فریاد جنوب؛یادداشتی از فعال اجتماعی علیرضا نیک اقبال:انسان با انسانیت زیباست
فریاد جنوب؛یادداشتی از فعال اجتماعی علیرضا نیک اقبال:انسان با انسانیت زیباست

بنام خدا انسان ، باانسانیت زیباست مدتی است که بر اثر فعل و انفعالات طبیعی و شاید بهتر بگوییم رسم طبیعت درگسلهای منطقه و در شهرمان زلزله هایی بوقوع پیوست که به لطف ان مهربان بی همتا چندان خساراتی در پی نداشت . همگی از رحمانیت او وافقیم و شکر گذار او که نیازی به […]

بنام خدا
انسان ، باانسانیت زیباست
مدتی است که بر اثر فعل و انفعالات طبیعی و شاید بهتر بگوییم رسم طبیعت درگسلهای منطقه و در شهرمان زلزله هایی بوقوع پیوست که به لطف ان مهربان بی همتا چندان خساراتی در پی نداشت . همگی از رحمانیت او وافقیم و شکر گذار او که نیازی به شکر گذاری ما ندارد همه میدانیم این قادر بی همتا میتواند هر بودی را نابود و هر نا ممکنی را ممکن سازد.
گه گاه گذر زمان ، مسائل و حوادث اطراف میتواند درس عبرت و تلنگری باشد برای ما که از تک بعدی و یکطرفه بودن خارج شده و بخود آییم ،عبرت بگیریم و خدای ناکرده ایرادات موجود در اخلاق، روش وزندگیمان را اصلاح نماییم و به نوعی خود را به انسان کامل نزدیک تر نموده و انسانیت که گزینه مختص انسان به عنوان خلیفهً الله در کره خاکی میباشد را به حد کمال برسانیم .
اما بد ان موقع است که ما شکل انسان داشته باشیم و بدور از انسانیت، به هر چیزی اهمیت بدهیم بجز خصلت خاصه ذات انسان یعنی انسانیت !
دو حادثه تلخ نا میمون در فاصله کوتاهی از هم برای مردمان شهر و دیارمان اتفاق افتاد و انهارا غمگین و متاثر ،اول حادثه سقوط هواپیمای پرواز تهران یاسوج و دیگری زلزله در شهر یاسوج و سی سخت .
دو حادثه ای که هر یک در نوع خود غم و مصیبتی بر اهالی دیارمان تحمیل نمود . از آنجا که دست ما در جهت جلوگیری از حوادث کوتاه است باید در صدد کم کردن عوارض و اختلالات روحی و روانی حوادث و بلایا بر آییم . موضوعی که در دو مسئله یاد شده با دو برخورد متفاوت حالتهای روانی متفاوتی در جامعه داشت.
سقوط هواپیما در سی سخت که با گرفتن جان عزیزانی از بهترین فرزندان شهر ، دیار و کشورعزیزمان گردید در نوع خود از حوادث بسیار تلخی است که در فاصله نزدیک اتفاق افتاده بود . بحث ما در رابطه با علت یا خود حادثه نیست بحث برچگونگی مدیریت بحران و برخورد همگان (هر کسی به جای خود) در اجرای انسانیت میباشد.در حادثه سقوط هواپیما که نزدیکی شهر سی سخت اتفاق افتاده
بود . مردم سی سخت در آن اتفاق در جهت ایجاد ارامش روانی و کاستن آلام مصیبت زدگان هر کس به نوعی به سهم خود سنگ تمام گذاشته و انسانیت را به معنای واقعی به نمایش گذاشتند . از دستفروشی که همه سرمایه و تنها ممر درامدیش(کلاه ، دستکش ولباس گرم ) را ، از صاحبان مراکز اقامتی که مراکز اقامتی و آن اهالی فهیمی که بهترین منازل خود را و از همه مهمتر ان زنان و مردانی که زندگی خود را وقف انسانیت نموده و باتشکیل گروههای پشتیبانی ، تدارکات،تهیه و طبخ غذا راه انداخته و بدور دیگهای تهیه غذا ابراهیم وار طواف مینمودند و با یاد خدا هواهای نفسانی و وسوسه های شیطانی را در جهت سودجویی و فرصت طلبی همانند رمی جمرات از ذهن خود سنگ زده و میراندند تا انسانیت را با رضا و رغبت در جهت کم نمودن درد ان مصیبت به همنوعان خود هدیه و ارزانی نمایند . آنها نشان دادند که هر کجا میتوان با خدا به معنای واقعی ابراهیموار زندگی کرد ، اما باگذشت زمان در حادثه بعدی زلزله در شهرمان عده ای انسان نمابا هویت جعلی انسانیت از موقعیت بوجود آمده در جهت هواهای نفسانی وامیال غریزی و رسیدن به اهدف غیر انسانی خود از شیطان نفس تبعیت واز موقعیت بوجود امده بدور از شرف انسانی در جهت منافع مادی و شخصی سوء استفاده نموده ، با ایجاد شایعات موجب بر هم زدن ارامش روانی جامعه و سوء استفاده در موقعیت بحرانی نمایند غافل از اینکه خدا در همه جا ناظر اعمال ما و دست خدا بالاتر است . بیاییم حالا که با انسانیت فاصله داریم با وسوسه شیطان ‌در جهت تضعیف انسانیت این صفت محنصربفرد ذات انسان گام بر نداریم.۱۷/۳/۹۷