چند قدم مانده به ثبت جهانی کاروانسرای دهدشت | ساماندهی بافت تاریخی دهدشت یکی از برنامه های مهم دولت سیزدهم
چند قدم مانده به ثبت جهانی کاروانسرای دهدشت | ساماندهی بافت تاریخی دهدشت یکی از برنامه های مهم دولت سیزدهم
فـــریاد جنوب | کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت مورد بازدید کارشناسان یونسکو قرار گرفته و با توجه به نقطه نظرات آنان این بنای تاریخی ثبت جهانی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت مورد بازدید کارشناسان یونسکو قرار گرفته و با توجه به نقطه نظرات آنان این بنای تاریخی ثبت جهانی می‌شود.

رحیم دادی نژاد، افزود: این سازه تاریخی جاذبه‌ای است که افزون بر ایرانگردان می‌تواند جهانگردان را هم جذب کند.

وی با اشاره به منحصر بودن کاروانسرای بلاد شاپور، عنوان کرد: کارشناسان یونسکو برای مطالعه و ارزیابی ثبت این اثر به همراه مجموعه‌ای از کارشناسان وزارت میراث فرهنگی به استان سفر کردند و این بنا را یکی از منحصر به فردترین بافت های تاریخی به جا مانده از ایران کهن اعلام کردند.

دادی نژاد با اشاره به ظرفیت‌های لازم جهت ثبت جهانی کاروانسرای بلاد شاپور گفت: باتوجه به سابقه تاریخی و وجود بازار، مدرسه، مسجد و حمام در محوطه کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت در استان کهگیلویه وبویراحمد همه ظرفیت های لازم برای ثبت جهانی این بنای تاریخی وجود دارد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته تاکنون ۵۶ کاروانسرا در ۲۵ استان کشور از سوی ارزیابان کمیته میراث جهانی یونسکو در حال بررسی و کارشناسی برای ثبت جهانی هستند.

پرونده این تعداد کاروانسرا سال ۹۸ برای بررسی مراحل ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال شده است اما به دلیل برگزاری این اجلاس در روسیه و اینکه هم‌اکنون روسیه درگیر جنگ با اوکراین است ثبت این کاروانسراها به تعویق افتاده است.

پایداری سازه کاروانسرای سبب توجه کارشناسان وزارت میراث فرهنگی شد

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: کاروانسرای بلاد شاپور به دلیل قرار داشتن در شهر دهدشت و پایداری سازه آن مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

ثبت جهانی کاروانسرا سبب رونق گردشگری و توسعه کهگیلویه می‌شود

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی این اثر به رونق گردشگری و توسعه شهرستان کهگیلویه کمک می کند، تاکید کرد: چند دوره مرمت سال های اخیر در این کاروانسرا انجام گرفته و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم امسال با کمک بخش خصوصی برای مرمت این سازه تاریخی پیش بینی شده است.

دولت سیزدهم با هدف جذب گردشگر و توریسم، گام‌های خوبی برای کمک به مرمت مجموعه تاریخی بلاد‌شاپور و کاروانسرای آن برداشته است آنچنان که این بنا در گذشته محلی برای جمع شدن معتادان بود اکنون به مکانی جهت سرمایه گذاری تبدیل شده است.

تزریق اعتبار ۶ میلیارد تومانی جهت ساماندهی بافت تاریخی در سال جاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: با حمایت دولت در سال جاری ۶ میلیارد تومان برای توسعه و بازسازی بافت تاریخی دهدشت (بلادشاپور) تخصیص یافت.

سعید طالبی پور افزود: این اعتبار برای توسعه و بهسازی بخش زیادی از حجره های بافت تاریخی هزینه شده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۳۵ حجره بافت تاریخی دهدشت جهت ایجاد اشتغال و توسعه بهسازی شده است.

طالبی پور تصریح کرد: این حجره‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رونق اشتغال و درآمدزایی به متقاضیان ایجاد بازارچه صنایع دستی واگذار می‌شود.

وی ساماندهی، احیا و مرمت بافت تاریخی دهدشت را یکی از برنامه های مهم دولت دانست و گفت: احیا و مرمت این بافت تاریخی علاوه بر درآمدزایی حتی در توسعه شهرستان کهگیلویه نیز سهم زیادی به دنبال دارد.

طالبی پور گفت: بافت تاریخی دهدشت دارای ظرفیت های زیادی در زمینه درآمدزایی و اشتغال است که در دولت سیزدهم روند اجرایی آن با سرعت بیشتری دنبال شده و جان دوباره‌ای گرفته است.

وی اضافه کرد: بازار تاریخی شهر دهدشت نیز با هدف رونق و اشتغالزایی صنعت توریسم به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی خاطرنشان کرد: امید داریم با مرمت و سنگ فرش کامل بازار تاریخی شاهد رونق بیشتر این مجموعه تاریخی باشیم.

برپایه این گزارش، بافت قدیمی بلاد‌شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و اکنون ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است. براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بوده است. این استان با بیش از ۷۶۰ اثر منقول و غیر منقول ثبت شده در آثار ملی ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد موزه دارد.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب