و اختصاصا تئاتر درمانی در اکثر موارد سریع تر و موثرتر از مصرف داروست ،
چرا که بیمار با برقراری پیوندی عاطفی با بازیگران ، روحش را عریان کرده و ناگفته ها را بیان کرده و درمان می شود .
در واقع هنر تکرار هر شخص یا به عبارتی تکرار زندگی هر شخص دیگریست و این تکرار ، موقعیت را برای بروز احساسات مهیا می کند ،
به جرأت می توان گفت بعد درمانگر تئاتر از میان هنرهای دیگر شاخص تر است .
روان شناسان و هنرمندان ، روح انسان را هدف قرار داده اند و درصدد درمان آن هستند ،
هنرمند می نویسد ، بازی می کند ، می جنگد ، میگرید ، میخندد و…
و با این حربه ها به عمق روح انسان سفر کرده و لایه های پنهان ذهن او را که درگیر زخمی است به جنبش وا میدارد تا او نیز همسو با نویسنده ، بازیگر ، خود را بازخوانی کند و با این بازخوانی ، روح را آزاد و آنرا درمان کند .
بی تردید زیبایی هنر در به پرواز درآوردن خیال و شفا بخشیدن روح ،
پس از پروازی خیال انگیز است .
مطلبی از مجتبی شاعری که نوشته ؛
تئاتر یگانه هنری است که ضبط نمی شود ،
مثل نقاشی ، امکان بازبینی ندارد ،
مثل شعر یا داستان در قالب واژه ها ، ثبت نمی شود ،
تئاتر اتفاقی است که در لحظه شکل می گیرد ، مثل نگاه مهرآمیز مادرانه است که خاطره و امیدوارانه قدرشناسی از آن باقی می ماند .
تئاتر آئینی ترین هنر جهان است ، از زمان پیدایش ، دست مایه نمایش آئین ها و سنت های مردمی بوده که آنرا بازی و تماشا می کردند.
محمد علی کشاورز در مورد تئاتر می گوید :
بازیگر در تئاتر با تماشاگر رو به رو است و با او بده بستان دارد . نقش تماشاگر به او نیرو می دهد و چون تماشاگر از او دور است بازی ها باید درشت تر و اغراق آمیز تر باشد . در سینما ، دوربین چشم تماشاگر است و بازی باید زیرپوستی و‌ حسی باشد . در تئاتر حرکت های بدنی کامل است ، تمام بدن کار می کند و بازیگر باید نرمش داشته باشد ولی در سینما گاهی نمای درشت می گیرند ، گاهی تند و‌گاهی آرام . بنابراین می بینیم در سینما از آن حرکت های بدنی که در تئاتر یکی از عوامل مهم بازیگری است کمتر استفاده می شود ، صدا و قدرت بیان هم در تئاتر بسیار مطرح است .
برای تئاتر بازیگر مجبور است که سوادش را داشته باشد و روی بدنش ، حسش ، عوامل داخلی و ظاهری اش کار کند تا بتواند روی صحنه آن را ارائه دهد .

“صدمین سالگرد فتح گریه” اثری از فرزندان این شهر به مسابقات و جشنواره کشوری راه یافت که جای خوشحالی دارد ،
جای خوشحالی دارد چرا که این موفقیت یعنی حرکتی عالی در مسیر پیشرفت و اعتلای فرهنگ .
باید به امیر حسین نوروزی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران و همکاران پرتلاشش خسته نباشید و تبریک گفت ، وقتی هدایت و رهبری یک اداره را بدست یک کاردان می سپاریم ، نتیجه کار موفقیت است و سربلندی .
نوروزی اهل هنر است و هنرمند ‌.
در زمینه فرهنگ باید تلاش کنیم ، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را شناسایی و برای بهبود وضعیت از تمامی امکانات استفاده کنیم.
به مهرداد علی پور هنرمند بزرگ و توانمند ، به صابر محمدی نویسنده پرتوان شهرم و بقیه دوستان صمیمانه تبریک و آرزوی موفقیت و سربلندی دارم .