واکنش رئیس بسیج هنرمندان کهگیلویه نسبت به هزینه های گزاف جشن های عروسی | سید زاهد کشاورز : عوام فریبی هزینه های جشن عروسی و عدم نظارت دستگاه های متولی
واکنش رئیس بسیج هنرمندان کهگیلویه نسبت به هزینه های گزاف جشن های عروسی | سید زاهد کشاورز : عوام فریبی هزینه های جشن عروسی و عدم نظارت دستگاه های متولی
فـــریاد جنوب | سید زاهد کشاورز رئیس بسیج هنرمندان کهگیلویه نسبت به ترویج فرهنگ غربی و تجمل‌گرایی و نیز هزینه‌های گزاف و غیرقابل باور جشن‌های عروسی در شهرستان کهگیلویه واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، سید زاهد کشاورز رئیس بسیج هنرمندان کهگیلویه نسبت به ترویج فرهنگ غربی و تجمل‌گرایی و نیز هزینه‌های گزاف و غیرقابل باور جشن‌های عروسی در شهرستان کهگیلویه واکنش نشان داد.

سید زاهد کشاورز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فریاد جنوب، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته تا به امروز فرهنگ غلط غربگرایی، تجمل‌گرایی و اسراف در جشن‌های عروسی به آرامی در فرهنگ اصیل عشایری ما رخنه کرده و نهادهای فرهنگی در این زمینه غفلت کردند.

وی عنوان کرد: از سال های گذشته تاکنون با ورود فرهنگ تجمل‌گرایی و چشم هم چشمی و نیز هجوم بی‌رحمانه‌ی فرهنگ غربی از طریق رواج فضای مجازی، بسیاری از رسوم اصیل فرهنگ عشایری در برگزاری جشن‌های عروسی کم‌کم به دست فراموشی سپرده شده و این بزرگترین تهدید فرهنگی است.

رئیس بسیج هنرمندان کهگیلویه با بیان اینکه ولنگاری‌های فرهنگی بزرگترین آسیب برای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است، عنوان کرد: ادارات و نهادهای فرهنگی در این زمینه وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام نداده و همین غفلت باعث ورود فرهنگ غربی به جامعه ما شده است.

وی افزود: در حال حاضر برگزاری مقدمات جشن عروسی برای یک جوان در شهرستان کهگیلویه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و این تحمیل هزینه‌های گزاف و سرسام‌آور باعث ترس جوانان از مقوله ازدواج می‌شود.

کشاورز با بیان اینکه هزینه‌های گزاف فیلمبرداری و عکاسی، سفره و غنچه عقد، گروه ارکست، آرایشگاه و لباس عروس بیش از حد تصور بوده و عوام‌فریبی است، تصریح کرد: تحمیل هزینه‌های بیهوده جشن‌های عروسی در کهگیلویه با مقوله ازدواج آسان به رسم فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی مغایرت دارد.

وی تصریح کرد: در زمینه نظارت بر قیمت‌ها و کنترل جشن‌ها در تالارهای عروسی ادارات و دستگاه‌های مربوطه به شدت غفلت کرده و هیچگونه نظارتی نیست.

رئیس بسیج هنرمندان کهگیلویه عنوان کرد: بسیاری از هزینه‌های تحمیل‌شده برگزارهای جشن‌های عروسی بخاطر استفاده از گروه‌های ارکست و فیلمبرداری خارج از شهرستان و استان است، تا جایی که نوازندگی گروه ارکست برای یک شب جشن عروسی بیش از ۱۳۰ میلیون تومان و گروه فیلمبرداری نیز ۱۱۰ میلیون تومان هزینه دارند.

وی ادامه داد: هزینه نوازندگی و عکاسی و فیلمبرداری گروه‌های داخل شهرستان یک‌سوم هزینه گروه‌های خارج از شهرستان و استان است و با یک برنامه‌ریزی صحیح از سوی دستگاه‌ها و ادارات مسئول می‌توان درصد زیادی از این هزینه‌ها را کاهش داد.

کشاورز عنوان کرد: مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود نسبت به مقوله ازدواج آسان سفارش کرده است اما متأسفانه آنچه طی چندسال اخیر در شهرستان کهگیلویه دیده می‌شود با این فرمایشات رهبری کاملأ مغایرت دارد.

وی با ابراز گلایه از مسئولان شهرستان و متولیان امر در این زمینه، خاطرنشان کرد: ادارات و دستگاه‌های مرتبط پای کار آمده و نسبت به این ساماندهی و نظارت بر این امر مهم و حیاتی اقدام کنند.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب