پیاده رو های شهر یاسوج در تصرف کسبه / حق با کیست ؟ کسبه یا عابرین پیاده !
پیاده رو های شهر یاسوج در تصرف کسبه / حق با کیست ؟ کسبه یا عابرین پیاده !
این شهروند با انتقاد از مسئولین امر و این که چرا مسئولین به فکرحل این معضل در شهر یاسوج نیستند افزود : این مشکل نه تنها شامل من نمی شود بلکه خطر روزانه جان بساری ازهمشهریان را در این شهر تهدید می کند .

براساس تبصره یک – ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز آن‌ها، میدان‌ها، بوستان‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب، سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن یاد شده به کمک ماموران خود اقدام کند.

حقوق و تکالیف شهروندی چیست ؟ شهروند کیست و تفاوت شهروند با شهرنشین چیست ؟؟؟

به اعتقاد کارشناسان امور اجتماعی و جامعه شناسان شهرنشینان زمانی که به حقوق یکدیگر و قوانین اجتماعی احترام می گذارند و به مسئولیت های خویش در قبال شهروندان دیگر و اجتماع عمل می نمایند به شهروند ارتقا می یابند. مفهوم “شهروند” نه تنها در جامعه ی شهری بلکه در جامعه ی استانی و کشوری هم قابل تعریف است و همچنین با توجه به پیشرفت های تکنولوژی ارتباطات می توان “شهروندی” را برای جامعه ی جهانی نیز در نظر گرفت.

حقوق شهروندی را می توان این گونه بیان کرد که مجموعه ای است از تکالیف و مسئولیت های شهروندان در قبال یکدیگر و در قبال شهر و دولتی که در آن زندگی می کنند.

بعد از خوراک و پوشاک و مسکن می توان امنیت را از ضروریات زندگی عنوان کرد.امنیت مردم در محله را اینگونه می توان توصیف نمود : تدارک سلامت افراد جامعه در مقابل اقدامات خشونت آمیز و رفع دغدغه‌های ذهنی (احساس عدم امنیت) شهروندان.

یکی از اولین و مهم ترین حقوق مردم(شهروندان) در محله ( یا شهر یا منطقه مورد سکونت) وجود یک امنیت پایدار است بطوریکه مردم بتوانند براحتی در محله حضور یابند و بدنبال تامین نیاز های معیشتی و فرهنگی و آموزشی و … خود و خانواده خود باشند و در سطح جامعه به منظور رفع احتیاجات مادی و معنوی آمد و شد نمایند.

با این مقدمه می خواهیم به موضوعی بپردازیم که جزو تخلفات شهری و مواردی است که علاوه برنادیده گرفتن نقش حقوق شهروندی، سلامت ، روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می آورد.

سد معبر و بی توجهی به حریم پیاده روها و تضییع حقوق عابرین پیاده یکی از معظلات پیش روی مردم در شهر یاسوج است ، معضلی که هرکدام از شهروندان روزانه با آن روبرو هستند . از میدان شهدای نیروی انتظام ( فلکه ساعت قدیم ) به طرف میدان جهاد در دو طرف خیابان اصلی و از میدان استانداری تا بلوار عدل و همچنین خیابان اصلی شهر بیشتر پیاده رو ها توسط کسبه یا ماشین های پارک شده کاملا مسدود شده است ، و مسیری برای عبور عابرین پیاده وجود ندارد .

توقف خودرو در پیاده‌روها نقض آشکار حقوق شهروندی است : مشکلی که متولیان امر و مسئولین زیربط دریاسوج گاها با عبور و چشم پوشی از این تخلف آشکار، با مسدود کنندگان معابر و پیاده روها برخورد قاطعی نمی کنند. و همین امر باعث شده که روز به روز شاهد تخلفات بیشتری در این حوزه باشیم .

عرض کم و ناهموار بودن پیاده روهای شهریاسوج برای شهروندان کم نبود و معضل سدمعبر کسبه هم اضافه شد. پیاده روهایی که گاها دونفر به سختی می توانند از آن عبور کنند .

زنان باردار ، افراد معلول ، کودکان و سالمندان برای عبور و مرور درسطح پیاده روهای شهر نیازمند سطحی هموار و فضای فیزیکی مناسب هستند ،اما متاسفانه نه تنها سطح هموارو فضا مناسب نیست بلکه مسیر آنها توسط کسبه کاملا مسدود شده است .

یکی از شهروندان شهر یاسوج که به گفته خودش مسیر عبورش از بلوار مطهری است باگلایه شدید از این وضعیت می گوید: که روزانه برای خرید نان و مایحتاج خانواده مجبور است دوبار این مسیر را طی کند و به خاطر مسدود بودن مسیرش اجبارا خیابان اصلی را برای عبور انتخاب می کند که خود خطرات جدی را در پی دارد .

این مرد میانسال می گوید: هیچ راهی برای عبور از پیاده رو ندارد و تمامی مسیر توسط کسبه که معمولا صنف تعمیرکاران خودرو هستند کاملا مسدود شده است .

آقای احمدی افزود: هرروز خطر جدی او را تهدید می کند چرا که پیاده روها مسدود است و مسیر کنار خیابان اصلی هم محل پارک خودروها است و مجبور است گاهی برای عبور وارد حریم خودوروها در خیابان اصلی شود . که هر لحظه ممکن است حادثه ای برایش اتفاق بیفتد.

این شهروند با انتقاد از مسئولین امر و این که چرا مسئولین به فکرحل این معضل در شهر یاسوج نیستند افزود : این مشکل نتها شامل من نمی شود بلکه خطر روزانه جان بساری ازهمشهریان را در این شهر تهدید می کند .

خانم جوانی که همراه با فرزندش در حال عبور از طول خیابان بود نیز در پاسخ به این سوال که چرا برای ادامه مسیر از پیاده رو استفاده نمی کنید به خبرنگار ما گفت: پیاده رویی نیست ؟ که بتوانیم ازش استفاده کنیم ، تمام پیاده رو ها در این شهر توسط کسبه ( میوه فروشان ، پلاسکوها ، تعمیرکاران و…..) مسدود شده است .

این خانم شهروند یاسوجی افزود : اکثر مواقع برای رساندن فرزندش به کلاسهای آموزشی و یا خرید پیاده مسیر را طی می کند اما برای عبوراز مسیر مجبور است همراه با فرزندش خیابان اصلی را برای ادامه انتخاب کند و چندین بار به خاطر تغییر مسیر از پیاده رو به خیابان و عبور از کانال ها زمین خورده است .

خانم نرگس رضایی با بیان این که حقوق شهروندی در این شهر رعایت نمی شود گفت: به عنوان یک شهروند از این وضعیت خسته شده است و امیدوار است مسئولین هرچه زودتر این وضعیت را ساماندهی کنند .

شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و یکی از شهرهای مهاجر پذیر و در حال توسعه است که به عنوان یکی از شهرهای گردشگر پذیر استان محسوب می شود. با این وجود دچار مشکلات و کمبودهای زیادی در حوزه زیرساخت های شهری است که می طلبد مدیریت شهری ساماندهی مشکلات این شهر از جمله ساماندهی و حل مشکل سد معبر را در دستور کار خود قراردهد.

  • نویسنده : مینو آریانفر