وقتی خبرنگاران پای درد دل پیمانکاران  راهسازی نشستن : از سرنوشت درختان قطع شده در مسیر جاده ها ی استان تا محدودیت اعتبارات
وقتی خبرنگاران پای درد دل پیمانکاران  راهسازی نشستن : از سرنوشت درختان قطع شده در مسیر جاده ها ی استان تا محدودیت اعتبارات

  کنجکاوی در علت تخریب منابع طبیعی و سرنوشت تلخ درختان قطع شده در مسیر جاده ها و نگرانی از وضعیت راههای استان و… همه و همه بهانه ای شد تا خبرنگاران بتوانند در بازدید یک روزه از پروژه های عمرانی و راهسازی پای درد دل پیمانکاران بنشیند . و گلایه های پیمانکاران را بشنوند. […]

 

کنجکاوی در علت تخریب منابع طبیعی و سرنوشت تلخ درختان قطع شده در مسیر جاده ها و نگرانی از وضعیت راههای استان و… همه و همه بهانه ای شد تا خبرنگاران بتوانند در بازدید یک روزه از پروژه های عمرانی و راهسازی پای درد دل پیمانکاران بنشیند . و گلایه های پیمانکاران را بشنوند.

به گزارش فریاد جنوب ، شفیع رحیم پور پیمانکار پروژه راه اصلی یاسوج سی سخت در این بازدید  یکی از پیمانکارانی بود که خودش نیز ازوضعیت راههای استان آنچنان دلخوش نبود . وی مشکل آفرینی در اسناد خزانه و پیمانکاران ورشکسته را از مشکلات اصلی پیمانکاران برشمورد و اعتبارات استانی را به گوشت قربانی تشبیح نمود.

شفیع رحیم پور پیمانکار پروژه راه اصلی یاسوج سی سخت با ابراز اینکه اسناد خزانه مشکلات زیادی را پیش پای پیمانکاران قرار داده، گفت: تورم در بازار 40 درصد است و دولت 15 درصد سود روی اسناد خزانه می‌گذارد در چنین شرایطی پیمانکاران ورشکسته شده‌اند و یا تغییر شکل داده اند و کار نمی‌کنند.

