پاسخی به یک توهین :لُر نماد غیرت ،شجاعت و وفاداری است
پاسخی به یک توهین :لُر نماد غیرت ،شجاعت و وفاداری است
فربادجنوب ؛ لذا از نمایندگان قوم لُر، از بزرگان قوم لُر تقاضا داریم به جِد موضوع را پیگیری نمایند تا دیگر هیچ کسی اجازه توهین به این قوم اصیل بزرگ را نداشته باشد

فریادجنوب :در کتاب فرهنگ واژگان محاوره ای اثر ” دکتر مهدی صدرالحاظی ” متاسفانه از واژه ای استفاده شده که از غیرت، تعصب و نخبگی عالمان و دانشمندان لرتباران به دور است.
در این کتاب از واژه دوراز انتظار و خلاف اخلاقیات ادبی استفاده شده این عبارت ”لُر پا پتی” که متاسفانه تبدیل به یک عادت شده در برخی واژگان محاوره ای نیز رواج یافته اما این نکته قابل تامل اینکه از دیار و سرزمین لر نشینان افرادی با انگیزه، مستبد، مخلص، نخبه و فرهیخته به دنیا چشم گشوده و توسعه و اقتدار کشور نیز مدیون آنان است.
لذا جا دارد به بزرگان و مشاهیر و سرداران لرتبار اشاره کنم گرچه تنها تعداد اندکی نام آوران ذکر شده و نام دیگر بزرگ منشان در این قلم نمی گنجند.
۱.آیت الله عالم مجاهد مرحوم آیت الله العظمی حاج سید کرامت الله ملک حسینی( ره )که در نوع خود بی نظیر بود، عالمی شجاع، مجتهدی وارسته که سرمایه انقلاب و اسلام بوده و هستند.
۲. حضرت آیت­ الله العظمی حاج آقا حسین احمدی طباطبائی بروجردی(ره) در آخرین روزهای ماه صفر سال 1292هـ . ق، در خانه­ ای از خاندان طباطبایی، در شهر تاریخی بروجرد، چشم به جهان گشود.

۳.حضرت آیت الله حاج سید شرف‌الدین ملک‌ حسینی (متولد ۱۳۴۱ ) شخصیت برجسته علمی فقیه وارسته،  نماینده سابق ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و نماینده محترم فعلی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد  در مجلس خبرگان رهبری است.
۴.پرفسور سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی که در روستای چشمه چنارشهرستان بویر احمد-یاسوج و در چند کیلومتری شهر یاسوج در خانواده مذهبی و روحانی به دنیا آمدند.
پدر و اجدادش از علمای بزرگ منطقه و از فعالین انقلابی بودند .
وی دوران نوجوانی و جوانی خود را در یاسوج و شیراز گذراند و پس از طی دوره متوسطه به دانشسرای عشایر راه یافت و سپس به یاسوج بازگشت و به مدت دو سال در روستای مزدک به شغل معلمی پرداخت و ایشان یکی از چهار دانشمندی هستند که به دلیل تأثیر شگرف در پیشرفت دانش پیوند، جایزه انجمن جهانی پیوند اعضا را دریافت کرد.
۵.سردار مریم لر بختیاری، نویسنده ایرانی و از زنان فعال در انقلاب مشروطه بود.
خانوادۀ بی‌بی‌مریم از بانفوذترین خاندان‌های ایرانی در دوره قاجار به‌شمار می‌آمد.
۶. سردار رشید اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که با دست خط خود نوشت ” من افتخار میکنم نصب لُر دارم .
۷.سرلشکر محسن رضایی در شهریور 1333 و در هنگام کوچ پائیز عشایر لُر بختیاری در خانواده ای مذهبی و دوستدار اهل بیت (ع) به دنیا آمد
۸.دکترعبدالحسین زرین‌کوب: عبدالحسین زرین کوب ، ادیب، تاریخ‌نگار و منتقد ادبی برجسته در ایران معاصر است. آثار او به‌عنوان مرجع عمده در مطالعات تصوف و مولوی‌شناسی شناخته می‌شود
۹.شهیدعلی‌مردان‌خان بختیاری (زاده ١٢٧١ چهارمحال و بختیاری
۱۰ .سردار آریو برزن:شکست دهنده ارتش اسکندر  331 قبل از میلاد
این فقط گوشه ای از بزرگان قوم غیرتمند و ولایت مدار و شهید پرور لر هستند.
لذا توهین به لُر با چنین پیشینه ای که قطره ای از دریای عظمت و بزرگی این قوم اشاره شده روا نیست و بلکه جفا به قومی می باشد که در بزنگاه های انقلاب و اسلام پشت نظام اسلامی ایستاده.
با توجه به خیلی از محرومیت ها و جای تاسف و تعجب دارد که برخورد قاطع نمی شود تا بلکه نه فقط به قوم لُر بلکه درب توهین به دیگر اقوام باز نشود و روبه عادی انگاری نرود..
لذا از نمایندگان قوم لُر، از بزرگان قوم لُر تقاضا داریم به جِد موضوع را پیگیری نمایند تا دیگر هیچ کسی اجازه توهین به این قوم اصیل بزرگ را نداشته باشد
به قلم حمیده سعیدی