گفت و گو خبرنگار فریاد جنوب با اصناف در استان گهگیلویه و بویراحمد ؛ اصناف خواهان چترهای باز حمایتی
گفت و گو خبرنگار فریاد جنوب با اصناف در استان گهگیلویه و بویراحمد ؛ اصناف خواهان چترهای باز حمایتی

به گزارش خبرنگار فریاد جنوب / پریماه مجاهدپور :  اصناف تعطیل در شهر یاسوج نسبت به تمدید محدودیت‌های کرونایی ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار چتر های باز حمایتی و توجه از طرف دولت هستند. ویروس کرونا هر روز خود را با چهره ای جدیدتر به بشر نشان می دهد و تاکنون توانسته با قدرت ، […]

به گزارش خبرنگار فریاد جنوب / پریماه مجاهدپور :  اصناف تعطیل در شهر یاسوج نسبت به تمدید محدودیت‌های کرونایی ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار چتر های باز حمایتی و توجه از طرف دولت هستند.
ویروس کرونا هر روز خود را با چهره ای جدیدتر به بشر نشان می دهد و تاکنون توانسته با قدرت ، زندگی بشر را در اقصی نقاط دنیا به چالش بکشد.
در هر دوره شاهد پیک جدیدی از کرونا بودیم که بسیاری از افراد را به ورطه ابتلا می کشاند و تنها راه مقابله با آن تا زمان واکسیناسیون عموم مردم، اعمال محدویت هاست.
محدویت های کرونایی برای شغل های تعیین شده در گروه های دو ، سه و چهار.
مشکلات مربوط به پرداخت جبران خدمات، بازپرداخت وام و اجاره در شرایطی که تولید و فروش رو به کاهش گذاشته است تبعات اثر شیوع این ویروس و تحت تأثیر قرار دادن کسب و کارهای اقتصادی است
زارع از بازاریان ، خسارات ناشی از کرونا بر شغلش را اینگونه عنوان می کند:
به خاطر کرونا فروشمان کم شده، وقتی هم مغازه بسته باشد ریزش مشتری داریم.
تعطیلات باعث شده ما هیچگونه فروشی نداشته باشیم، کرایه مغازه های ما عقب افتاده و صاحب مغازه ضمانت بیشتری یا رهن بیشتری برای تمدید قرارداد از ما درخواست کرده.
وی افزود: چکهای ما برگشت خوردند و اعتبارمان را از دست دادیم هم نزد بانک و هم نزد کسانی که ازما چک گرفتن و در نتیجه هیچ کار بانکی نمی توانیم انجام دهیم ، حتی وام هم نمی توان گرفت و این خودش بزرگترین ضرر مالی است که شاید تا چند سال قابل جبران نباشد، و همینطور بخاطر چک های نقد نشده سری بعد باید نقد خرید کنیم که با شرایط موجود و عدم توانایی در جبران آن نمی توانیم نقد خرید کنیم .
قسط هایی که داریم عقب افتاده و گاهاً با جریمه های بزرگ روبرو می شویم.
در صورتی که مشتری های خود را از دست دادیم ولی هزینه های مثل فروشنده ، آب، برق، مالیات و عوارض را همچنان باید پرداخت کنیم که ضرر زیادی برای ما داشته
این کاسب با سابقه در بازار بیان می کند که:
فروشگاه من طی دوره های متوالی بسته است، کرایه مغارم از ۳ میلیون شده ۵ میلیون رهن از ۹ میلیون شده ۸۰ میلیون.
او برآورد خسارت مالی در این مدت را ۱۵۰ میلیون تومان عنوان می کند، گذشته از خسارت های روحی و روانی .
یکی دیگر از کسبه های بازار می گوید:
در هر دوره از محدویت ها ۱۴ روزه که گاهاً بر آن نیز افزود شده ، کسب و کار ما کاملا تعطیل شده که نتیجه اش برای ما بازاریان شده است ضرر هایی چون قسط های عقب افتاده ، اجاره های مانده ، چک های برگشتی و ….
وی با پوچ خواندن وعده هایی که از طرف دولت تحت عنوان وعده های حمایتی، از شرایط موجود ابراز نارضایتی می کند و خواستار عملی شدن وعد ه های مسولین می باشد .

چتر های حمایتی که همچنان نیمه بازند

مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: بانک‌ها در این ایام حق برگشت چک اصناف و بازاریان را ندارند.
درحالی که یکی از کسبه های بازار عنوان می کند:
در سال گذشته قرار شد که پرداخت تسهیلات بانکی به تعویق بیفتد و سود دریافت نشود، اما بانک‌ها به این دستور عمل نکردند و مدام پیام عدم پرداخت تسهیلات برای ضامن‌ها ارسال می‌شد.
پروانه نیک مرام در نشست بررسی روند تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا در یاسوج، اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی موجود در کشور همه باید پای کار باشند و کارفرمایان و کارگران حمایت شوند
مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از واحد های تولیدی استان، ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اختصاص یافت.
نیک مرام ابراز داشت: از این مبلغ ۵۳۴ میلیارد ریال در بانک های استان موجود بوده که تنها از سوی بانکهای استان ۷۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی تاکید کرد: انتظار می رود روند پرداخت تسهیلات کرونایی در استان، همچون پرداخت تسهیلات عشایری و روستایی که استان رتبه خوبی در کشور کسب کرده، باشد و بانک ها با دقت و سرعت بیشتری در این باره اقدام کنند.

لازمه عبور از این شرایط بحرانی مسئولیت پذیری همگان است .
از یک طرف انسان هایی که خود را بنی آدم می دانند دست در دست یکدیگر را حمایت کنند
و از طرف دیگر چتر حمایت باز دولت از فضای کسب و کار به‌صورت تأمین سرمایه درگردش از طریق اعطای وام‌هایی با سود پایین ،تعویق بازپرداخت وام‌ها تا مدتی پس از پایان شیوع ویروس کرونا و معافیت مالیاتی در زمان اپیدمی می‌تواند کمک شایانی برای فعالان اقتصادی باشد که همه این موارد برای اجرایی شدن و به عمل رسیدن نیازمند پای کار بودن کامل و بدون وقفه بانک های تعیین شده در راستای پرداخت وام ها و تسهیلات است .
در نهایت نیز امید می رود سرپرست اداره کار به قشر آسیب پذیر کرونا توجه ویژه ای کند.

  • نویسنده : پریماه مجاهدپور