وی گفت: طی 19 ماه گذشته هیچ اعتباری دریافت نکرده‌ایم. 30 سال کار می‌کنیم، اسناد خزانه را به تاریخ سال 1400 می‌زنند. این مشکل من به تنهایی نیست. مشکل همه پیمانکاران است.
وی در ادامه گفت: قبلاً اسناد خزانه نداشتیم در دوره دولت تدبیر و امید اسناد خزانه ایجاد شد و در پی آن بسیاری از پیمانکاران ورشکسته شدند یا تغییر شغل داده‌اند. تورم بازار 40 درصد است. دولت 15 درصد سود روی اسناد خزانه می‌گذارد بنابراین پیمانکارها نمی‌توانند ادامه دهند.
رحیم پور ابراز کرد: جاده زیربنا و زیرساخت توسعه است. هر منطقه‌ای رشدش در احداث جاده است. بخصوص با وجود حوادثی که در جاده‌ها اتفاق می افتد و در هر چند دقیقه یک نفر کشته می‌شود. انتظار ما این است که مهندسین و ادرات یک مرتبه و یک نقشه استاندارد و اصولی طراحی کنند پیش بینی 100 سال آینده را بکنند، نه اینکه فقط براساس اینکه یک اعتبار محدودی وارد استان شود، طرحی بیاورند که نقاط حادثه خیز را بردارند دوباره دو کیلومتر جلوتر مشکل داشته باشد. یا عرض جاده استاندارد نیست، یا قوص جاده استاندارد نیست، یا شیب استاندارد نیست.
رحیم پور تصریح کرد: آیا مردم ما مثل مردم استان فارس و اصفهان حق دارند در جاده چهار بانده تردد کنند، تصادف نشود و با خانواده‌شان نابود نشوند. الان این استان‌ها یک جاده ندارند که ماشین‌ها در یک باند عبور و مرور کنند.
وی در رابطه با قطع درختان در پروژه‌های راه سازی اظهار کرد: انتظار هست یک بار یک نقشه راه طراحی شود 5 کیلومتر اصولی طراحی شود. ما نمی‌خواهیم طبیعت را بخاطر اجرای جاده خراب کنیم. ولی اعتبارات عمرانی محدود است و ساده‌ترین راه این است که درخت‌ها قطع شوند. در حالی که در کشورهای پیشرفته بجای اینکه درخت قطع شود روی طبیعت پل می‌زنند. ولی می‌توان سه برابر درخت‌هایی که قطع شده زیرنظر محیط زیست و منابع طبیعی درخت کاشته شود.
وی تصریح کرد: در قرارداد هم قید شده است که به ازای هر قطعی درخت هزینه کاشت 3 نهال به منابع طبیعی پرداخت شود. هیچ کدام از درخت‌های قطع شده در اختیار پیمانکار قرار نمی‌گیرد بلکه همه اینها به اداره منابع طبیعی تحویل داده می‌شود. اداره منابع طبیعی این درخت‌ها را می‌فروشد و پول آن به حساب خزانه واریز می‌شود.
رحیم پور گفت: اعتبارات عمرانی هم مثل گوشت قربانی است. وقتی دولت کم می‌آورد از اعتبارات عمرانی می زند. کارمند دولت حقوقش آخر سال و به موقع پرداخت می‌شود. بطور مثال اگر 15 میلیارد برای اعتبارات عمرانی تصویب شده است، در واقعیت امر یک میلیارد هم به عمران تخصیص نمی‌یابد. حق ما نیست بعد از 30 سال بخاطر پرداخت نشدن پولمان بدهکار باشیم و در خانه آرامش روانی نداشته باشیم. یک پروژه 20 میلیاردی برداریم و بعد از 26 ماه هنوز یک ریال به ما پرداخت نشود.  این‌ها مشکلات همه پیمانکاران است.

پروژه یاسوج سمیرم هیچ گاه آسیب شناسی نشد /تامین نشدن قیر علت به درازا کشیدن پروژه سمیرم بابا میدان

 

فرهاد آرامشیان پیمانکار قطعه دوم پروژه کریدور جنوب به شمال(یاسوج-سمیرم)باند دوم محوربابامیدان-یاسوج-سمیرم نیز در این گفتگو افزود : در هر جای ایران پروژه های عمرانی کلان و شریانی مجوز اختصاصی برای نصب تاسیسات سنگ شکن و کارخانه آسفالت دارند در حالی که در استان کهگیلویه وبویراحمد صدور مجوزها گزینشی است و متاسفانه هر کسی پارتی دارد مجوز به او می دهند.

آرامشیان در خصوص تأمین شن و ماسه استاندارد برای پروژه‌ها عنوان کرد: مصالح استاندارد هم در محدوده به ندرت پیدا می‌شود، ما الان پشت کارخانه آسفالت حداقل 50 درصد مصالحی که بردیم پرت شده است به دلیل عدم دانه بندی مناسب.
وی با اشاره به اینکه شرایط هر نوع مصالح برای هرکاری، بتن یا اسفالت متفاوت است بیان کرد: کارخانه سنگ شن دارد بتن تولید می‌کند، برای بتن یک دانه بندی می‌خواهد باید سایز 24 باشد و سنگ دانه‌ها درشتر باشد برای مقاومت بیشتر، برای آسفالت باید 19 باشد در این پروژه‌های ما هم تولید اینها هم براساس منافع حرفه‌ای خودش است.
مدیرعامل شرکت تنش یاب یاسوج در ادامه در خصوص تأمین قیر این پروژه نیز گفت: در حقیقت در مردادماه سال 97 پروژه آماده آسفالت بود بخش عمده آن، که به دلیل اینکه مشکلاتی در تأمین قیر بود و عدم همکاری در تأمین قیر متاسفانه پروژه به درازا کشید تا اینکه مهندس نژاد صفوی به صورت شبانه روز وقت گذاشتند برای تأمین قیر پروژه.
آرامشیان ادامه داد: با توجه به اینکه در پیوست بودجه در سال گذشته شاید 70 درصد از تخصیص پروژه داده شد و پیمانکاران زیادی در این مسیر دارند کار می‌کنند، از محور بابا میدان تا سمیرم، و به دلیل تعدد پیمانکار حجم اعتباراتی که برای پروژه تخصیص می‌کنند خیلی ناچیز است.
وی افزود: و در پیوست بودجه سال 98 با پیگیری مدیرکل و سایر مسئولین اعتبارات به 28 میلیارد در پیوست بودجه اضافه شده است ولی بخش عمده این پروژه از سمت سمیرم به پل قره شروع شده است که بیشترین منافع این پروژه هم برای استان کهگیلویه وبویراحمد است و در بحث نقدینگی برای این پروژه واقعاً دچار مشکل و بحران هستیم.


