پرده برداری از زمین خواری در گچساران‌تا تخریب ساختمان ۴ طبقه در مرکز شهر
پرده برداری از زمین خواری در گچساران‌تا تخریب ساختمان ۴ طبقه در مرکز شهر
به گزارش فریاد جنوب روانبخش دیهیم خوب در جلسه ستاد مبارزه با زمین خواری گچساران اظهار کرد: باید با زمین خواری مبارزه شده و از این پدیده جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: بسیاری از طرح های ارائه شده در زمینه اشتغالزایی اجرا نشده در همین راستا مصوب شد هیچ اداره ای حق واگذاری زمین را ندارد و محدوده آن نیز مشخص شده است.
فرماندار گچساران با اشاره به اینکه طرح هایی که واگذار می شود باید مورد نیاز شهرستان و مقرون به صرفه و به نفع شهرستان باشد، تصریح کرد:
طرح گلخانه ای که در محدوده شهری با گرفتن ۶ و نیم هکتار از اراضی حدود ۱۰ سال از واگذاری زمین به آن می گذرد ولی هیچ گونه عملیاتی در آن اجرا نشده است.
دیهیم خوب عنوان کرد: افزون بر ۶۲ هزار متر زمین چسبیده به شهر دارای ارزش است ولی وقتی طرح اجرا نشود مشکلاتی خواهد داشت.
وی گفت: چرا متولیان امر بعد از این همه مدت حدود ۱۸ سال از آن می گذرد و با وجود اینکه هنوز هیچ طرحی در آن اجرا نشده اقدامی نکردند، این خود یک زمین خواری به شمار می رود.
فرماندار گچساران با اشاره به اینکه دستگاهدهای اجرایی باید در استعلامات دقت کنند، خاطرنشان کرد: در برخی مواقع مدیر استعلام را رد کرده ولی بعد از گذشت یک هفته آن را تایید کرده است ، چرا در عرض این مدت کم امضا تغییر می کند.
دیهیم خوب بیان کرد: زمین هایی که در طول ۱۰ سال اخیر واگذار شده باید با ذکر اسامی و میزان اراضی به ما اعلام شود هرچند لیستی را ارائه داده اند که بدخی از آمارهای آن دقیق نیست زیرا گزارشات به ما ارائه می شود که در لیست از آنها نام برده نشده است.
وی افزود: دستگاه های زیر ربط باید بدور از هر گونه جناح بندی و خط سیاسی به وظایف خود پرداخته و گزارشات دقیق را در خصوص واگذاری زمین ها ارائه دهند.
فرماندار گچساران با اشاره به تاکید استاندار در برخورد و مبارزه با زمین‌خواری اضافه کرد: زمین‌هایی که به شکل قانونی ولی با استفاده از رابطه مسیر گرفتن مجوز را طی کرده اند نیز باید در گزارشی به ما اعلام شود.
دیهیم خوب اضافه کرد: بطرح ها در محدوده شهر کاملا ممنوع است.
وی گفت: ما با ایجاد شهرک صنعتی مخالفت نداریم و به دنبال رونق آن نیز خواهیم بود ولی به فکر توسعه شهر در آینده هستیم.
دستلاف سرپرست جهاد کشاورزی گچساران اظهارکرد: کوهخواری و جنگل خواری
آغاز شده است که در حال قلع و قمع کردن درختان هستند و باید با این تخلف به صورت قانونی برخورد شود.
وی بیان کرد: کلیه پرونده های واگذاری زمینوها دوباره بازبینی شوند زمین‌ها باید برای سرمایه گذاری واگذار شوند.
سرپرست جهاد کشاورزی گچساران تصریح کرد: شناسایی کانون های زمین خواری باید انجام شده و با آنها مقابله شود.
مجید نظری در جلسه ستاد مبارزه با زمین خواری این شهرستان اظهار کرد: باید با پدیده زمین خواری و کوه خواری مبارزه شود
وی بیان کرد: از سال گذشته تا کنون افزون بر ۷۱ فقره پرونده در خصوص تصرف اراضی ملی در گچساران تشکیل است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری گچساران با اشاره به اینکه در راستای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در این شهرستان اقدامات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: در سال گذشته افزون بر ۸۹ هکتار و در سال جاری نیز تا کنون ۵ هکتار از اراضی ملی این شهرستان ازرفع تصرف شده است.
