پرونده‌ای برای شناخت سید قادر لاهوتی به قلم شجاع پوریان | سیاست‌ورزی با چاشنی اخلاق
پرونده‌ای برای شناخت سید قادر لاهوتی به قلم شجاع پوریان | سیاست‌ورزی با چاشنی اخلاق
در تعاملات سیاسی هماره روحیه‌ای آزادی‌خواه متعامل، با گذشت، اهل تساهل و تسامح و آشتی‌جو و اصلاح‌طلب داشت. هیچ‌گاه هدف، وسیله را برای او توجيه نکرد. مردم‌داری برای او یک اصل بود و تلاش داشت در کنار مردم باقی بماند، اگر چه چندباری تیغ تیز رد صلاحیت او را زخمی کرد ولی باعث نشد که در عرصه سیاست تندروی، قهر و بی‌اخلاقی را پیشه کند.

آنچه می‌خوانید از سری یادداشت‌های ارسالی مخاطبین فریاد جنوب است و انتشار آن به معنای تأیید تمام یا بخشی از آن نیست. شما هم می‌توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید و یا نقد کنید.

پایگاه خبری تحلیلی فریاد جنوب ؛ ولی‌الله شجاع‌پوریان: دکتر سید قادر لاهوتی استاد دانشگاه، فعال سیاسی، اندیشمندی فرزانه، سیاستمداری اخلاق‌مدار و مردمی، دار فانی را وداع گفت؛ نسب از پدرانی شهره به نیکنامی و اخلاق برد.
تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی و آشنایی با متون عرفانی و کلاسیک زبان فارسی‌ از جمله حافظ و مولانا و دیگر ادبای بزرگ نقش زیادی در رویکرد اخلاقی و عرفانی او در عالم سیاست‌ورزی به‌جای گذاشت، از این‌رو به‌ عنوان چهره‌ای مذهبی و اخلاق محور در فضاهای دانشگاهی و سیاسی مورد توجه قرار گرفت.
او به لحاظ سیاسی از همان اوان پیروزی انقلاب رویکرد سیاسی خط امامی داشت و تا آخر بر مشی اصلاح‌طلبی خود وفادار ماند.
در تعاملات سیاسی هماره روحیه‌ای آزادی‌خواه متعامل، با گذشت، اهل تساهل و تسامح و آشتی‌جو و اصلاح‌طلب داشت. هیچ‌گاه هدف، وسیله را برای او توجیه نکرد. مردم‌داری برای او یک اصل بود و تلاش داشت در کنار مردم باقی بماند، اگر چه چندباری تیغ تیز رد صلاحیت او را زخمی کرد ولی باعث نشد که در عرصه سیاست تندروی، قهر و بی‌اخلاقی را پیشه کند، از این‌رو همیشه به مشارکت و تعمیق مردم‌سالاری از راه حضور در انتخابات اعتقاد داشت.
روحیه‌ای که البته بی‌تأثیر از مطالعه فراوان و انس او با کتاب و کتاب‌خوانی و مطالعه نبود و از او شخصیتی آرام، متواضع و دارای نگرشی عمیق ساخته بود.
به باور این‌جانب برجسته‌ترین ویژگی دکتر لاهوتی، فرهیختگی و فضیلت مداری در عرصه‌ سیاست ورزی و کنش اجتماعی او بود. او از معبر معلمی به عالم‌ سیاست قدم‌ گذاشت، لذا رسیدن به‌ قدرت را با هر قیمت برنمی‌تافت و رعایت مرزهای اخلاق و دین‌داری برای او از کسب پیروزی سیاسی مهم‌تر بود.
بن‌مایه و خاستگاه سیاسی او بیشتر آموزه‌های دینی، قرآن و به‌ویژه نهج‌البلاغه بوده است و از این‌روی به‌ توصیه‌های حکومتی امیرالمؤمنین به‌ویژه منشور مالک اشتر تأکید می‌ورزید.
او در عین آرمان‌گرایی واقع‌گرا بود و به‌دشواری‌ مسیر کنش سیاسی در کشور وقوف داشت.
لاهوتی زلال و شفاف دیدگاه‌های سیاسی خود را بیان می‌کرد و درعین‌حال اهل‌ تعامل و پایبند به خرد و تصمیم جمعی و تشکیلاتی بود.
در زندگی شخصی به‌رغم تنگناهای مالی‌، به‌شدت عزتمند بود و مهم‌تر اینکه هیچ‌وقت در طول سالیان همراهی با انقلاب و داشتن مسئولیت‌های متعدد به‌ویژه خواری و رانت آلوده نشد و همواره پاکدست باقی‌ ماند.

  • منبع خبر : همدلی