واکنش رئیس شورای حزب اتحاد در استان  به لغو مراسم بزرگداشت زنده یادعلی خواجوی/استاندار ،استاندار همه است وبه این موضوع ورود کند/استادخواجوی مورد اکرام همه ی جریانات سیاسی است
واکنش رئیس شورای حزب اتحاد در استان  به لغو مراسم بزرگداشت زنده یادعلی خواجوی/استاندار ،استاندار همه است وبه این موضوع ورود کند/استادخواجوی مورد اکرام همه ی جریانات سیاسی است
فریادجنوب ، سید رضا عسکری :من از استاندار می خواهم که به عنوان رئیس شورای تأمین استان، به این موضوع رسیدگی کند و برخوردهای لازم را انجام دهد، استاندار، استاندار همه است، استاندار یک اقلیت نیست، استاندار افراد عصبانی و افراطی نیست، استاندار دولتی است که وظیفه دارد در مقابل همه مردم پاسخگو باشد و همه جریان ها و سلیقه های سیاسی را با یک نگاه ببیند و تعامل عادلانه و یکسانی با همه داشته باشد.

فریاد جنوب :سید رضا عسکری فعال سیاسی اصلاح طلب کهگیلویه و بویراحمد نسبت به لغو سخنران مراسم یکمین سالگرد زنده یاد علی خواجوی واکنش نشان داد و گفت:
همانطور که در خبرها آمده، با خبر شدیم که مراسم بزرگداشت مرحوم علی خواجوی استاد ارزشمند و معلم اخلاق با دخالت ومصوبه ای کنسل شده است.
این خبر موجب تأثر و تأسف همه فرهیختگان و هم استانی های عزیز شده است و در سطح کشور نگرانی هایی ایجاد کرده و موجب تأسف فعالین مدنی شده است.
با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد، ضمن اظهار تأسف و اعتراض نسبت به این اقدام دستگاه های دولتی چند نکته را عرض می کنم.
۱- در شرایطی که مردم با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند، معیشت، بیکاری، مشکلات اجتماعی، ناامیدی، تورم و فقر و گرسنگی بخش زیادی از جامعه ما را تحت فشار قرار داده و در رنج به سر می برند، چنین اقدامی از سوی دستگاه های دولتی مایه تأسف و تعجب برانگیز است.
۲-همانطور که می دانیم یکی از شعارهای مهم انقلاب استقلال و آزادی بود، یعنی اینکه مردم از حق شهروندی و استقلال در عمل برخوردار باشند و آزادی های اجتماعی و فردی خدشه دار نشود و به عنوان یک حق به رسمیت شناخته شود. وی در ادمه گفت،در قانون اساسی اصول متعددی از جمله اصل ۲۷ بر آزادی های اجتماعی و فردی تأکید دارند، در اصل ۲۷ قانون اساسی تجمع و اعتراض صلح آمیز و غیر مسلح آزاد اعلام شده و حکومت ودستگاه های دولت وظیفه دارند چنین تجمعاتی را تحت پوشش قرار دهند و امنیت آن را تأمین کنند. وظیفه اصلی نهادهای اداری، سیاسی و امنیتی تأمین امنیت مراسمات و تجمعات صلح آمیز و غیرمسلحانه است.
اگر تجمع یا اعتراضی مخل مبانی دین نباشد، که برگزاری یک مراسم بزرگذاشت و یادبود به هیچ وجه مخل هیچ نوع مبانی و حقوق شهروندان و کشور یا اخلال در امنیت نیست و ذاتا این نوع مراسم یک حق شخصی است و هیچ دستگاه دولتی و … حق ورود و اخلال در چنین برنامه هایی را ندارد، در صلاحیت هیچ دستگاهی نیست که در امورات شخصی و خانوادگی افراد دخالت کند و برگزاری مراسم یابود، با حضور هر کسی و سخنرانی هر فردی هم به هیچ وجه مخل امنیت و آرامش جامعه نیست و ذاتا این نوع مراسم با توجه به ماهیت آن، اگر در یک روال طبیعی و شرایط عادی برگزار شود، مخل امنیت نیست، بلکه حق هر خانواده و فردی است که در هر مکانی که اراده کند چنین مراسماتی را برگزار کند.
باید از دستگاه های دولتی و فرمانداری و نهادهای اداری استان سوال کرد که چه کسی و چه قانونی چنین صلاحیتی را به شما داده که در مراسمات شخصی و خانوادگی و یادبود یک معلم اخلاق اخلال ایجاد کنید
وی در پاسخ به این سوال که آیا بحث سخنران مراسم از نظر قانونی مشکل دارد؟ بیان  داشت، سخنران این مراسم هم دبیرکل یکی از احزاب قانونی و ملی بوده که مجوز فعالیت دارد، و داشتن مجوز فعالیت یعنی این که این حزب پذیرفته است که در چارچوب همین نظام فعالیت کند. ممکن است برخی از احزاب کاملا هماهنگ ومطیع حاکمیت باشند، که چنین هم نیست.
