هیجار، واقعیت و اهداف سد تنگ سرخ چیست؟؟
هیجار، واقعیت و اهداف سد تنگ سرخ چیست؟؟
فریادجنوب ، سید علی حمیده کیش شاه قاسمی ؛در پایان هیجار ، هیجار، هیجار، هیجار، هیجار ، هیجار، هیجار، هیجار می طلبیم ، از علمای بلاد بویژه حضرت آیت الله ملک حسینی که همیشه تاریخ این دیار، تریبونی رسا برای بیان دردهای این استان بوده و حضرت آیت الله حسینی امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه و همه ی مسئولین کشوری و استان بویژه استاندار محترم، تمام نخبگان و اقشار مختلف مردم کمک می طلبم تا نسبت پی گیری این طرح زیانبار و بررسی آن در بستر قانون و از مجاری ذیربط اقدام عاجل نمایند.

ارسالی مخاطب :سید علی حمیده کیش شاه قاسمی
بدیهی است که آب و مسائل مرتبط با آن از الزامات توسعه پایدار در جوامع رو به رشد است. عرضه محدود و ثابت آب و کاهش آن در دوره های خشکسالی موجب چالش در بیشتر مناطق کشور حتی در مناطق کوهستانی و سردسیری چون استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از پرآب ترین استان های کشور شده است.
طی سال های اخیر کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش ها از برف به باران از یکسو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش شدید آب در استان شده است که حداقل تبعات و پیامدهای آن علاوه بر تامین آب شرب شهرها ، خشکیدگی جنگل ها و مراتع استان، ممنوعه کشت در سطح استان ، خشک شدن بخشی از چشمه ها، قنات ها و چاه ها، و آشکار شدن گرد و خاک بوده است .
بااینحال ماجرای سد تنگ سرخ، تکرار سدکوثر، مردم این استان بویژه ایل بزرگ بویراحمد را بسیار نگران کرده است. این در حالی است که متاسفانه کسی پاسخگو نیست و ظاهرا مردم نامحرمند.
از طرفی با رصد و پایش اخبار و اطلاعات استان فارس، سخنان نمایندگان آن استان و اعضای شوراری شهر شیراز موُید این است که بهره ی این سد، همانند سد کوثر به نفع استان فارس و ضرر آن متوجه استان کهگیلویه و بویراحمد است، تا جایی که آقای امامی از اعضای هیئت رئیسه شهر شیراز در صحن علنی شورای شهر ابراز می دارد:
یکی از ضروریات غیرقابل جایگزین برای احیاءِ رودخانه خشک شیراز یا همان خرم‌دره، اجرای سد تنگ سرخ است که در صورت انجام، شیراز جان تازه‌ای به خود گرفته و تحول شگرفی در زندگی مردم و وضعیت اقتصادی آن‌ها پدید خواهد آمد .
وی در ادامه می گوید :
بر اساس دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور مجوز اجرای سد تنگ سرخ صادر شده و براساس موافقت‌نامه سازمان آب منطقه‌ای استان فارس، استاندار و شهردار شیراز، فاز اجرایی سد آغاز شده و امید داریم با اهتمام و تلاش مجریان هر چه زودتر این سد که نقطه عطفی در زندگی اجتماعی و اقتصادی و تلطیف هوای شیراز و فضای سبز باغات قصرالدشت و کنترل سیلاب‌های ویرانگر این رودخانه است و در سال‌های اخیر هزاران میلیارد به اقتصاد شیراز خسارت وارد کرده به مرحله بهره‌برداری برسد.
آنچه قابل ذکر است که رسانه های شیراز بصورت مستمر از سد تنگ سرخ به عنوان پروژه های کلان شیراز نام برده اند. تا جایی که خبرگزاری ایسنا از قول رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شیراز در این خصوص آورده است :
پروژه سد تنگ سرخ یکی از پروژه‌های سرنوشت ساز کلان شهر شیراز است که از سال ۷۵ تا کنون پروژه در دست اقدام است و قریب ۲۳ سال است این بحث در بین مردم مطرح می‌شو د. و این مطالب تایید کننده هیجارها و صحبت های دلسوزانه این سال های سید یوسف مرادی ، یادگار شهید سید عنایت الله مرادی است که سد تنگ سرخ به نام کهگیلویه و بویراحمد به کام شیراز است که متاسفانه هیچوقت شنیده نشد .
نکته جالب آن که پروژه سد تنگ سرخ از مصوبات سفر جناب رئیسی، رئیس جمهور برای استان بی پناه کهگیلویه و بویراحمد است، ولی در سفر بعدی جناب رئیس جمهور فایده آن را از طریق تصویب انتقال آب این سد به استان فارس می ریزد .
واقعیت این که این رویدار ما را به یاد وقایع سال های دور و جنگ های که ایل بویراحمد با رژیم پهلوی انداخت که منافع آن جنگ های ویرانگر را براحتی ایل های همجوار با زیرکی دریافت می کردند.
سوال اساسی این است که آیا مسئولین استان به این فکر کرده اند که پاسخ عملکرد خود در محضر مردم شریف استان بوده و در دادگاه تاریخ چه جواب خواهند داشت ؟
آیا مسئولین کشور و استان فارس نمی توانند بجای طرح کارشناسی نشده ی انتقال آب بشار و سد تنگ سرخ بر روی فرهنگ مصرف بهینه آب و تبیین جایگاه ارزشمند این مایه حیاتی، ایجاد اعتقاد راسخ به مدیریت بهینه و پایدار منابع آبی و اجرای طرح های انتقال آب با رعایت ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فنی و زیست محیطی بهره گیرند؟
آیا نباید با توجه به وضعیت منابع آب استان و خشکسالی های متوالی در اجرای طرح انتقال آب سد مذکور ، دقت و حساسیت بیشتری به کار گرفت؟
آیا جرای این طرح مبتنی بر واقعیت های موجود و مبانی و معیارهای کارشناسی صورت گرفته است، چرا که رعایت نکردن الزامات این طرح استان و شهرستان های بویراحمد و دنا را با مشکل جدی مواجه می کند؟
آیا الزامات اجرای طرح انتقال آب بین حوضه ای از سد تنگ سرخ به استان فارس برابر معیارهای اعلامی سازمان یونسکو، بشرح زیر بخوبی رعایت شده است؟
۱) ناحیه مقصد با وجود استفاده از منابع جایگزین تامین آب و انجام تمامی اقدامات منطقی برای کاهش تقاضای آن، باز هم در تامین نیازهای فعلی و پیش بینی شده کمبود جدی داشته باشد.
۲) حوضه مقصد در حال حاضر یا در آینده نزدیک دچار بحران آبی شده و یا رشد و توسعه منطقه از لحاظ مسائل مختلف منوط به تامین آب به روش انتقال باشد و انتقال از حوضه مبدا نیز توسعه این منطقه را در حال حاضر یا آینده دچار بحران جدی نکند.
۳) طرح نباید بر محیط زیست اثرات تخریبی زیاد و غیرقابل جبران داشته باشد، این در حالی است که بدنبال در اجرای این طرح ،سهم زیست محیطی استان نادیده گرفته شده و خشکیدگی چشمه ها و زوال جنگلها و مراتع استان حاکی از ضربات جبران ناپذیر این طرح بر محیط زیست استان و شهرستان های بویراحمد و دنا می باشد .
۴) ارزیابی جامع پیامدهای اجتماعی و فرهنگی باید نشان دهد سطح معقولی از قطعیت وجود دارد که طرح انتقال آب سبب بروز اختلال اساسی اجتماعی و فرهنگی در حوضه مبدا یا مقصد نخواهد شد.
۵) منافع خالص ناشی از اجرای طرح، بایستی میان حوضه های مبدا و مقصد تقسیم شود از همین رو نه تنها طرح باید بازده اقتصادی داشته باشد، بلکه منافع آن نیز نباید فقط برای مجری طرح یا مقصد صرف شود.
در پایان هیجار ، هیجار، هیجار، هیجار، هیجار ، هیجار، هیجار، هیجار می طلبیم ، از علمای بلاد بویژه حضرت آیت الله ملک حسینی که همیشه تاریخ این دیار، تریبونی رسا برای بیان دردهای این استان بوده و حضرت آیت الله حسینی امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه و همه ی مسئولین کشوری و استان بویژه استاندار محترم، تمام نخبگان و اقشار مختلف مردم کمک می طلبم تا نسبت پی گیری این طرح زیانبار و بررسی آن در بستر قانون و از مجاری ذیربط اقدام عاجل نمایند.