پیش ثبت‌نام در انتخابات امسال، گام اول ثبت نام است | ثبت نام نهایی برای انتخابات از ۲۷ مهرماه آغاز می‌شود | تبلیغات زودهنگام به معنای عدم التزام به قانون اساسی است
پیش ثبت‌نام در انتخابات امسال، گام اول ثبت نام است | ثبت نام نهایی برای انتخابات از ۲۷ مهرماه آغاز می‌شود | تبلیغات زودهنگام به معنای عدم التزام به قانون اساسی است
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: فرآیند پیش ثبت نام هیچ تاثیر جدیدی در روند انتخابات نگذاشته است، متاسفانه بخاطر آگاهی نداشتن از آثار پیش ثبت نام، برخی از چهره های سیاسی و احزاب فکر می کنند که انتخابات شروع شده است در حالی که هنوز انتخابات شروع نشده است.

به گزارش پایگاه خبری فـــریاد جنوب از یاسوج، سید مهدی جوکار امروز یکشنبه پنجم شهریورماه ۱۴۰۲ در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: امسال انتخابات را در پیش داریم و مهمترین رویکرد نظام جمهوری اسلامی که همان بحث مردم سالاری دینی است، رقم می‌خورد. انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد بخاطر نگاه‌های قومیتی و حساسیت‌های طایفه گرایانه و برخی عوامل دیگر زودتر از سایر نقاط کشور شروع می‌شود.

وی عنوان کرد: فرآیند پیش ثبت نام هیچ تاثیر جدیدی در روند انتخابات نگذاشته است، متاسفانه بخاطر آگاهی نداشتن از آثار پیش ثبت نام، برخی از چهره های سیاسی و احزاب فکر می کنند که انتخابات شروع شده است در حالی که هنوز انتخابات شروع نشده است.

تبلیغات زودهنگام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی غیر قانونی است

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چیزی که ما مشاهده می کنیم تهیه پوستر و بنرهای تبلیغاتی است، این مسئله علاوه بر اینکه تبلیغات زودهنگام و غیرقانونی است اساسا فهم درستی از پیش ثبت نام به جامعه القا نشده است. حتی یکی از چهره های سیاسی که متقاضی داوطلب شدن در انتخابات مجلس است از ما سوال کرد که دیگر روند انتخابات شروع شده است، پیش ثبت نام گام نخست به انتخابات است.

آغاز ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس دوازدهم از ۲۷ مهرماه

جوکار عنوان کرد: در قانون جدید انتخابات یکسری اصلاحاتی انجام شده که یکی از این موارد پیش ثبت نام است و در پیش ثبت نام بررسی اولیه انجام می شود تا کسانی ثبت نام کنند که به لحاظ شکلی شرایط را داشته باشند و شورای نگهبان در پیش ثبت نام ورود نمی کند و هیچ گونه صلاحیت فردی از حیث شایستگی های مدنظر قانون انتخابات و شورای نگهبان در فرآیند پیش‌ثبت‌نام لحاظ نمی‌شود. افراد ثبت‌نام شده در پیش ثبت نام انتخابات، فقط متقاضی شرکت در انتخابات هستند و ممکن است برخی افرادی که پیش ثبت نام کرده اند در ثبت نام نهایی که از ۲۷ مهر ماه شروع می شود، شرایط لازم را برای ثبت نام نهایی نداشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که هم اکنون وجود دارد این است که افرادی که با هر نگاه سیاسی برای انتخابات دوازدهم پیش ثبت نام کرده‌اند، متأسفانه فعالیت سیاسی و تبلیغات خود را شروع کرده اند و با عناوین مختلف همایش و جلسه با اقشار مختلف برگزار می کنند. جامعه و مردم نیاز به آرامش و زندگی دارند و این موضوع حق مردم را تضییع خواهد کرد. طبق قانون ۲۸ انتخابات نکات سلبی داریم یعنی کسی که عدم التزام به قانون دارد که یکی از کارهایش همین کارهای سیاسی است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: آنچه که قانونگذار برای تایید صلاحیت منع کرده، عدم التزام عملی به قانون است، قانونگذار می دانست که عده ای ممکن است بواسطه قدرت، موقعیت و ابزار دولتی بخواهند در عمل قانون و سایر نظامات اجتماعی را زیرپا بگذارند، کسی که امروز به هیچ کدام از فرآیندهای قانونی انتخابات خود را ملزم نمی داند و مصادیق بی قانونی را به حد اعلا رسانده، چطور می خواهد در مجلس قانونگذاری کند. برخی از این افراد را تذکر عمومی و خصوصی دادیم اما متاسفانه رعایت نمی شود.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : ایسنا