بعضی از احزاب هم موضع نقد و اصلاح و توصیه به اصلاح دارند، توصیه به اصلاح یک موضع بسیار خوب و پسندیده ای است، لذا اگر دستگاه های دولتی و نهادهای دیگر ورود نمی کرد، هیچ اتفاقی نمی افتاد، با توجه به اینکه ماهیتا چنین مراسمی یک مراسم بزرگداشت و یادبود و احترام به یک شخصیت موجه بود و بدون هیچ گونه حاشیه ای برگزار می شد، اما ورود دستگاه های دولتی و نهادهای دیگر موجب شد حساسیت هایی ایجاد شود.
دستگاه های دولتی برخلاف وظیفه ذاتی خود عمل کرده اند، نه تنها فعالان سیاسی و حزب اتحاد در استان نسبت به چنین موضوعی اعتراض دارد و به شدت گلایه مند است، بلکه همه فعالان سیاسی و کسانی که این خبر را دریافت کردند، با توجه به شناختی که از استاد خواجوی داشتند متأثر شدند، جای تعجب است که در چنین شرایطی که مردم درگیر مصیبت های زیادی هستند و از بیکاری و فقر رنج می برند، شاهد چنین رفتارهایی هستیم. اولویت دولت و دستگاه ها، تأمین امنیت و رسیدگی به مردم است نه اینکه برای مردم مشکلات و حاشیه های جدید ایجاد کند.
بنده به عنوان فعال سیاسی و رئیس شورای حزب اتحاد در استان به دستگاه های دولتی اعتراض می کنم و البته توصیه می کنم از چنین رفتارهایی دست بردارند، امروز این رفتارها کهنه شده و مربوط به دهه های اول قرن گذشته است و حتی دهه های اول انقلاب چنین رفتارهایی در خیلی از جاها غیرطبیعی بوده و قابل تحمل نبوده و دور از شأن مردم ماست.
البته در این شرایط اولویت رسیدگی به مردم و حل مشکلات مردم و مهربانی و مردم داری است، نه اینکه در یک مراسم ماهیتا شخصی و خانوادگی و بزرگداشت برای یک معلم اخلاق و دارای احترام و کرامت در استان موجب حاشیه سازی و اخلال در نظم و انضباط اجتماعی و ذهنی مردم بشوید.
اولا، حق شهروندی و فردی و اجتماعی ضایع شده، دوم، برخلاف ماهیت و روح قانون اساسی اقدامی صورت گرفته و مغایر با وظیفه این نهادها و ادارات است و ثانیا، حقوق شهروندی نادیده گرفته شده، اکرام و احترام خانواده و شخص نادیده گرفته شده است.
ما باید به کرامت اسلامی برگردیم، عدالت و انصاف ایجاب می کند که با مردم مهربان باشیم، منصف باشیم و دلسوزانه عمل کنیم، مخصوصا وظیفه دستگاه های دولتی این است که از حاشیه سازی پرهیز کنند و نهادهای اداری باید پاسخگو باشد.
من از استاندار می خواهم که به عنوان رئیس شورای تأمین استان، به این موضوع رسیدگی کند و برخوردهای لازم را انجام دهد، استاندار، استاندار همه است، استاندار یک اقلیت نیست، استاندار افراد عصبانی و افراطی نیست، استاندار دولتی است که وظیفه دارد در مقابل همه مردم پاسخگو باشد و همه جریان ها و سلیقه های سیاسی را با یک نگاه ببیند و تعامل عادلانه و یکسانی با همه داشته باشد.
مخصوصا وقتی یک شخصیت سیاسی و دبیرکل یک حزب در استان حضور پیدا می کند، وظیفه استاندار است که هم استقبال کند و هم توصیه های لازم را داشته باشد. یقینا اگر چنین اتفاقی نمی افتاد، استاندار و معاونین و فرماندار می توانستند با سخنران تعامل داشته باشند و توصیه های لازم را بکنند و یقینا سخنران هم به احترام درخواست آنها تنظیم می کرد. البته اگر نمی خواستند هم سخنران بنای کار خاصی را نداشت، محور و ماهیت جلسه بزرگداشت و یادبود استاد خواجوی بوده است.
عسکری در ادامه تاکید کرد،پاسخگویی یکی از مولفه های ارتباط میان مردم و حاکمیت هست و مسئولین استان باید در خصوص این موضوع هم پاسخگو باشند. «کنسل شدن مراسم یادبود مرحوم خواجوی با دخالت نهادها و دستگاههای دولتی به هر بهانه ای نشانه بی تدبیری است، اگر تدبیر کافی در این قضیه وجود داشت، یقینا برنامه بدون حاشیه و آرام برگزار می شد.

