پایتخت طبیعت ایران در یک قدمی مرگ
پایتخت طبیعت ایران در یک قدمی مرگ
ورود شیرابه های خطرناک شیمایی و بیولوژیک از پسماندهای بیمارستانی گرفته تا پسماند های صنعتی و غیره با ورود به این سفره های زیر زمینی اب باعث الودگی شیمایی و میکروبی اب چاه ها میشوند از انجا که متاسفانه در دو طرف این این سایت زباله چندین چاه برای اب شرب مناطقی از یاسوج و حسین اباد و جهان اباد دشتروم و دلی اولاد علی مومن حفر شده است مصرف این اب های الوده باعث بروز انواع بیماری ها بویژه سرطان خون و دستگاه گوارش میشودکه متاسفانه در سالیان اخیر امار این سرطان ها در روستاها رو افزایش بوده است

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب، سایت زباله دو پشته دشتروم همواره یکی از مشکلات و معضلات زیست محیطی استان بوده و اهالی دهستان دشتروم و همچنین NGo های زیست محیطی در طول سالیان گذشته تا کنون معضلات و آسیب‌های فراروی این سایت را مطرح  ولی تاکنون مثمر ثمر نبوده است.

لذایکی از اهالی دهستان دشتروم به نمایندگی از ‏اهالی  این دهستان مقاله را در اختیار این پایگاه خبری قرار داده  که عیناً منتشر می شودوچون این پایگاه خبری تمام یا قسمتی از آن را رد وتایید نمی کند،مخاطبین وسازمان ها وشرکت های مخاطب این یادداشت می توانند آنرا نقد کنند

بزرگ ترین چاه جذبی اب شرب یاسوج روبروی پلیس راه یاسوج- شیراز قرار دارد که فاصله چندانی با سایت زباله دوپشته دشتروم ندارد.
ورود شیرابه های خطرناک شیمایی و بیولوژیک از پسماندهای بیمارستانی گرفته تا پسماند های صنعتی و غیره با ورود به این سفره های زیر زمینی اب باعث الودگی شیمایی و میکروبی اب چاه ها میشوند از انجا که متاسفانه در دو طرف این این سایت زباله چندین چاه برای اب شرب مناطقی از یاسوج و حسین اباد و جهان اباد دشتروم و دلی اولاد علی مومن حفر شده است مصرف این اب های الوده باعث بروز انواع بیماری ها بویژه سرطان خون و دستگاه گوارش میشودکه متاسفانه در سالیان اخیر امار این سرطان ها در روستاها رو افزایش بوده است.

شیرابه های سایت زباله وارد اب سد مخزنی شاه قاسم می شود بطوری که انواع سرنگ ها و بطری های مخصوص سرم و ست همراه گاها روی اب شناور هستدومشاهده انها در دامان طبیعت دل و دیده هر انسان ازاده ای را به درد می اورد.

متاسفانه از اب این سد مخزنی در فصل تابستان برای ابیاری زمین های کشاورزی منطقه سرابتاوه و موردراز و چنارستان استفاده میشود
و نکته جالب توجه و مصیبت بار و ورود اب سد به زمین و تغذیه سفره زیر زمینی کنار چاه اب شرب یاسوج ربروی پلیس راه میشود

ادم متعجب میشود که چگونه در قرن 21 زباله ها را در بالا دست ودر فاصله چند کیلومتری از شهری که مزین به نام پایتخت طبیعت ایران است تخلیه می کنند.؟

چگونه کارشناسان اب سازمان اب منطقه ای سر بر بالین می گذارند وقتی بزرگترین خطر زیست محیطی اب شرب منطقه را تهدید جدی می کند؟

چگونه کارشناسان سازمان محیط زیست خود را راضی می کنند که با وزش اندک بادی سیل پلاستیک از سایت زباله به روستا های اطراف و منطقه تنگ کناره و جاده اصلی یاسوج به راه می افتد؟

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج کجای این پازل قرار دارد که هجوم و همهمه پشه های سیاه همچون ابری تیره بخت مردم را سیاه کرده است و زوزه سگ های هارش تا دور دست ها شنیده میشود و لاشخورها سمفونی مرگ کودکان سر می دهند

بار خدایا مسئولین شهرم را از خواب سهمگین بیدار بفرما

گناه کودکانی که در اینده در نتیجه این بی توجهی بیمار خواهند شد چیست؟

سهم همشهریانی که سکوت پیشه کنند در این میان چقدر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

علی حکمتیان مرام
خرداد 1400