پیمانکار پروژه مطرح کرد: قطعه دوم کریدور جنوب به شمال  محور یاسوج-بابامیدان حدود 12 کیلومتر بوده است که 5 کیلومتر آن در سال 95 دربهمن ماه افتتاح شد و 7 کیلومتر هم آماده اسفالت هست که اگر مسئولان همت کنند و تخصیصی بدهند  و نقدینگی به پروژه تزریق کنند.
آرامشان در پاسخ سوالی مبنی برا اینکه گفته بودید گلایه‌هایی از مسئولان دارید، قضیه چه بود؟ گفت: گلایه ما این است که الان این پروژه هیچ کدام از مسولین از زمان احمدی یک بار جلسه تشکیل نداند تا آسیب شناسی شود برای پروژه، حتی حضور فعال که به صورت ویژه بررسی کنند مشکلات پروژه را تشریف نیاوردند، اگر هم از این مسیر عبور کردند برای تردد به سمت جاده پاتاوه -دهدشت یا برای شهرستان دنا بود که به جلسات خود برسند هیچ گونه توقفی در پروژه ما نداشتند گله مند هستیم که چرا این پروژه‌ای که الان حدود 60 میلیارد قرارداد مورد پیمان بنده هست در دو قطعه، انتظار براین است که حداقل بررسی کنند مشکلات پروژه را، آسیب شناسی کنند معارضات پروژه را، در تسهیل صدور مجوزها همکاری کنند.
مدیرعامل شرکت تنش یاب یاسوج مطرح کرد: مدیرکل استحضار دارند برای تأمین زمین تجهیز کارگاه محل تاسیسات با جلسات متعددی که در فرمانداری دنا حضور دادستان برگزار گردید هنوز به نتیجه نرسیده است بحث معارضات محلی است.
آرامشیان ادامه داد: متاسفانه برای تأمین لاستیک ماشین آلات اداره راه سازی هیچ گونه همکاری از سوی نهادهای متولی صورت نگرفته است، سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای پاس می‌دهد به سازمان صنعت ومعدن و تجارت و سازمان صمت به سازمان راهداری و شهرداری پاس می‌دهد، متاسفانه متولی خاصی برای تأمین لاستیک کامیون‌های راه سازی ندارد و در این زمینه چندین کامیون ما به دلیل نبود لاستیک ماشین مشکل داریم.
وی در پاسخ به سوالی که آیا مسائل سیاسی در برخورد مسولان با پیمانکاران مؤثر است گفت: ما پیمانکار و کارگری هستیم و پای ما را به مسائل سیاسی نکشید، ما صادقانه داریم کار می‌کنیم و کاری به مسائل سیاسی نداریم.
انتظار هم از مسوولین داریم که همکاری کنند، خود مسئولین و نمایندگان می‌بینند که کار می‌شود انتظار هست که همت مضاعف‌تری داشته باشند.