عسکری در پاسخ به این سوال که آیاخانم دکتر منصوری در چنین مراسماتی ممنوع است ؟ پاسخ دادند، چنین چیزی وجود ندارد ودستگاه های دولتی و مسئولین حتی می توانستند به احترام سخنران و احترام مرحوم آقای خواجوی در این جلسه حضور پیدا کنند.

با توجه به اینکه سخنران دبیرکل یکی از مهمترین حزب های کشور است، به دلیل سازو کار و وظایف ذاتی که مسئولان کشور باید دنبال کنند وظیفه آنها تامین امنیت و کمک به بهتر بر گزار شدن هر نوع مراسمی از این دست میباشد.
البته اعتراض ما غالبا به کنسل شدن این مراسم، یعنی مراسم یادبود است و دخالت و اخلال در این مراسم را خلاف میدانیم، ما در دفاع از حق شهروندی و خانوادگی یک خانواده محترم و شناخته شده مراتب اعتراض خود را اعلام می کنیم، موضع ما در مقابل این برخوردها این است که اولا، هزینه های سنگینی برای دستگاه های دولتی و … در جامعه دارد، اگر چنین رفتارهایی معمول و باب شود و به عنوان یک رویه نهادینه شود، قطعا در آینده برای دوستانی که در قدرت حضور دارند مایه دردسر خواهد شد، ما باید به سمت تحمل و سعه صدر و توسعه بیشتری برویم.

جامعه و کشور ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد، در استان نیز باید ظرفیت سازی شود و ظرفیت ها را بالا ببرند، یقینا دوره دولت اصولگرایان ودولت آقای رئیسی هم خواهد گذشت و دولت های بعدی هم وظیفه دارند در مقابل مردم پاسخگو باشند و در جهت تأمین آرامش و امنیت روانی جامعه تلاش کنند، که غالبا وظیفه مسئولین و دستگاه های اجرایی است، که مردم مسئولیت و قدرت را به آنها سپرده اند، و به انها حقوق داده می شود برای اینکه امنیت مردم را تأمین کنند، حامی مردم و خدمتگذار مردم باشند. هیچ قدرتی صلاحیت این را ندارد که بصورت دستوری با مردم برخورد کند، امروز مردم قدرت را پاسخگو می دانند و دولت هم باید پاسخگو، نوکر و خادم مردم باشد، نه اینکه آقا بالا سر باشد.

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ثبت است بر جریده عالم دوام ما

با احترام به همه هم استانیهای شریف

و تشکر از شما رسانه خوب و فرهیخته.

پایگاه خبری فریادجنوب آمادگی دارد جوابیه فرمانداری شهرستان گچساران را در خصوص این خبر و لغو برنامه سخنران زنده یاد علی خواجوی را منتشر نماید