یادداشت رحیم جاودان خرد به بهانه درگذشت فرزند شهید پرازیده و ضرورت گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و اکرام خانواده شهدا
یادداشت رحیم جاودان خرد به بهانه درگذشت فرزند شهید پرازیده و ضرورت گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و اکرام خانواده شهدا
فریاد جنوب -؛مطلبی که میخوانید از سری یادداشت های دکتر رحیم جاودان خرد به بهانه  درگذشت فرزند شهید پرازنده و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و اکرام خانواده شهدا می باشد که از نظر شما مخاطبین گرانسنگ میگذرد.

بزرگداشت شهدا و حفظ جایگاه خانواده شهدا وظایفی است که به مردم و مسئولان بازمی گردد و در حقیقت این ما و مسئولان هستیم که نیازمند شهدا هستیم، نه آن که شهدا نیازمند بزرگداشت ما باشند.پاداش و منزلتی که شهدا نزد خداوند دارند با بزرگداشت یا غفلت و کم کاری مردم و مسئولین از آنان کم و زیاد نمی شود. پاسداشت و تکریم شهید در جامعه یعنی پاسداشت و محترم شممردن فرهنگ شهادت و تمام خوبی ها و اشاعه روحیه ایثارگری و فداکاری برای حفظ ارزش ها و دفاع از جامعه و سرزمین ایران اسلامی. فرهنگ و روحیه ای که پایداری و بقاء جامعه، نظام و سرزمین اسلامی، همواره به آن نیازمند می باشد.
خانواده شهید از جهات مختلف، دارای مقام و منزلت ویژه ای در پیشگاه خداوند و در نظام و جامعه اسلامی می باشد. پدر، مادر وفرزندان شهدا با توجه به این که معمولاً بیشترین حضور را در کنار شهدا و بیشترین نقش را در تربیت شهدا ایفاء کرده اند و با بیشترین علاقه و وابستگی به فرزند، برادر و خواهر خود او را در راه خدا تقدیم کرده اند، مورد تکریم مضاعف هستند. این بیت از شعر سعدی بهترین توصیف حالت بدرقه خانواده شهدا به هنگام عزیمت آنها به سوی میدانهای جنگ حق علیه باطل بود
در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن
من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود
لذا خانواده شهدا با طیب خاطر و براساس اعتقادشان فرزندانشان را از زیر کتاب خدا عبور می دهند و بعد از شهادت آنان نیز با صبر خود، رضایتشان را در برابر تقدیر الهی نشان و از این که پروردگار این افتخار را نصیب آنان کرده خود را سرافراز می بینند،شاهدان واقعی فرهنگ شهادت و ایثار و ره یافتگان وصال حقند.
بنابراین زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا و بزرگداشت زمان و مکان شهادت و مدفن او والگوگرفتن از شخصیت و سیره زندگی و حماسه ایثارگرانه شهید، بخشی کوچکی از وظائف جامعه و نظام نسبت به شهید و شهادت می باشد
در واقع باید گفت مشابه همان فاصله ای که شهید در راه خدا نسبت به کشته شدگان در راه استکبار دارد، بین خانواده آنها نیز وجود دارد و جلوه ای از این تفاوت و فاصله را در مقایسه بین خانواده های شهدای ایران و بازماندگان کشته شدگان جنگ ها در بسیاری از کشورهای دیگر می توان به دست آورد.در حالی که بازماندگان کشته شدگان آن جنگ ها بعد از جنگ به عوامل عمده نارضایتی و بحرانهای اجتماعی و اخلاقی تبدیل می شوند، اما خانواده های شهدای انقلاب اسلامی همانند خاندان شهدای میدان کربلا ادامه دهندگان راه شهدا و از پشتیبانان اصلی نظام و ارزشهای اسلامی نظام هستند،
به همین دلایل خانواده شهدا از دو جهت سزاوار تکریم و تجلیل و خدمت هستند اولاً به دلیل اهلیت و شایستگی اکتسابی و نقشی که در همراهی و همسوئی با شهید دارند و دوما بخاطر نسبتی که با شهدا دارند و در سایه دینی که جامعه به شهید و شهدا دارد، بخشی از تکریم و تعظیم شهدا در احترام و تجلیل از خانواده و اهل بیت او نشان داده می شود و موضوع تکریم خانواده شهدا و ارائه خدمات لازم و در خور شأن به آنان نه تنها به عنوان یک کار مطلوب بلکه یک وظیفه همگانی برای جامعه و نظام اسلامی به حساب می آید.
در پایان یادداشت را مزین می کنم به سخنی ازبنیانگذار عظیم شان انقلاب اسلامی که نمونه ای از نگاه دین اسلام به خانواده شهدا است خاتمه می دهم : سلام و درود بر شما پدران و مادران، همسران، فرزندان و بازماندگان شهدا که از بهترین عزیزان خود، در راه بهترین هدف که اسلام عزیز است، بزرگوارانه گذشته اید و در امر دفاع از دین خدا، آنچنان صبر و مقاومت نشان داده اید که رشادت و استقامت یاران سید شهیدان حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ را در خاطره جهانیان تجدید کردید.

  • نویسنده : و سردبیرخبر :رخ فیروز