نظری عنوان کرد: در سال گذشته ۶۵۴ متر مربع در سال گذشته قلع و قمع در راستای مبارزه با زمین‌خواری در گچساران اجرا شد.
وی گفت: در گچساران از سال گذشته تا کنون رای قطعی افزون بر ۲۱۸ فقره پرونده به نفع منابع طبیعی این شهرستان صادر شد و ۳۵ پرونده نیز در حال رسیدگی است
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران با اشاره به اینکه یگان حفاظت منابع طبیعی گچساران نیروی قرقبان ندارد، خاطرنشان کرد: این بزرگترین معضل بوده و امکانات یگان حفاظت ما در حد صفر است و با وجود نبود نیروی کافی، تجهیزات و گستردگی کار نمی‌توان کار کرد و نیاز به قرق بان داریم.
نظری بیان کرد: با توجه به قول مساعد مدیر کل بحران استانداری امیدواربم نیروهای دیده بان هرجه زودتر به کار گرفته شوند.
زارع رئیس آبفای گچساران نیز افزود: زمین خواری پدیده ای بوده که این روزها با آن روبرو هستیم و به کوه خواری نیز رسیده است.
وی ادامه داد: در حوزه خدمات روستایی و شهری آب در حال ارائه خدمات به مردم هستیم و با تلاش شبانه روزی پرسنل آبفای گچساران مشکلات حوزه آبفا را برطرف می کنیم.
رئیس آبفا گچساران اضافه کرد: متاسفانه ۸۵ درصد از زمین هایی که در محدوده آبفا واگذار شده حریم را رعایت نکردند و در کنار لوله یا چاه آب آبفا در حال ساخت و ساز هستند.
زارع گفت: برای واگذاری یک زمین در غالب طرح در اولین اقدام باید استعلام از آبفا گرفته شود، واگذاری انشعاب بر روی خطوط انتقال آب ممنوع است.
رئیس آبفا گچساران تصریح کرد: اولویت ما انتقال آب برای شرب مردم است، برای واگذاری زمین ها به ما فشار نیارید که آب آن را تامین کنیم.
زارع عنوان کرد: باید تمام این نکات رعایت شده تا از زمین خواری نیز جلوگیری شود، دستگاه های اداری به راحتی مجوز واگذاری و ساخت و ساز ندهند.
وی افزود: از دستگاه ها بخواهید که پیگیر اجرای طرح در زمین های واگذاری شده شوند.
سید معصوم افضلی رئیس امور آب گچساران خاطرنشان کرد: در پدیده زمین خواری ۲۷ هکتار از اراضی این شهرستان در بستر رودخانه های دائمی رفع تصرف شد و این اقدام با تلاش شبانه روزی پرسنل و همکاری دستگاه قضا و انتظامی انجام شده است.
وی بیان کرد: تخریب ساختمان غیر مجاز ۴ طبقه در جنب سینمای قدیم گچساران را بعد از صدور احکام قضایی آغاز کرده ایم،باید متولیان امر در واگذاری زمین بررسی بیشتری را انجام دهند.
کردلو رئیس راه و شهرسازی گچساران عنوان کرد: زنینوخواری لز ادوار گذشته وجود داشته و مبارزه با این‌مدیده ادامه دارد.
وی اظهار کرد: در گچساران ۲ هزار و ۳۰۰ متر در قطعه های متعدد در نقاط مختلف این شهرستان رفع تصرف شده است.
رئیس راه و شهرسازی گچساران تصریح کرد: حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از شهرک صنعتی با توجه به واگذاری زمین ها خالی است.
وی گفت: زمین‌هایی که در حوزه استحفاظی دوگنبدان وجود دارد به تملک راه و شهرسازی در آمده است.
انتهای پیام/

  • نویسنده : ندا نعمتی